lämna in telefon på lagning, behöver råd!

Diskussion i 'Allmänt' startad av tr077, 7 jan 2013.

1. tr077

tr077 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hej!

Nu är det så att jag har en sony Ericsson Arc s som börjar bli seg och beter sig konstigt ibland.Den hänger sig, stänger av sig. Återställer den minst en gång varje månad. Den har aldrig varit rootad. Jag har garanti kvar till 29 december 2013.

Jag skulle gärna vilja att ni delar med er av era erfarenheter angående vad man kan klaga på hos butiken för att få en ny. Har hört att man måste lämna in den 3 gånger för att få en ny, är det sant?

Tack på förhand!
    Mvh
    Joanna

2. have.heart

have.heart Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130
    Telefon:
    Galaxy Note 9

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy Note 9
    Telefon 2:
    Motorola One
    Platta:
    Galaxy Tab S2
    Platta 2:
    iPad Pro
  3. have.heart

Mottagna gillanden:
    130
    Telefon:
    Galaxy Note 9

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy Note 9
    Telefon 2:
    Motorola One
    Platta:
    Galaxy Tab S2
    Platta 2:
    iPad Pro
    Enligt texten så kan man väl till och med hävda att köpet hävs efter 3 gånger.

4. have.heart

Mottagna gillanden:
    130
    Telefon:
    Galaxy Note 9

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy Note 9
    Telefon 2:
    Motorola One
    Platta:
    Galaxy Tab S2
    Platta 2:
    iPad Pro
    Lycka till!

5. tr077

tr077 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tack! Jag var inne på en butik och sa att jag vill lämna in den på lagning. Men dem säger bara att den modellen är seg och att det är vanligt med just de felen så dem rekommenderar inte att lämna in den. Har ett år bindningstid kvar, börjar bli less på att återställa den en gång i månaden och inte kunna spela tyngre spel. Blir nog IOS nästa gång.

6. chrippe7

chrippe7 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Lagen säger att om samma fel uppstår 3 gånger så har man rätt till hävning av köpet, alltså efter endast 2 reperationstillfällen. Dock så hävdar nästan alla återförsäljare att det är 3 reperationstillfällen som behövs då det är vad tillverkarna kräver för att de ska byta ut enheten och om de endast gått 2 så har de betalat tillbaka dina pengar och sitter med en trasig mobil tillverkaren inte byter ut. Dock så går det efter 2 reparationsförsök, har själv lyckats med det hos Telia :) TPH är dock en lurendrejeri-kedja som jag skulle råda alla att hålla sig ifrån..

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

7. tr077

tr077 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Köpte min på teknikmagasinet. Men dem verkar inte samarbetsvilliga direkt..

8. polonius

polonius Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    Hoppas att det löste sig :)

9. tr077

tr077 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

tyvärr inte, men tack för att du frågar:)

10. Talisman

Talisman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Min erfaranhet av garantiärenden på just mobiltelefoner är att man aldrig får den lagad eller utbytt utan att betala. Det finns så sjukt många sätt för dem att slingra sig, tex om det finns en enda repa på utsidan. I fortsättningen komemr jag köpa tillläggsförsäkring och se det som en del av priset för telefonen och sedan kasta dem i backen om jag skulle behöva nyttja garantin.

11. no1daag

no1daag Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Det ska inte har någon betydelse om det finns en repa på utsidan om det inte har något med felet att göra. Så länge felet är det samma och dom har haft möjlighet att laga/fixa problemet så har man rätt att häva köpet. Butiken kan inte heller hävda att tillverkaren inte går med på det utan affären är mellan köparen och butiken . Så som konsument så behöver du inte bryr dig om vad tillverkaren säger utan det är butikens problem att lösa det för sin del.

Vet det på den hårda vägen. Jobbade i en butik och hade en kund som var rejält påläst advokat som bevisade detta för oss. Och han hade förstås rätten på sin sida. Butiken fick stå för kostnaden . Vet inte hur det gick mot tillverkaren sen för butiken men kunden ska inte behöva befatta sig mot tillverkaren . Har även använt konsumentköplagen privat med framgång. Så stå på er mot butikerna och säg att ni har ett avtal mot butiken och inte mot tillverkaren. Om det inte hjälper be butiken kolla konsumentköplagen och anmäl butiken till ARN.

