Läser ni inte manualen?

Discussion in 'Desire - Frågor och problem' started by Crister, Apr 22, 2010.

1. Crister

Crister Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Med risk för att låta gnällig, men det verkar som om många inte läst manualen. Komplett handbok finns att hämta på htc:s hemsida. Dessutom på svenska och omfattande 200 sidor.

Så fort något verkar oklart kastar många ut en fråga i forumet utan att ens tänka efter lite. "Skärmen slocknar när det ringer och jag lyfter luren". Precis! Det ska den göra + att ringsignalen ska dämpas.

Desire är full av finesser och möjligheter - läs handboken så förstår du bättre!

2. Secce

Secce Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Med risk för att verka dum....
    hittar bara en 24-sidig manua, som inte säger mycket.

Har du en länk?

3. Hessi

Hessi Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Att läsa manualer är så 50-tal... :D haha

4. Secce

Secce Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Opps, valde fel kolumn... hittade den nu...

manualer är inte riktigt min grej heller, men ska göra ett försök nu.. :)

5. skuggfaxe

skuggfaxe Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Manual? Att läsa manualen är ett personligt nederlag. Det tar man bara till i sista hand.

6. hmf

hmf Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Bra påpekande!

Om man nu inte hittar svaret i manualen kan jag dessutom föreslå att man använder forumets sökfunktion innan man skapar en ny tråd. Antalet nya trådar har ökat markant sedan Desire släpptes och tyvärr handlar många om saker som redan tagits upp tidigare.

7. charlie4

charlie4 Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Då kanske man ska tänka sig för innan man slänger ur sig frågan här, för på forumet får man samma svar som i maualen. För det mesta i alla fall, det ör inte alltid manualen stämmer, finns en del felaktiga ordval mellan manual och telefon. Scener - Teman är ett exempel.........
    En liten idé, har du problem, leta först i manualen, frågan sen.

8. qetuR

qetuR Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Märks ganska tydligt att du inte kan så mycket om interaktionsdesign. En konsument ska inte behöva plocka fram produktens manual, den är som många säger ett "last-hope" för många. Samtliga funktioner i telefonen ska helt enkelt finnas så tydligt att man intuitivt ska förstå vad som ska göras.

Angående Android så kan det uppfattas mer komplicerat än t.ex. iPhonen, som är mycket begränsad, den har många s.k. constrains vilket inte en Android telefon, iallafall inte i samma utsräckning.

"RTFM folket" är väldigt tidigt 90-tal, då man inte fick nämna datorer utan att kunna terminalbaserat input. Idag ska ingenjörerna veta, hur konsumenten använder produkten, inte skriva en manual om det.

9. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Ofta kan det finnas flera sätt att göra samma sak, och de mesta optimala kanske inte är intuitivt.

Jag har inget bra exempel med telefonen, men kan ge massa bra exempel för t.ex. Word. Av mina 20 kollegor på avdelningen är det nog bara 2 eller 3 som kopierar och klistrar med Ctrl-C/Ctrl-V, övriga använder Redigera-menyn. Markera text med Shift och piltangenter (inklusive ctrl för hela ord) är jag nog ensam om. För att inte tala om att flytta stycken med Alt-Shift-piltangenter.

10. skuggfaxe

skuggfaxe Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Så sant att fråga i forum är också ett personligt nederlag. :)
    Däremot kan man ju läsa runt på olika forum och där igenom få olika tips.

I övrigt håller jag helt med qetuR.

11. cribbon

cribbon Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Manualer är för barn, tjejer och nördar.
    Män låtsas kunna och kan de inte så hävdar de att de tagit bort den featuren och ljuger ihop något om varför. Efteråt frågar de någon annans unge eller nån nörd för att få reda på hur det egentligen funkar.
    Tro mig, jag har jobbat på IT-avdelning ;)

12. Crister

Crister Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

13. Tobben93

Tobben93 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag brukar inte läsa manualer just för att jag finner det spännande att trycka, känna och lära på egen hand genom att trycka på allt som tryckas går, dock är det ju bra att det finns manualer om man inte riktigt vågar chansa eller blir förvirrad. :)

14. Mr_Snarl

Mr_Snarl Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Var är F1 knappen på min Desire? :P
    Själv brukar jag bara googla. Brukar alltid vara någon som har haft samma fråga.
    Gäller det android, så brukar man komma direkt till rätt tråd på swedroid. Så sökfunktionen här är kanske inte bra, men via google så går det bättre :)

15. LiBah

LiBah Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Läser men förstod någ inte riktigt

Hej

Nu mänska innom Android världen (äntligen) och skaffat mig en Desire.

Vad jag inte kan luska ut är hur man gör nya foto album. Jag har försökt med att göra nya mappar på minnes kortet men inte lyckats.

De enda albumen jag har är Kamerabilder och Alla Fotton.

Jag har läst manualen men den är inte helt tydlig på denna punkten.

Är det någon som lyckats?

16. charlie4

charlie4 Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Som andra sagt här i tråden, en sökning kanske???? Ett tips, Android innehåller ingen filhanterare i grunden utan man får tanka hem en lämplig, finns att läsa mer om här i forumet.
    Detta forum innehåller MYCKET kunskap, personligen har jag hittat svar på samtliga mina frågor här genom säkfunktionen, eller bara genom att bläddra bland trådarna.

17. Mr_Snarl

Mr_Snarl Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

När jag är ute på forum, så brukar jag faktiskt mer irritera mig på just dessa som skäller ut personen som ställer frågan, om att "Detta finns redan i en tråd. Sök!!"
    (Får er bara att likna Comic Book Man i Simsons)
    Man kan istället ge ett snabbt svar, och sedan vänligt berätta att detta redan är besvarat på forumet. Om man har tid, kan man hänvisa dem till den tråden. Om jag som delvis jobbar med support, så får jag samma fråga ett par gånger om dagen. Visst kan jag tycka att de kunde läst installationsanvisningarna först. Men det går lika snabbt att hjälpa dem.
    (fast i just denna tråden är det väl uppenbart att man inte skall ställa frågor om diverse problem med tanke på överskriften.)