Läsa app-namn från APK / Resources.arsc

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av yrara, 21 apr 2010.

1. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Tja.

Ifall jag har en apk-fil, och vill få ut applikationens namn från den: några tips? Går det att göra med aapt?

Vad jag kan förstå så behöver jag hämta upp app_name från strings.xml; vilket innebär att jag behöver få ut en dump från Resources.arsc, men det har jag inte lyckats med.

Brut.all's apktool lyckas göra jobbet, och extraherar hela strings.xml ifrån Resources, men jag kan inte se att han har lagt upp källkoden någonstans, så jag vet inte riktigt hur han har gått till väga.

Det är bara just applikationsnamnet jag vill komma åt, så det känns som överkurs att avkompilera hela appen med apktool.

Någon som har några idéer?

2. jhil

jhil Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du kan få ut det med aapt, ja. Inte direkt, men med lite regex får du säkert ut det på det sättet du vill:
    Kod:
    ./aapt dump badging <toot>.apk
    ger dig (i mitt exempel för Flygtider-apk:n)
    Kod:
    package: name='org.johanhil.flygtider' versionCode='5' versionName='0.6'
    uses-permission:'android.permission.INTERNET'
    sdkVersion:'3'
    targetSdkVersion:'4'
    application: label='Flygtider' icon='res/drawable/icon.png'
    launchable activity name='org.johanhil.flygtider.SearchActivity'label='Flygtider' icon=''
    main
    other-activities
    search
    other-services
    supports-screens: 'small' 'normal' 'large'
    locales: '--_--'
    densities: '160' '240'

och där är det application-raden du är intresserad av.

Är det vad du ville ha?

3. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag tror inte det...? Application label är väl bara vad som står i titelraden på activities ifall det inte är någon annan angiven specifikt för den activityn man är inne på? Det behöver ju inte nödvändigtvis vara samma som applikationens namn, så som det visas i market, eller om man lägger det på homescreen.

Applikationens namn, som i det man söker efter på market, ligger väl i res/values/strings/app_name...? Eller har jag fel här?

4. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Vafan! Nu ser jag ju att det är @string/app_name som kompileras in som android:label :D

Då hade jag ju inget problem.

Tack tack :D :D

5. tippo

tippo Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är inget absolut måste att lägga app-namnet i @string/app_name. Du kan kalla resursen vad du vill, eller tom. hårdkoda namnet direkt i manifestet, även om det inte är en praxis att att rekomendera...