Lära mig Java genom Android?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av tophe, 2 jan 2012.

1. tophe

tophe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tjena.
    Detta har väl varit uppe för diskus tidigare (kanske 100 gånger eller?).
    Men jag ville bara få era synpunkter...

Jag har gjort ett par små, men ganska framgångsrika desktop-program i C#. Utan att egentligen greppa OOP riktigt. Det blev mycket hackande och knackande. Undervisar en del i PHP och har just börjat nosa på Java.

Är det en bra idé att lära sig Java tillsammans med Android? Alltså att inte plöja hyllmeter med Java-böcker och göra massa swing-applikationer innan Android - utan att vässa mig i Java samtidigt som jag lär mig Android.

Eller är det så pass mycket galenskaper att hålla ordning på för And-plattformen att jag mer eller mindre måste ha bra koll på javas grundklasser osv. för att inte på hjärnblödning?

2. Senap

Senap Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag hade nog kört på bara. Jag kunde ingen Java innan jag började leka med Android men det är klart att det blir lite jobbigare att lära sig både Java och Androids quirks samtidigt. Det ska nog inte vara några större problem om du jobbat med C# och PHP som ändå är lika Java i grunden med sina C-inspirerade syntax.

Jag tror det hjälper en del att använda just Eclipse också då programmet är bra på att "hålla ens hand" utan att vara i vägen. Android-koncepten i sig är inte svåra att lära sig.

3. tophe

tophe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack, jag älskar allt du just skrev. Nu åker vi...

4. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det absolut viktigaste är att du skriver kod. Det lär man sig mycket på.

Samtidigt tycker jag att det är värt att du lär dig OOP, arkitektur och patterns. Dina applikationer kommer bli många gånger enklare och smidigare att underhålla om du designat dem väl. Du tjänar på det i längden.

Jag har många gånger jämfört mina första applikationer med de jag skriver nu och det är milsvid skillnad i hur genomtänkta de är och hur lätt jag förstår vad koden gör. Ändringar och buggfixar går mycket snabbare att lägga till. Om man programmerar en del så blir det ju lätt att man har ganska många applikationer och det är inte lätt att göra ändringar i en applikation man inte rört på några månader om den inte är väldesignad med en logisk struktur och gärna enhetstester som kontrollerar att man inte förstör något annat med den nya ändringen.

Javas grundklasser behöver du inte hålla koll på. Eclipse hjälper dig som sagt. Ju mer du programmerar desto mer lär du dig utantill och vet vad som finns att tillgå.

5. tophe

tophe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack. Tror du har goda poänger där. Precis så upplever jag mina tidigare program. Framför allt större projekt (alltså, små i realiteten, men stora för mig) - där ser man skillnaden i mellan den första koden och den sista, eftersom jag lärt mig under tiden. Jag kanske ändå ska plöja nån Java tutorial och läsa lite om hur man designar objekt samtidigt som jag börjar fiffla med Android.

6. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Tänkte bara inflika att det du upplevt är helt normalt, och så kommer det fortsätta vara. Man lär sig alltid under resans gång, även om man är en erfaren utvecklare. Alltid när man börjar skriva en applikation tar man en del designbeslut, men det är sällan man redan från början vet hur applikationen kommer utvecklas i framtiden, eller vad man i framtiden kommer lägga till för nya features. Därför får man räkna med att göra refactoring ofta, och ibland även kasta bort all gammal kod, och börja om från början.