Eller gå in i butiken med konsumentköplagen utskriven och prata högt när dom har andra kunder i butiken och fråga varför dom inte följer konsumentköplagen.

12. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

viktigt att påpeka är att bolaget som reparerar inte slingrar sig utan handlar bara på order från tillverkares regler. vanlig missuppfattning verkar det som ;)

13. Talisman

Talisman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det låter ju skitbra, fast om man lämnar telefonen i telenorbutik så skickar de till en serviceverkstad, sedan får man ett meddelande om att de vill ha betalat och ett telefonnummer till serviceverkstaden som är helt omöjliga och endast hänvisar till garantivillkoren från tillverkaren. Hopplöst.

I det här fallet var det morsans telefon, och jag orkade inte tjafsa.

I ett annat fall lämnade jag in min S3:a till Netonnet för trasig minneskortsplats. De lagade minneskortsplatsen men förstörde simkortsplatsen och ville sedan ha betalt för att laga simkortsplatsen. Tillslut fick jag rätt efter att ha tjafsat med chefen i butiken men var telefonlös i 3 veckor extra i onödan och fick nog ett par nya gråa hår av tjafset så nästa gång drar jag luren i backen :money:

14. Dansken

Dansken Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Mina erfarenheter av Telia är iaf toppen, hade en Moto Defy mini som stängdes av stup i kvarten, var inne på rep 2 gånger på 4mån, tredje gången den fuckade upp sig erbjöd sig Telia att köpa tillbaka den till dagspris, och jag fick tom 200SEK mer än jag betalade för den 5mån innan.

15. bergsby

bergsby Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Apropå tillägsförsäkring kan jag tipsa att öka upp sin hemförsäkring istället. har alltid varit en sucker för köpa till dem på TVs mobiler datorer OSV. Fast insåg att hos folksam för 700 för en familj på 4( man betalar /person) så får jag samma skydd fast mycket mer omtäckande) Hos folksam har jag skyddat all elektroniks värde i 4 år med undantag mobiler som är 1 år med en självrisk på 750 istället för de vanliga 1500. Sedan tillkommer lite annan blaj som inte har med elekotronik att göra.

16. tr077

tr077 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Då är det kanske värt att köa till en tillägsförsäkring, Det lönar sig i längden. Nu har jag återställt min mobil för sista gången. Om den börjar strula igen så åker den nog in på lagning. Mitt abonemang går ut i november så jag måste stå ut med arcen tills dess...

17. Mjodroid

Mjodroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Man har rätt att reklamera en vara efter att samma fel kvarstår efter 2 (två) reparationsförsök eller efter 3 (tre) reparationsförsök med olika fel. Vid en godkänd reklamation sker något av följande.
    Ersättningsvara
    Omleverans (ny i kartong sk saleskit)
    Prisavdrag
    Hävning av köpet.
    Vid hävning har man rätt till hela köpebeloppet cash, alltså inga tillgodokvitton å sånt.

Jag fattar fan inte varför swedroid inte har en sticky om konsumenträtt... Bedrlövligt... :-(

Sleepwalk gillar detta.
  18. chrippe7

chrippe7 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Jag skulle kunna ta på mig att ansvaret att skriva ett dokument om vilka rättigheter och skyldigheter man har och hur man bör gå till väga för att få igenom det man eftersträvar. Har personligen varit med om 3 reklamationsförsök där jag fått pengarna tillbaka 2 ggr och utbytesenhet 1 gång tack vare mina kunskaper inom konsumentköplagen :) Finns intresse för detta så skriver jag mer än gärna en sådan som SweDroid kan klistra!

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

kalleboston, Talisman och jonasn gillar detta.
  19. Mjodroid

Mjodroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Vore ju kanon för alla som behöver hjälp och råd när/om man får problem.

20. tr077

tr077 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tack för alla svar jag fått. Nu har jag fått tillbaka den och allt gick på garantin. Nu har man kära gingerbread igen xD