Läsa upp sms i bilen

Diskussion i 'Allmänt' startad av shuu, 7 sept 2016.

1. shuu

shuu Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

Har en Oneplus 3 sen ett tag tillbaka och har försökt hitta tex driving mode eller något annat inbyggt läge för att markera att man sitter i bilen. Hittar inget alls på detta så därför vänder jag mig till er.

För tillfället använder jag ett trådbundet headset när jag kör.

Vilka alternativ har man att välja mellan? Ladda ner någon app för ändamålet?
    NFC - om telefonen kan agera läsare kunde man haft en bricka i bilen som triggar detta.

De flesta trådarna jag hittat är gamla så jag tycker detta borde vara löst många gånger om nu några år senare? Vad säger ni vad är det jag ska ha för att få sms och gärna namn på den som ringer uppläst?

2. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Hej och välkommen till Swedroid!

Jag använder Tasker för liknande ändamål. Jag har exempelvis gjort så att avsändaren och de första orden i ett meddelande läses upp i hörlurarna om jag är ansluten till mitt headset, inte är hemma samt har skärmen på mobilen avstängd. Att få namnet på den som ringer uppläst har jag inte lyckats med, men det är för att mitt headset har en egen intern ringsignal som verkar overrida allt från telefonen innan man svarar.

Så Tasker är min rekommendation, men det är en ganska komplicerad app och tar ett tag att lära sig. Det finns dock en bra tråd här på forumet (länk finns i min signatur) om du behöver hjälp.

Så Tasker är mitt tips, men jag håller med dig: det borde finnas fler lösningar.

Edit: Googlade lite och hittade den har appen. Har dock inte provat den själv, men den kanske kan vara något? https://play.google.com/store/apps/details?id=robj.readit.tomefree

Last edited: 7 sept 2016
  3. shuu

shuu Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Tack

Jag testade readit to Me appen, fungerade helt okej, har inte hunnit utvärdera den så mycket men den uppfyller syftet.

Ska dock kika på tasker när jag får lite mer tid.