Lämnat in rootad lur.

Diskussion i 'Allmänt' startad av El Gringo, 13 jan 2013.

1. El Gringo

El Gringo Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag lämnade in min telefon för ett tag sen för att den inte alltid skickade mms o sms. Fick tillbaks den uppdaterad, inga bekymmer alls, förutom att problemen var kvar, så skickade in den igen, den kom tillbaks, men denna gången fick jag betala för o hämta ut den, inget var gjort. När jag startade den kom jag till clockworkmod recovery.

De skrev otillåten 3:e parts operativ har installerats av kund (rootad), vilket gör att garantin är förverkad.

Den är rootad, men trodde inte det påverkade garantin då jag använder stock rom.

Nu undrar jag om jag kan återställa den, få bort root o clockwork o allt o lämna in den igen eller om de registrerat den som förverkad garantimässigt?

Jag vet att det ska gå o få bort root alltså, men inte helt hundra på hur man gör, räcker det o gå via supersu?
    Men det jag först o främst undrar över är om det är värt o lämna in igen eller om de bara kommer o slå ifrån sig?

2. Luzo

Luzo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Tycker du ska försöka att lämna dessa argument till dem: http://fsfe.org/freesoftware/legal/flashingdevices.en.html

Det beror helt på din enhet hur man gör för att 'unroota'. Oftast innebär det att man flashar en stock rom (som inkluderar stock recovery, bootloader, osv). Har för mig att för HTC innebär det oftast att man installerar en så kallad RUU. Dessa är .exe filer som du kör på din dator och bara följer instruktionerna. Jag rekommenderar XDA (Sensation XL). :)

3. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Yep och den här tråden funkar nog, Step 7 och Step 6.

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1578546

Sen är det just nu RUU-kaos eftersom "Football", leverantören av RUUs bommade igen sina konton men det går nog att hitta genom att kolla i trådarna.

Angående MMS samt SMS så kan det lika gärna vara strul hos operatören man har eller felaktiga inställningar.

4. El Gringo

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har efter många samtal med tre fått det fantastiska rådet att lämna in den igen för en andra bedömning. Helt otroligt...
    Men får väl återställa den med en ruu då först antar jag, ska bara hitta en! :D
    Försvinner alla spår av rotningen då eller måste jag göra något mer?
    Som jag fattade var det bara som att installera originalromen, men man kanske unrootar o sånt samtidigt med?

5. wenom666

wenom666 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 516
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Jag tror inte det går igenom då dem reggar ditt imei nummer att mobilen har varit rootad, i värsta fall så får du pröjsa för att hämta ut den igen.

6. El Gringo

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo det är ju en risk man får ta isåfall.
    Men det är enligt tre den enda chansen jag har. Anovo säger att jag bytt operativsystem, det har jag inte gjort, o tre ställer sig bakom deras beslut, så enda chansen jag har är o få dem o ändra sig. Skickar jag in den igen skriver jag med att jag bestrider deras tidigare beslut så de är ju tvungna o titta på den iaf...
    O då är det ju upp till dem o bevisa att den är rootad eller har varit?
    Så det jag undrar är om jag kan återställa den så att det inte går o se att den varit rootad tidigare?

7. Luzo

Luzo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Kollade du min länk till FSFE? Så som jag har förstått det så kan de inte neka dig garanti för att du bytt ut mjukvaran - de måste bevisa att det är din nya mjukvara som orsakat felet, inte bara påstå så. Detta skall gälla för hela EU. Men gör så, lägg in en stock ROM först - eftersom det är deras officiella mjukvara som då ligger på telefonen måste det vara ett hårdvarufel.

Ditt specifika fel att den inte alltid skickar sms/mms verkar ytterst konstigt dock. Det har inte med täckning (eller liknande) att göra? Som även @plun gissade...

Last edited: 30 jan 2013
  8. El Gringo

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nä, det var så jag med förstod det. Jag mailade med länken o frågade dem om hur de ställde sig till det med, men de verkade inte särskilt intresserade av o överhuvudtaget närma sig det ämnet, fick inget svar helt enkelt...
    Jag har stock rom i, har inte rört romen alls, helt original, det är bara rootning jag gjort. Men undrar om jag kanske är tvungen o lägga in allt ändå för o helt bli av med alla spår, eller går det o köra nån unroot o få den "laglig" igen? Vill inte lämna in den med spår av exempelvis clockwork recovery eller nåt?

Jag fick tipset från en handläggare på tre o kontakta nåt som hette telecområdgivarna, så det har jag gjort med, väntar på svar därifrån med.

Om det hade varit täckningsfel hade jag fått felmeddelande om att det inte blev skickat, nu får jag använda ett annat program än original, kör med handcent, för o se om det går iväg. Startar jag om telefonen skickar den några av de som inte blivit skickade tidigare, men aldrig alla... Så varje gång jag startar om luren får jag typ 15 sms från folk som undrar vad jag svarat på! :D

9. Droid119

Droid119 Guest

Hur rootade du? Alltså använde du htcdev för att låsa upp bootloadern så spelar det ingen roll om du återställer den..

10. El Gringo

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Htcdev? Du, kommer faktiskt inte ihåg hur jag gjorde, det var ett år sen...
    Har för mig det var något simpelt iaf, typ oneclickroot eller nåt liknande... Kan man se det på något sätt?