Fråga: Lämna in på Samsung-garanti

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av Nummerskivan, 19 dec 2011.

1. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Alla som jag ringer, har börjat klaga på dåligt ljud från mig. Och klagar de inte, så är det tydligt att de hör dåligt vad jag säger (de svarar "va" eller svarar helt galet).

Min telefon har haft en ägare före mig, är köpt i juli 2010 på OnOff.

Jag kontaktade Samsung, som sade att jag ska lämna in den där jag köpte den, varpå jag svarade och frågade "men butiksgarantin har ju gått ut" och "den är ju köpt på OnOff, vart ska jag vända mig?". Fick inget svar alls.

Så nu undrar jag om ni vet:

1. Vart vänder man sig när telefonen är 1,5 år och butikens garanti har gått ut? Hanterar verkligen inköpsbutiken Samsungs 2-årsgaranti när butikens egna garanti har gått ut?

2. OnOff finns inte mer, vart vänder jag mig om jag måste gå till butiken?

3. Är det en stor risk att de kommer att säga att felet (dåligt ljud för dem jag ringer) beror på mig, och att jag bara får en fet undersökningnota i stället?

2. Kurt

Kurt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Hej!

Butiksgaranti, vad är det?
    Hur lång fabriksgaranti är det på Samsungtelefoner?
    Du skriver om Samsungs 2-års garanti, det borde innebära att den servas kostnadsfritt inom 2 år från inköpsdatumet. (Notera borde, är inte helt säker)

Angående vart du ska lämna in den här jag för mig att t.ex. Siba, Elgiganten och de andra butikerna, sa att de gärna hjälper onoff kunderna med garantiärenden osv.

Vad kalaset kan tänkas kosta är svårt att svara på, det du skulle kunna göra är att ringa anovo för att höra om de har haft liknande ärenden och kan ge dig något hum om vad det kostar, eller om det brukar gå på garantin. Dock kostar ett samtal till anovo 20kr men det är det väl värt för att få en fungerande telefon.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

3. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Tack för info. Jag har hört något om att Mediamarkt skulle ta hand om OnOff-kunder, men kan man välja annat så är jag bara glad att slippa MM-eländet med deras scheisse-kassa service, höga priser och überjobbiga säljare.

Butiksgarantin trodde jag var att butiker lämnar garanti, tror att vissa i alla fall gör det? Skiljt från hur tillverkaren lämnar garanti. Garantin har gått ut enligt OnOff-kvittot på min telefon, men inte enligt Samsung själva som via mail bekräftade att jag har garanti kvar.

Därför tror jag att butiken står för garantin ett år som står på kvittot.

Jag kanske borde ringa Elgiganten och kolla med dem då, eller se om jag hittar ett nummer till Samsung (de svarar ju lite hipp som happ på mail. Nu hade jag turen att för en gångs skulle inte få ett goddag yxskaft-svar, men i gengäld svarade de inte alls på följdfrågorna...).

Det jag är lite rädd för, och som jag får kolla också då, är att jag inte råkar ut för skyhög undersökningsavgift med fraktkostnader och skit, för att de tycker att jag själv har orsakat detta (hur det nu kan ha gått till, men man har ju hört hur folk drabbats av det där - självklart skickar jag inte in på garanti om jag vet med mig att jag kastat luren i toan som jag gjorde med min förra).

4. wenom666

wenom666 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 516
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Jag lämnade in min Samsung på Mobilbyrån > Hem dem tar alla garanti ärenden.

Nummerskivan gillar detta.
  5. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Tack för tipset! Jag har nu fått någon att ringa min hemtelefon från mobilen, och jag tycker inte det låter så illa. Javisst, sämre än fast telefon, lite metalliskt, och hemskare när man talar högt (då började det dista, men jag hörde fortfarande den som talade klart och tydligt genom det).

Och det är nog det som är problemet. Jag gapar på rätt bra när jag tror att andra inte hör, eller själv inte hör. Jag bör nog testa att låta den ringa till fler enheter som jag kan lyssna på hur de låter. Jag är osäker på hur dåligt ljud man kan acceptera. Men jag tyckte att det jag hörde nyss var rätt godkänt även om det inte var super.