Fråga: Länge leve iTunes

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Alven73, 18 dec 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Alven73

Alven73 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Är det någon mer som tycker att itunes är föredömligt när det gäller backup och återställning?
    Gjorde en fabriksåterställning i helgen men fan vad omständligt.Vistt logga in på samsungkontot och apparna kommer tillbaka, men kontakter och bilder samt sms måste man ha ett annat program till. Kies måste ju vara ett av universums sämsta program.Kör orootad s3

Hur gör Ni för en smidig backup?:)

2. llama

llama Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    hatar itunes pga så JÄVLA osmidigt, tycker det är en korkad lösning generellt. men med det sagt, att göra en backup i iTunes på min iPhone är en dröm, önskar att det fanns liknande lika simpla alternativ till android!
    kan iofs göra en nandroid men tänker mig simpelheten för gemene man.

3. brodiniozo

brodiniozo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Titanium backup? Problem solved

MikkeNoOne gillar detta.
  4. Alven73

Alven73 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Då måste ju luren vara rootad

5. m1cke

m1cke Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Google Pixelbook
    Platta 2:
    Microsoft Surface Pro 7
    Håller med, gillar inte itunes men just backup funkar riktigt bra. Google har ju backuplösningar, kontakter och kalender med Gmail, foton med picasa. Appar med Playstore. Men det känns lite spretigt. Hade velat ha en "My devices" eller något där man enkelt kunde ha en översikt över allt innehåll i sina enheter. Sedan vore det väl bra om SMS kunde integreras med gmail.
    Överlag är googles tjänster bra men lite oklara. Reader är ju bra men koppling till Currents/eko/aktuellt är inte solklar. Podcast på det och då är det ytterligare ett program, Listen.
    Det är jättebra att man själv kan välja andra appar och dessa funkar med googles tjänster men tycker google kunde sy ihop allt på ett snyggt sätt. Apple gör det helt tvärt om och det blir enklare.

6. llama

Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    som jag nämnde ovan finns inget simpelt sätt för gemene man även om jag själv skulle använda TB och finner det lätt så är iTunes lösning mycket lättare.

7. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    Frågan är om Google någonsin kommer få löst detta. Om någon så måste Google fixa det för jag tror inte på att alla ska ränna runt med Root på sina lurar. De kommer gå åt helvete då liksom. Jag ser redan rubrikerna på Aftonbladet. :P

De som de flesta inte vet är att Kies är bara en app i S3:an och har egentligen inget med Android att göra. Den kan inte speciellt mycket heller den kan bara backa upp simpla saker. Men att göra en programdatabackup går liksom inte för då måste Kies ha rootaccess vilket den inte har. Nu skulle den iofs som systemapp kunna få det via en update för just Samsungs mobil men vi behöver ju en backupfunktion för alla Androidenheter. Google borde visa musklerna här och erbjuda de som en opt-in funktion till deras Google Drive. Min gissning är att om detta någonsin kommer så kommer den lagrade datan inte vara tillgänglig för manipulering av användaren. Detta för att skydda apparnas programdata. Tänk själv om man kunde modifierar programdata på valfri app på en mobil som inte är rootad. Ett rätt allvarligt säkerhetsproblem. Men om backuplösningen skulle vara helt isolerad och tillåta användaren att återställa de som han själv vill vid en ev. återställning så hade de varit sweet.

Tills de sker dock så får man leva med tarvliga halvtasikiga lösningar.

Jag kör själv med TitaniumBackup för Appar. MyBackup Pro för kontakter, bookmarks, sms/mms, epost. Nandroid för allt som gäller just den specifika enhet jag leker med för stunden. Sedan lagrar jag alla mina backuper ifrån dessa program på Dropbox så jag kan nå dem på valfri enhet.

Det är rätt praktiskt om man t.ex. spelar ett spel på mobilen, kör en export / upload till dropbox när man är klar, och sedan en snabb import på surfplattan, så kan man fortsätta exakt där man avslutade på mobilen. Titanium Backup går att konfigurera så de hela blir på bara ett fåtal klick. Smidigt och bra program. Synd de ska ha de fulaste UI ever dock. Dom borde titta lite på appar som ser snygga ut. Exempelvis SoildFile Explorer :)

shieldfire gillar detta.
  8. vulfgar

vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    itunes är livsfarligt! Har en kompis och en son som fått rubbet raderat på telefon resp ipod pga itunes-eländet. Sonen synkar numera sin ipod mha rhythmbox, det funkar mycket bättre och är riskfritt. Kompisen är av med alla sin foton och filmer, har inte på något sätt lyckats återställa eller hitta någon reservkopia. Aldrig i livet att itunes i någon form hamnar i en dator nära mej!

