Lämplig telefon vid nedsatt hörsel

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Föredetting, 9 feb 2024.

1. Föredetting

Föredetting Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42
    Mostern med nedsatt hörsel har fått dåligt ljud i smart-Doron så hon behöver uppgradera. Med min sambos S23 hör hon hur bra som helst men det är ju närmare 10 papp så det går utanför budget. Vad finns att tillgå som inte är jättestort och inte kostar hela nettopensionen? Budget runt 5000 och prio är bra och kraftigt samtalsljud. Sony är är ju lite smalare, Doro har väl nån bättre modell, A54 5G kunde funka men jag har inte kunnat jämföra någon av dem mot S23. Är det någon som har erfarenhet, eller tips på lämpliga lurar?

2. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Om hon har en hörapparat av nyare modell så kan hon säkerligen koppla upp hörapparaten mot bluetooth och få alldeles utmärkt ljud från vilken mobil som helst som har bluetooth.

Kristy och Föredetting gillar detta.
  3. Föredetting

Mottagna gillanden:
    42
    Jo för all del, men grannen har haft en del pyssel med att få det där med bluetooth att funka ihop med hörapparaten. Mostern kan höra samtal i min A52 5G någorlunda utan hörapparat, och med S23an hör hon ännu bättre så det är nog en krångelfriare lösning.

4. Heleg

Mottagna gillanden:
    2 174
    När jag var hos audionomen så fick jag frågan om jag använde iPhone eller Android, när jag svarade Android så sa hon vad jag skulle ha och den fungerar nästan helt problemfritt, det är lite strul ibland men inte så farligt. Det är en Phonak Audéo P90-RT.

5. Föredetting

Mottagna gillanden:
    42
    Vet inte om Region Norrbotten kostar på såna hörapparater? Och grejen är som sagt att om hon har en telefon med lika starkt och bra ljud som Samsung S23 så behöver hon bara ta ut ena hörapparaten när hon pratar i telefon. Men, om vi inte får skott på nån billigare lur i samma format och med lika bra ljud så får det kanske bli en S23. Power har kampanj 8499 kr ett par dagar till. Den dan inte det funkar att prata direkt så får hon väl växla till bluetooth+hörapparat.

6. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    742
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag har nedsatt hörsel. Har inga värden att ge men jag har svårt att hänga med i samtal utan apparaterna. Vissa hör jag bättre och andra sämre.

I alla fall är jag nöjd med min pixel 7 pro. Har alltid max volym men det funkar för det mesta. Jämför med tidigare Sony och pixel 4 xl. Sen finns ju transkribering som jag inte testat mot telefonsamtal men annars fungerar okej

Föredetting gillar detta.
  7. Föredetting

Mottagna gillanden:
    42
    Intressant med Pixel 7 Pro, bra pris! Dock större så det kan bli lite klumpigt i händerna på en tant, speciellt med ett plånboksfodral. Men vi får ta en tur till elektronik-ladorna så hon får klämma och känna.

8. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 045
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om den är för stor så fins både Pixel 7 och Pixel 7a som är mindre och kostar också mindre. Även Pixel 8 har släppt och är mindre än Pixel 8 Pro

9. Föredetting

Mottagna gillanden:
    42
    Jaja, 8an kanske kan vara något? Verkar väldigt jämbördiga enligt tester. Å andra sidan blir det dyrare än S23 på kampanj, 20 g tyngre och några mm längre... Men bra tips, vi får kolla:)
    Hur länge lovar de att hålla Google-fonerna uppdaterade?

10. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 367

MINA ENHETER

Well let me tell you, you are in luck... 7 år har Google sagt för Pixel 8.

Edit:

Kristy, Föredetting och jnsson gillar detta.
  11. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 045
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Pixel 6-7 (Inklusive 6 och 7a samt fold): 5 år. Pixel 8: 7 år, det inkluderar Android OS versioner. Läs mer om uppdateringspolicyn här Ta reda på när du får programvaruuppdateringar på Google Pixel-telefoner - Pixel-telefon Hjälp

12. Heleg

Mottagna gillanden:
    2 174
    På 1177.se nämner Region Norrbotten att bluetooth finns för hörapparater så om din moster berättar för audionomen att hon har problem med att höra telefonsamtal så tror jag mycket väl att hon kan få en sådan hörapparat, hon behöver betala avgiften för utprovningen som enligt 1177 är 500 kr.

Du kanske ska undersöka om hon kanske redan har Bluetooth i den, i så fall är det bara att koppla upp och installera rätt app. Om hon har fått den de senaste två-tre åren så kanske audionomen gett henne en med Bluetooth, det förenklar för dem med när de ska ställa in den mm.

I min hörapparat så går den att hitta med mobilen efter att den startats, mobilen hittar den som Phonak hörapparat.

13. Föredetting

Mottagna gillanden:
    42
    Hmmm... Computer Salg har S23 för 8143 kr, och Pixel 8 för 7252 kr. 7 år är ju frestande, då är mostern uppdaterad till 97 års ålder:)

Computer Salg har bra betyg på Prisjakt, 4,2 vilket är högre än Giganten tex. Säljer de "svenska" telefoner eller kör de med nån slags generiska Europa-modeller? (Har hört talas om något sådant förr om åren, att vissa prispressade leverantörer sålde parellellimporterade telefoner). Men numera kanske alla telefoner har samma features i hela Europa?

14. Avarell_Dalton

Mottagna gillanden:
    742
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag har reosound hörapparater och är inte nöjd med kopplingen mot telefonen. Vid samtal används inte apparaternas mikrofoner så man får hålla telefonen nära i alla fall och mottagningen är rätt dålig. Att lyssna på musik med telefonen i fickan är inte speciellt imponerande. Jag tror man använder någon lågenergi version av bt. Ljudet blir ju rätt fattigt på allt utom mellanregister när musiken inte stöttas av omgivningsljudet.

Någon rekommenderade alla nyare pixel. Det skulle jag inte ta för en sanning om man inte själv testat med en hörselnedsättning.

Google aviserade förbättringar mot hörapparater inför släppet av senaste Android och det fanns tydligen med i betastadie. Det fanns inte när jag kollade då och om det finns nu vet jag inte. Jag har inte apparaterna parade med telefonen.

I Västmanland lånar man apparaterna mot en avgift, den höjdes vet jag men jag har inte summan, 7-900 per apparat kanske. Nämner det eftersom jag vet att det skiljer mellan regioner. Dessutom är valmöjligheterna väldigt begränsade. Regionerna skriver avtal med en eller två tillverkare och tillverkaren garanterar tillgång på vissa modeller upp till fem år, kanske kortare nu men har man otur kan man få välja på flera år gamla apparater. Sen får man förmodligen inte byta modeller för att nya funktioner tillkommit på senare apparater.

Det finns minst en tråd om hörapparater här, jag startade en av dem, kanske kan du få bra svar där om telefon modeller med bra kräm i volymen

15. Föredetting

Mottagna gillanden:
    42
    Har du en länk till tråden eller rubriken på den?

16. Avarell_Dalton

Mottagna gillanden:
    742
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Föredetting och Kristy gillar detta.
  17. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 045
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    För Pixel telefoner så spelar det ingen roll. För Samsung så kan de vara antingen nordisk eller från någon annan europeiskt land och då kan man inte garantera att Samsung Wallet och andra Samsung appar som kräver nordisk csc kod fungerar 100%.

Kristy, Föredetting och bernard gillar detta.