Tips: Lätt elsparkcykel som är snabbare än 25 km/h?

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Messier1994, 12 mar 2025.

1. Messier1994

Messier1994 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42
    Råkade slarva bort min Xiaomi Pro 2 i måndags och behöver en ny elsparkcykel.

Åker från hus hemifrån till Stockholmståget, därefter ut från centralen, till kontoret centralt i Stockholm och sedan hem. Räckvidd är aldrig något problem. Blir en del kånkande av sparken och skönt om den inte är för tung. Har kört samma sträcka i 4 år nu med min gamla Pro 2, är ganska sugen på något lite snabbare än 25 km/h.

Har någon något tips på ett alternativ till Xiaomi som är lite lättare generellt och som går snabbare än 25 (utan allt för mycket krångel)?

Alla leverantörer har blivit så skitnödiga och anger ju att allt har 200w och går max 20 fast de uppenbart har andra egenskaper, men hopplöst att fatta vad man köper egentligen.

2. Messier1994

Messier1994 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42
    Blev en E-WHEELS E2S V2 LR+/30 km/h.

Väldigt solit bygge. Imponerad av vikten och komforten.

Den har lite bättre acceleration än min gamla Xiaomi PRO 2, men farten är generellt sätt ganska mycket sämre. Efter en nedförsbacke kan man komma upp i 26-27 en stund men den orkar inte hålla 25 km/h med mina ca 100 kg, vilket är lite förvånande eftersom Xiaomis Pro 2 klarade det ganska lätt och kunde även hålla 25 km/h med mig plus 10 åriga dottern på. Finns inte en chans att E-WHEELS E2S:en har utlovade 700w mot Pro 2:ans 350w.

Däremot har E2S:en klart bättre komfort och är tom lite lättare.

IRONMIKE och milky81 gillar detta.