9. flurka

flurka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus Twi

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus Twi
    ROM:
    Oxygen OS
    Telefon 2:
    Oneplus One
    ROM:
    Blisspop
    Platta:
    Lenovo yoga tablet 2
    iTunes är djävulens påfund! Never again! Aldrig gjort en backup i någon app alls. Google - kontot sköter kontakter, google-play sköter apparna, bilder och annan media ligger på sd-kortet, sms bör man ändå rensa ibland och spelar gör jag på krysslådan. Aldrig haft problem eller behövt synka med kies, det använder jag bara till att uppdatera programvara.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

10. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    ITunes tänker jag inte uttala mig om men vad det gäller S3 så är jag oerhört konfunderad över en sak vid återställning, va fan gör den med minneskortet?

Jag är van att mina gamla htc:s inte rör minneskortet vid återställning men vad gör s3? När jag återställde så varnade den att även sd skulle tömmas, ja då plockar jag väl ut det då tänkte jag.

Efter återställning så stoppade jag in det och bilderna fanns kvar, dock inte det viktigaste. Nämligen data från ett par appar som tillåter backup till sd. Av någon anledning så gick dessa inte att läsa.

Jag har alltid backuppat på detta sätt på mina tidigare androider, varför i hela friden rensar Samsung sd vid återställning?

En av anledningarna till att jag vill ha möjlighet till sd är just detta med att bilder, musik, data mm bibehålls vid återställning, utrymmesbehovet har jag inte.

Eller har jag missat nåt?

SGS3 via Tapatalk.

11. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Jag tror dom menar internminnet men skriver "sdkort". Det är förvirrade namnsättningarna kan man ju lugnt säga.

/mnt/SdCard/ = Internminnet
    /mnt/extSdCard/ = SD-kortet

Min har iaf aldrig raderat något på SD-kortet oavsett om jag kört med Stock Recover eller något annat tredjepart (cwm). Däremot så ryker ju Internminnet vid en återställning via stock Recovery, men inte om man kör med CWM.

Last edited: 18 dec 2012
  12. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Ok. Är det så illa att dom bara skrivit det luddigt. Ja ja, det får väl sitta i nästa gång då så får vi se hur det går.

SGS3 via Tapatalk.

13. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Ta en backup ändå! Jag vill inte du ska lacka på mig på forumet för de råkade hända något som aldrig hänt förr för mig :eek: :innocent:

14. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Självklart :)

SGS3 via Tapatalk.

15. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    So? Tar 3 sekunder att roota luren, Itunes är djävulens program.

brodiniozo gillar detta.
  16. llama

Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    och här är vi igen, alla kan inte roota sina telefoner på tre sekunder :) vi syftar på gemene man. det är som att en matematiker skulle säga "det tar tre sekunder att lösa den här ekvationen" till typ 3x^2 z/87161 %9172 (OBS vet att det inte är en ekvation men ponera att det nu är en, för en som
    inte är high på matte, svår ekvation!)

17. flurka

flurka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus Twi

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus Twi
    ROM:
    Oxygen OS
    Telefon 2:
    Oneplus One
    ROM:
    Blisspop
    Platta:
    Lenovo yoga tablet 2
    O.T men bara måste! Förlåt..

Håller med! Har ofta fått som svar på en fråga, låt oss säga att roota en telefon, med att "det är jätte simpelt, du måste vara dum i huvudet om du inte klarar detta" plus en länk till XDA där det står allt utom en förklaring på allt. Jag är inte dum i huvudet men jag har inlärningssvårigheter och ADD. Så för mig att följa en länk till där det skrivet i facktermer på engelska är för mig svårt. Kan vara enkelt för många men utgå inte från det. Det är just sådana här grejer som gör att folk klagar på attityden på Swedroids forum. Och de är många tyvärr..

Men åter till topic.

Last edited: 19 dec 2012
    _z_ gillar detta.
  18. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    Jag förstår inte vad topic har å göra på ett Android forum, då det programmet är för Apple produkter och jag har aldrig använt itunes.

19. shieldfire

shieldfire Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Eftersom jag gillar *nix filosofin "en uppgift - ett verktyg" ogillar jag iTunes. Rootad och kör med Titanium.

Tapatalked - might contain weirder text than usual.

20. fryguy

fryguy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    903
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Kontakterna ska ju syncas automatiskt när du loggar in med ditt Googlekonto. Annars finns dom alltid på http://contacts.google.com

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.