Längre laddkabel?

Diskussion i 'Sony' startad av Showbiz, 6 jul 2013.

1. Showbiz

Showbiz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

2. Westholma4t

Westholma4t Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    acer Chromebook cp315-1h, mk802 HDMI.
  3. danwhistler

danwhistler Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

Nää! Det är stor skillnad mellan sladd och sladd! Det kommer fungera med vilken som men det är olika hur mycket ström de klarar att leverera! Beroende på kabel kan det ta en betydande tid längre att ladda enheten! Undersök vad för mha staden klarar av att ge! Vet inte vad en platta tar för spänning men det kollar du enkelt!

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk 2

4. jope84

jope84 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det skall inte spela roll vad du köper för kabel.
    Att det skulle ta längre tid att ladda med en billig kabel stämmer inte, det finns ju standarder på usb och det blir i princip inte något spänningsfall på så korta kablar.
    Däremot kan det skilja i kvalitet på olika kablar.

Skickat från min SGP321 via Tapatalk 2

5. danwhistler

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

Jo det är stor skillnad på kabel och kabel! Det brukar stå på förpackningen vad för spänning sladden klarar att ge! Det är precis som du säger, det finns standarder inom usb och den är betydligt lägre än vad telefon tillverkarna matar sina telefoner med! Usb är egentligen inte till för att ladda telefoner med! Det handlar alltså inte om något förlust pga långa kablar etc!

För exempel kan vi ta hama kabeln som jag köpte på elgiganten. Där står det klart och tydligt att den klarar att ge 600ma medan den från tillverkaren klarar att ge 1000ma. Och det är en betydande skillnad att ladda med dessa två. Inget snack om det! Samma 220v enhet användes.

6. danwhistler

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

Tar vi för exempel ett sladd till en surfplatta klarar den att leverera ännu mer ström!

7. Showbiz

Showbiz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Kan inte annat än hålla med. Har provat en annan sladd och laddade blir dubbelt så lång. Någon som vet vart man kan köpa en sladd som har samma specar som original?

Skickat från min SGP321 via Tapatalk 2

8. Westholma4t

Westholma4t Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    acer Chromebook cp315-1h, mk802 HDMI.
    han frågde inte om laddtider. han undrade bara om dom duger. så, ja. dom duger.
    finns massa trådar om dessa usb kablar på xda ang nexus 7. märkbara skillnader var det!

9. danwhistler

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

Nej dom fungerar men duger inte! Surfar jag med lte på nyhetssidor så klarar den inte att ladda upp telefonen. Den ligger stabilt på samma % hela tiden och börjar sakta öka först när skärmen är släckt och telefonen i vila.

Är laddtiden viktigt för dig; välj kabel efter specifikationen, om inte; alla kablarna kommer fungera med varierande resultat!

bfly gillar detta.
  10. bfly

bfly Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Delar din erfarenhet.

11. jope84

jope84 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det är skitsamma vad man har för kabel det är transformatorn och likriktaren som bestämmer hur mycket som kan matas ut. Skulle ledaren vara för klen så kan den bli lite varm men blir inte så stor effektförlust. Om man har 2 förlängningssladdar ena på 1,5mm2 och den andra på 0,75 mm2 tror ni man får ut olika mängd ström på dem då?

Skickat från min MT27i via Tapatalk 2

12. foppson

foppson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Du verkar prata förlängningskabel för nätanslutningen med dessa siffror... Klart att arean och längden har betydelse, sjunker spänningen för mycket så sänker laddningselektroniken strömmen för att kunna hålla spänningen inom specifikationerna och laddtiderna ökar.

13. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 760
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det ÄR stor skillnad på micro-USB kablar.
    Jag har roat mig med att mäta spänningsfall i säkert tio olika micro-USB kablar (de flesta billig skit från Kina). Och det kan alltså skilja över en Volt i hur mycket spänning som tappas i kabeln.

En Volt är MYCKET när det gäller USB som bara har fem Volt från början. Och det gör STOR skillnad när det gäller att ladda en mobil.

Mina mätningar gjorde jag i.o.f.s. för att försöka hitta en bra kabel för spänningsmatning till Raspberry Pi, men elektriskt sätt är det ungefär samma sak. En Raspberry Pi drar c:a 700mA, en modern smartphone kan dra bortåt 1000mA vid laddning.

Det tråkiga är att det är mycket svårt att veta innan köp om en kabel är bra eller dålig. :(

Generellt sätt är original-kablar bra för tillverkarna har fattat att det behövs en bra kabel för att klara laddning av en smartphone. Men köper man no-name kablar billigt så är de ofta sämre för de är bara designade för att klara dataöverföring vilket handlar om ytterst små strömmar. Att ladda en smartphone med 1000mA är något helt annat.

Last edited: 8 jul 2013
  14. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Jag köpte en billig kabel förut och min telefon blev sjukt varm när jag laddade telefonen med den.

~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 ~

15. Tom Hardy

Tom Hardy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    OnePlus 3T

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 3T
    Någon som har någon kabel att rekommendera? Orginalkabeln och 2A laddaren går sjukt snabbt, men med utbyteskabeln som är längre går det betydligt långsammare. Har prövat hos både Clas Ohlson samt Kjell & Co men hittar inte ens på förpackningarna hur mycket ström dom släpper igenom. Så om någon har hittat en sladd för 2 ampere vore jag väldigt nyfiken på var ni har hittat denna.

Showbiz gillar detta.