Lägsta datahastighet som är ok?

Diskussion i 'Allmänt' startad av recman, 9 jul 2009.

1. recman

recman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Kollar på abbonemang och funderar på om 64kbit/s är "ok" för att tex kunna streama musik till Android-mobilen, eller hur mkt data behöver den? Vad kräver tex en stream från SR, imeem och andra webradio-stationer för hastighet? Tittar nämligen på Tele2's Surfabb som går ner till 64kbit/s efter att man laddat 1gb.

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 285
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Många radiostationer sänder i 64kbit/s, det vill säga 8 kilobyte per sekund, så det bör fungera utmärkt.

Exempelvis http://mobil.sr.se/ sänder inte i mer än 64kbit/s.

3. Hellberg

Hellberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Det är nog dock tveksamt om det kommer fungera utan hack om abonnemanget är låst till just 64 kbit/s och det är just den bithastigheten som streamen ligger på. Det är ofta lite overheadtrafik också utöver de 64 kbit som används för streamen.

Dessutom får man ju inte alltid ut utlovad hastighet på mobil uppkoppling precis. Men kanske har Tele2 det i åtanke och lägger den verkliga begräsningen lite högre än vid 64 kbit/s.

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 285
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Med en liten buffert om 30s bör det inte vara några problem, det är dock möjligt att det inte finns några bra klienter som har stöd att ändra buffertstorleken.

När det kommer till 64 kbit/s bör nog operatören kunna hålla vad den lovar, får man hoppas i alla fall.

5. Smergo

Smergo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är lättare att svara på om du säger vilken access teknik som det är.

Jag skulle inte tro att det går så bra att lyssna på radio om de sänder med 64 kbit/s.

Först är det som sagt var overhead på själva streamingen, så även med en stor buffer så kommer denna dräneras hela tiden och tillslut måste man buffra igen. Paketen som skickas inehåller mer än bara själva ljudet.

Sedan är det lätt hänt att det blir omsändningar och annat över luften och ligger man precis på gränsen så är marginalerna för sådant liten.

Dessutom, när man snackar hastighet, så räknar man med max hastigheten på rådatan som kan föras över. Rådatan inehåller inte bara data som användaren vill ha, det paketeras och det krypteras, vilket gör att paketen växer och den faktiska datan som användaren tillslut ser är mindre än det som måsta föras över.

Om detta blev rörligt så säg till så kan jag försöka förklara närmare, eller kom in på IRC ;).
    Min slutsat är att man bör välja ett abbonemang som med bred marginal täcker sitt behov, inte ligger på gränsen.

Det kan dock vara så att abbonemanget kör en access teknik som klarar mer än 64 kbit/s och strypningen sker någon annanstans, för jag vet inget som klarar precis 64 kbit/s nedströms?

Och det lättaste sättet för operatörer att ha olika hastigheter sådär är alltså att när man gått över får byta access typ.

Last edited: 10 jul 2009
  6. Smergo

Smergo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Btw, ett litet tillägg till, det är ju inte säkert att du kommer att slå i taket så ofta heller.

7. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Tele2 kör iaf strypning av HSDPA om man väljer 64kbits-abbonemang. Och då fick man ofta lite mer, typ upp mot 75kbits kanske, men inte alltid.