Tips: Lämnar iPhone för Android. Vad nu?

Discussion in 'Galaxy S3 - Allmänt' started by Namnarkivet, Jun 22, 2012.

1. Namnarkivet

Namnarkivet Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Har precis beställt en Samsung Galaxy S3 efter att i några år levt på iPhone. Jag gillar att hålla på med teknik och känner att det verkar roligare i Androidvärlden. Dock får jag erkänna att jag känner mig vilse eftersom jag aldrig någonsin har hållt på med android och därför aldrig lärt mig det rent praktiska.

Därför tänkte jag, varför inte vända sig till detta heliga palats för att få hjälp. Telefonen lär komma i början av nästa vecka och frågan jag ställer er är... Vad gör man nu? Ska jag bara låta det vara och ta hem dem appar man vill ha och inget mer? Något jag ska tänka på?

Har ni tipps och ideer, både allvarliga samt roliga så tar jag gärna emot dem! Finns denna tråd någon annanstans får ni gärna hänvisa mig dit!

Glad midsommar på er!

2. skinza.se

skinza.se Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Har själv haft en iPhone 4 men valde nu att gå över till en S3:a för att prova något nytt.
    Något som du lär göra är att jämföra de två telefonerna när det gäller hastighet osv.
    Tips för att få en så smidig start som möjligt:
    - Använd Touchwiz då det i dagsläget är mycket mer stabilt än andra launchers så som Nova och Apex.
    - Stäng av S-Voice när man dubbelklickar på hemknappen (kommer göra att hemknappen agerar mycket snabbare).
    - Gå in på Play Store och ladda ner apparna från topplistorna. Många av apparna du måste ha, ligger där.
    - Många av apparna som finns till iPhone finns också till Android, så det ska inte vara några problem att hitta dina favoriter. Var dock beredd på att vissa appar inte är anpassade till S3:ans grymma hårdvara.
    - Om du vill kunna skicka meddelanden/bilder gratis till dina iPhonekompisar, ladda ner Whats App Messenger.
    - Byt ut tangentbordet om du vill ha något som är bättre än det som är standard.
    - Sedan så kan du ju även roota den

Sammanfattningsvis kommer du att upptäcka att det finns många fler möjligheter med Android än med iPhone.

Lycka till och ha så kul med din nya leksak :)

Vivadata and Namnarkivet like this.
  3. Namnarkivet

Namnarkivet Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack för dem tippsen, ser fram emot att få börja leka och utforska mig fram! Det smådryga lär väl vara att jag måste betala om för många appar jag köpt en gång till iPhone? Så som "Whats app" m.m men det kan det vara värt!

Det jag då undrar mer, som du nämner det sista, med att Roota den. Jag har läst lite om det och förstår till viss del vad det innebär, men det jag undrar är om det är något som är värt för en nybörjare som mig att lära mig, eller ska man avvakta mer? Vad kan jag rent praktiskt vinna på det?

Återigen, tack för alla tipps! Blir så otålig på att vänta på den! :D

4. skinza.se

skinza.se Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Håller helt med dig att det känns ovärt att behöva betala igen.
    Whats App är dock gratis till Android :)
    Spel som Angry Birds, Cut the Rope m.m. är även dem gratis (dock med lite reklam).

Eftersom jag själv också är nybörjare inom Android, har jag inte rootat min lur än (kommer förmodligen göra det).
    Om du är teknikintresserad så tror jag absolut att det kan vara något som är värt att lära sig, då man får ut mer utav telefonen :)

Något som jag glömde att säga är att man alltid har 15 minuter på sig att ångra sitt köp då man köpt en app. Då hinner man ta hem appen och testa om den håller vad den lovar eller inte. :)

5. bpl

bpl Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max
    Jag har också varit en iPhone fantast och testat ett antal Android lurar. SGS3 är den bästa Android luren så här långt så min iPhone 4S såldes på Tradera vilket jag inte ångrar.

Om du rootar luren kan du lägga in olika mods så som batteri cirkel %, ändra automatisk ljusstarka mm. eller en custom ROM. Jag kör fortfarande stock då jag tycker det funkar bra.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

6. Davil

Davil Professional Droid Medlem

Telefon:
    HTC U11+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Ett tips är att läsa tråden "tips och trix" som är klistrad högst upp i denna forumsdel.

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

7. tidsoptimist

tidsoptimist Youth Droid Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 12 Pro MAX

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 12 Pro MAX
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Pixel 3a XL
    Övrigt:
    Samsung Gear S3 Frontier, Chromecast, Nvidia Shield mflr..
  8. robnil

robnil Senior Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Att använda touchwiz må vara stabilt men ack så trist :-)

Jag rekommenderar dig att leka med flera olika launchers. Jag tycker GO är den roligaste. Den har heller inte kraschat en enda gång sedan jag köpte s3, men den har uppdaterats flera gånger under samma period.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

9. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Roota och installera adfree så slipper du reklamen. :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2