Läkemedelsföretagens Ansvar

Diskussion i 'Off Topic' startad av Gadget, 2 sept 2012.

1. Gadget

Gadget Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Amatörforskar kring läkemedelsföretagen just nu, några saker jag upptäckt är att gsk (GlaxoSmithKline) fick böta en större summa för att dom främjade flera mediciner för felaktig användning, mutade läkare och ej förmedlade information om biverkningarna kring diabetesmedicinen Avandia (ökad risk för hjärtsjukdom).

http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-18673220

Grünenthal GmbH
    Skapade ett sömnpiller 1957 som marknadsfördes som en kur mot illamående. Hade dock biverkningar som gjorde att barn missbildades, föddes utan armar och ben etc.
    Tog ca FEM ÅR att få bort "medicinen" från marknaden och enda anledningen till varför den togs bort var för att både press och folk i allmänhet började protestera. Företaget tog alltså inte bort produkten av egen vilja. Företaget finns kvar och säljer läkemedel än idag.

Borde inte läkemedelsföretag som ertappas med så grova brott bli avvecklade och dom ansvariga fängslade?

P.s. Jag var en av dom som vaccinerade mig med Pandemrix, som tillverkades av gsk. Någon som vet när/om vaccinet går ur kroppen?

Last edited: 2 sept 2012
  2. hmf

hmf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag är ingen jurist men man måste ju veta om det finns uppsåt eller oaktsamhet bakom en inträffad händelse för att utdöma något straff. I GSK:s fall med att biverkningsrapporterna hamnat i papperskorgen vet jag inga detaljer men mutning av läkare är ju synnerligen uppsåtligt och då finns all möjlighet till en juridisk process, precis som i andra bestickningsfall.

Neurosedyn visade sig som sagt ge svåra biverkningar men jag tror knappast det fanns uppsåt, man hade såvitt jag förstår utfört alla nödvändiga studier som krävdes på den tiden. Däremot om någon på företaget visste om att risken för missbildningar förelåg så kan dessa säkert dömas men företags läggs inte ner för det.

Antikropparna som Pandemrix triggat immunsystemet att tillverka går kanske aldrig ur kroppen eftersom hela vitsen med ett vaccin är dessa ska finnas kvar så länge som möjligt. Däremot innehöll Pandemrix andra komponenter och en större andel adjuvans än i andra vacciner. Dessa ämnen går nog ur kroppen rätt snabbt men det finns ju många fall där vaccinet har lett till svåra immunoogiska och neurologiska biverkningar som inte går över.

3. Gadget

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Det var ett sånt jä**a kaos när svininfluensan kom. Nyhetstidningarnas framsidor, tv m.m fick det att framstå som att tredje världskriget hade brutit ut. Jag frågade många människor innan jag tog vaccinet vad dom tyckte, det var 60/40 för vaccin typ. Sen frågade jag sjuksköterskan som skulle injicera skiten om det fanns några biverkningar, hon sa att man kunde bli lite trött och bli förkyld men absolut inget värre än så. Jag valde att ta vaccinet eftersom en kompis till mig hade diabetes, tänkte att han skulle bli extra dålig av influensan. Fick halsfluss för någon månad sen och nu ligger jag sjuk i vanlig (men kraftig) förkylning. Jag var nästan aldrig sjuk innan jag tog vaccinet... Sänker Pandemrix immunförsvaret?

Vad hade hänt om ingen tagit vaccinet, hade världen dött som i pesten eller hade det varit som alla andra vanliga influensavågor?

4. hmf

hmf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jo tack, vaccintillverkarna skrattade nog hela vägen till banken... Cheferna för de berörda svenska myndigheterna har ju även erkänt (mailkorrespondensen finns att läsa) att den svenska vaccinationskampanjen var ett politiskt och inte medicinskt beslut.

Ser man de länder som inte vaccinerade så var dödlighet ungefär densamma som i Sverige. Den exakta skyddsnivån (räddade vi 1, 10 eller 100 liv?) diskuteras men det finns inget land där folk dog som flugor.

Exakt vad Pandemrix gjort med vissa personers immunsystem (tänk på att 99,9% av de som tog sprutan antagligen inte har fått några bestående besvär alls) är svårt att veta. Det man uppfattar som "sänkt immunförsvar" kan lika gärna vara "kroniskt överaktivt immunsystem" där immunsystemet reagerar alldeles för starkt på vissa hot. Tänk på att dina förkylningssymtom inte orsakas av förkylningsviruset utan av ditt immunsystem som gör så att kroppen försöker bli av med patogenen (feber, snuva, hosta är alla till för att bli av med inkräktare).

Det finns många som säger att Pandemrix lett till allehanda besvär men det är väldigt svårt (omöjligt i dagsläget?) att säga med säkerhet vad som beror på sprutan och vad som man skulle åkt på ändå. Nu säger jag inte att din ökade förekomst av förkylningar inte beror på sprutan, bara att man ska vara aktsam med slutsatser.

5. Gadget

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Nej, det är sant. Det kan ju vara så att jag skulle drabbats av halsflussen och förkylningen även om jag inte hade tagit vaccinet. Men det känns som att Pandemrix behöver studeras och utvärderas på allvar av oberoende forskning.

Medicin och vaccin med risk för allvarliga biverkningar ska enbart ges ut i absoluta nödfall, och då med tydliga förklaringar om alla möjliga biverkningar, vilket inte verkat skett. Blir rädd för hur långt vissa är beredda att gå bara för att tjäna pengar, muterade och narkolepsidrabbade barn verkar inte spela någon roll. Jag blir så ledsen, trots att jag inte känner dessa familjer som drabbats... vilken tragedi.

Det är viktigt att vi privatpersoner men också dom inom sjukvården och dom goda läkemedelsföretagen står upp för dom mänskliga rättigheterna och inte accepterar blodiga och smutsiga pengar. Man ser ju nu hur forskare, personliga tränare etc blivit uppköpta av VitaePro, trots att dom inte vet om produkten har någon effekt och vilka biverkningar som finns. Och tv4 fortsätter att sända reklamen gång på gång pga VitaePros smutsiga pengar. Sorgligt.

P.s. Måste passa på att tacka alla som jobbar inom sjukvården och inte accepterar mutor från de onda läkemedelsföretagen. Kirurger, sjuksköterskor, forskare, läkare, personliga assistenter m.fl. gör en fantastisk insats för vår hälsa varje dag. Tycker att dom förtjänar mer beröm.

Last edited: 3 sept 2012