Lämna tillbaka appar

Diskussion i 'Allmänt' startad av windmark, 11 feb 2011.

1. windmark

windmark Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hej!

Jag har några gånger köpt appar på market men upptäckt att de inte uppfyllt mina behov som jag trott. Android har som bekant ett system där man kan lämna tillbaka dem och få pengarna tillbaka, men aldrig har jag fått några pengar tillbaka. Beloppen har dragits som skyddade belopp och trots att jag fått mail om att köpet annulerats har inga pengar kommit tillbaka. Då det inte rört sig om stora summor så har jag inte brytt mig särskilt mycket, men nu börjar jag ju undra.

Varför får jag inga pengar tillbaka? Behöver man göra något mer än att ångra köpet på market?

2. AndreasLjung

AndreasLjung Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Du kan bara ångra dig i 24 timmar, 15 minuter med nya market dock :s

3. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Det bör väll bryta mot Svensk konsumentköplag? 14 dagars ångersrätt om man köper online? Undrar hur det är med det där....ska forska lite :)

4. windmark

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Detta vet jag mycket väl, och jag har varje gång varit ute i god tid före tiden gått ut. Jag har ju som sagt fått mail om att det annulerats, men ändå syns inga pengar på kontot..

Sasori, man går väl med på avtalet för att använda market. Har för mig att det står om ångersrätten där.

5. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Jo men jag har något i bakhuvudet om att avtal inte får bryta emot konsumentköplagen. Måste läsa mer, kan inte kolla idag men imorgon kommer jag förhoppningsvis ha grävt fram de gamla juridikböckerna

6. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 236

MINA ENHETER

Men först måste man bekräfta att svensk lag gäller, google hävdar antagligen att amerikansk lag gäller.

7. doktorn

doktorn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Jo svensk lag gäller eftersom butiken är svensk. Och vi har ett starkt konsumentskydd här och precis som Sasori säger så kan avtal bara skrivas som är bättre än grundskyddet man har som konsument. Allt annat är ogiltigt.

Hade butiken varit amerikansk skulle de inte dröjt med att ge svenskar möjligheten att köpa från den.

Dock vet jag inte om detsamma gäller för mjukvara som för hårdvara. Man kan anse att mjukvaran som sålts är en tjänst och inte en produkt.
    Kan man få pengarna tillbaka för en tjänst? Om jag ringer till en spådam som tar 500 kronor och spådomen inte slår in. Kan jag då häva köpet av tjänsten och begära pengarna tillbaka? Det är nog inte helt självklara regler tror jag. Vi behöver en expert på detta. Hör av er till konsumentverket och fråga om det räknas som tjänst eller produkt och vilka regler som gäller vid retur av dessa. Vore riktigt intressant att veta.

8. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Du borde få pengarna tillbaka, tar sin tid dock, man får det inte direkt.

9. windmark

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Grejen är att jag aldrig fått mina pengar tillbaka. Den första lämnade jag väl tillbaka i november..

10. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 236

MINA ENHETER

Nu blev jag nyfiken: Varför tror du att Googles Market är en svensk butik?

11. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 236

MINA ENHETER

Om du inte får någon respons från google så kan du prova att överklaga betalningen hos de som du fått kortet från (din bank?), hänvisa till kvittot du fått på att du lämnat tillbaks appen.

12. Trexgbg

Trexgbg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    "Du har enligt distansköplagen bland annat 14 dagars ångerrätt när du köper något från Internet.Undantag i ångerätten gäller när varan kostat mindre än 300 kronor, eller om det gäller en beställd tjänst, tidningar eller tidsskrifter eller om köpet gäller en förseglad ljudupptagning, datorprogram, eller bildupptagning och förseglingen har brutits."

I detta fall gäller lägre än 300:- samt enligt vissa tolkare att datorprogrammets försegling har brutits i och med att det är installerat på din telefon och har använts.

13. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Finns ingen försegling men priset är helt klart något som kan ifrånsäga ansvar. 15 minuters gränsen är fortfarande enligt mig skräp, riktigt tråkigt av Google

14. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 236

MINA ENHETER

Fel av mig. Tittar man under hjälpen på google market så hävdar de att engelsk lag gäller. Men visst vore det trevligt om ni har rätt i att det är svensk lag som gäller.

15. Trexgbg

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Fast oavsett så skall han ju få tillbaka pengarna!
    Det är ju enligt det användaravtal som finnes oavsett vilka lagar som gäller.

Kontakta Google är mitt råd...!

16. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 236

MINA ENHETER

Definitivt!

17. Trexgbg

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Det är just detta som har diskuterats...Vad är försegling? När lagen skrevs så köpte man program över disk i en kartong, internet fanns i princip inte. Så tolkningen som många anser finnes både gällande köpt nätmusik och program är att så fort man fått den tillgänglig, lyssningsbar eller installerad så är "förseglingen bruten" och du kan inte lämna tillbaka den.

Jag säger inte att det är så utan att det tolkas så av dom flesta i branschen. Personligen tycker jag att det finns en poäng...Jag kan ladda ner ett program, kopiera det, därefter häva köpet och sen installera om det.

18. Kentomen

Kentomen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    73

MINA ENHETER

Ja det var ju ett tag sedan, jag trodde åxå att jag blivit blåst men jag fick i alla fall tillbaka pengarna efter 6-7 dagar vid tre olika tillfällen.
    Maila dom och förklara läget bara så löser det sig nog.

19. TookieDroid

TookieDroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Jag laddade ner en app till min telefon och försökte lämna tillbaka den efter 5 min men jag fick inte pengarna tillbaka, det ska stå att man ska få pengarna tillbaka men det stod inte något sånt

20. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Kan man verkligen "se" återtillförseln av summan som returneras?

I många andra fall brukar det vara så att den summa som reserveras på kortet i samband med köpet aldrig någonsin dras. Den ligger där i några dagar och försvinner sedan. Det gör att samtliga spår av transaktionen är borta från kontoutdraget (i motsats till att man ser "Betalat X kronor" följt av "Återfått X kronor" några dagar senare)?

Ni som är "lurade"; kan ni verkligen se att pengar har dragits (alltså inte reserverats), men därefter inte återbetalats?

Angående köplagar så är det inte svensk lagstiftning som gäller eftersom Market inte är svenskt. Bara för att man rent geografiskt genomför ett köp i Sveige så innebär det inte per automatik att svensk lagstiftning börjar gälla för företag i andra länder.

Last edited: 12 feb 2011