Lämplig platta för mina behov

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Halkbi, 25 september 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Halkbi

Halkbi Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hallå! Förstapostare här, varning för långt inlägg :)

Jag är något bakåtsträvande vad gäller teknik, men nu har jag kommit till insikten att just en platta skulle underlätta för mig både vad gäller nytta och nöje. Bakgrund till detta är att när jag ska vara portabel så släpar jag idag runt på en 4-kilos 17"-laptop anno 2006(!!!) med tillhörande kylplatta (jo, utan den blir den för varm för att användas längre perioder). Den hänger inte riktigt med på moderna krav, trots hyfsade specar för sin ålder. HD-video går knackligt och SVT Play rullar inte i mer än i ca 20 minuter oavsett kvalitet. Och denna funktionalitet gör anspråk på i princip hela min ryggsäck när jag ska bort.

Så en dag när jag satt och spelade piano så slog det mig vad det skulle underlätta att kunna använda en surfplatta som digitalt notblad, att plocka fram lektionsvideor från YouTube, låtar från Spotify osv. I förlängningen så använder jag idag min Androidtelefon som wifi-fjärrkontroll till mitt inspelningsprogram vilket fungerar grymt, men pga den lilla skärmen så kommer inte appen till sin fulla rätt. Även där skulle en platta komma väl till användning. Och så skulle det ju vara grymt att kunna läsa nättidningar i en naturlig läsmiljö. Så upptäckte jag att moderna plattor i hög utsträckning verkar begåvas med HDMI. Det blev med andra ord ganska tydligt att jag skulle tjäna enormt på en platta med andra.

De krav jag har på en eventuell platta är följande:

*Flytande HD-video och strömmande videotjänster (Voddler, SVT Play YouTube etc) ska rulla bra både på plattan och via HDMI (då i Full-HD).

*5+ punkters multi-touch är att föredra (absolut minimum 3 punker).

*Ska funka ihop med USB-tangentbord så att jag kan jobba i officeappar på resande fot (hur detta funkar i Android överlag har jag dock ingen aning om).

*Gärna 16Gb internt minne (8Gb funkar dock).

*Utan att ha någon tidigare erfarenhet av plattor så förmodar jag att 4:3 och 9,7" är det man ska ha om man vill ha ordentligt med plats. Ingen upplösning under 1024x768 är intressant.

Saker som är helt ointressanta är sådant som GPS, 3G och megapixelkamera (även om jag nog vill ha en hyfsad kamera på fronten till Skype och dylikt.) Bluetooth är inte jätteintressant.

Hur högt siktar jag då? Utmanar mig själv med en budget på 800-1500. Just ni känns någon hyfsad kinaplatta mest aktuell, men jag funderar lite på hur man gör inköpet smidigast. Geekbuy, Pandawill och Aliexpress lockar med låga priser, men är lite skraj över krångliga och dyra returer om något skulle strula. Har skannat blocket utan att hitta mycket annat än vad som verkar vara ren praktskit. Lutar mest åt att köpa från Allwebben, Billigare.eu eller PCDeals för att få någorlunda service, sedan kan jag genom mitt företag dra av moms och kopieringsavgift för inköpet vilket ju som bekant sänker priset en del.

Utifrån detta, vad skulle ni rekommendera mig för platta? Funderar på om en Ampe A90 kunde funka med dessa krav. Vidare tycker jag att denna är intressant. Billig om inte annat. annars skulle det vara intressant att veta hur de tvåkärniga Denverplattorna som säljs på Ica Maxi är, har de hyfsad multitouch och klarar mina övriga krav så är tillgången på dessa god på begagnatmarknaden.

Input? Allt välkomnas. Även om någon har något att sälja till mig.

Mvh
    /Halkbi

2. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Rutten singelcore och 180 kr i frakt... Köp något riktigt om du ändå ska använda den mycket.

3. Halkbi

Halkbi Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Var väl det jag tänkte. Märkligt att man kan få det till multi core.

Vidare; glömde att förtydliga i posten att en eventuell platta inte kommer att användas till avancerat spelande i mitt fall. Så jag antar att strömmande video är det mest krävande den kommer att ägnas åt.

4. Halkbi

Halkbi Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Uppdaterar tråden med lite nya funderingar.

Jag har inte hittat någon vettig konkurrent till Ampe A90 eller Denver TAD-97052 (med pris i svensk handel samt begagnat som utgångsläge.) Prestandaspecarna på båda är i princip identiska; Rockchip 3066 CPU, Mali-400 MP GPU och 1Gb RAM.

Det som talar för Ampe A90 är skärmen (vilken sägs vara samma som på en iPad 2, hittar dock inte källan och kan mycket väl blanda ihop saker nu), bluetooth och det något större lagringsutrymmet på 16Gb (jämfört med Denvers 8Gb). De två sista kan vara försumbara med mina ändamål. Det som talar mot den är att många verkar uppleva Wifin som något bristfällig.

Det som talar för Denver TAD-97052 är att den begåvats med ett något lägre pris och att wifin tycks fungera bra. Det som talar emot den är avsaknad av bluetooth (försumbart i mitt fall) och det rapporterats om dålig respons på halva skärmen.

Just nu går mina (önske)tankar så att jag tror att den dåliga responsen rörde sig om ett måndagsexemplar och att ett sådant fall bör gå på garantin. Därmed känns denverplattan mest lockande just nu. Ser det också som så att det kan vara ett hyfsat kvalitetskvitto att den säljs på ICA Maxi och CDON.

Är jag rätt ute i mina funderingar eller är jag helt ute och cyklar? :P

5. Isengard

Isengard Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

Jag själv tycker att du ska satsa på något mer etablerat än något Kina-märke

6. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1.003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon: