Lättaste elscootern med längst verklig räckvidd?

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av MrKarisma, 30 aug 2023.

1. MrKarisma

MrKarisma Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Hejsan,

Behöver en lätt elscooter med hyffsad räckvidd, behöver minst 3.5mil verklig räckvidd. Väger ca 74kg. Den får gärna ha luftfria däck. Har kollat på E2S V2 Pro, Mi 2 pro, Ninebot F2 Pro samt Ninebot F65D.. Främsta användningsområde kommer vara att pendla in till stan och tillbaka, en resa tur och retur på ca 2.4 mil samt ta med på tåget när jag ute och reser så det blir smidigt att ta sig runt när jag hälsar på vänner.
    Någon som vet ungefär verklig räckvidd på dessa tre eller har erfarenhet av lite längre turer med någon av dessa?

Har även funderat på om det är bättre att skaffa helt luftfria däck till min cykel och sen köpa en sån där "motor" som kan installera på framhjulet, såg priser på runt 8-9K för en sån någonstans - någon med erfarenhet av en sådan kombo?

2. Ko900

Ko900 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Jag väger styvt 20 kilo mer än dig och kör på Mi pro 2, längsta jag kört är 29 km och då hade jag 20% batteri kvar (vill inte köra ner batteriet mer än nödvändigt mellan laddningar).

Ser detta som en no-brainer, mi pro 2 är den mest populära/sålda scootern som klarar 100 kg förarvikt med mer än 40 km påstådd räckvidd under 10k. Lätt att hitta delar och även verkstäder som åtar sig den.

Behåll luftdäcken på, det är illa nog obekvämt över kullersten ändå och sätter du på luftfria däck tappar du *minst* 15% av räckvidden, troligen mer. Investera istället i en elektrisk luftpump och kolla trycket ofta. Själv kör jag på 60 PSI, 4.1 bar både bak och fram och har nu kört ca 200 mil hittills utan punktering.

Kör defensivt med uppsikt på vägbanan och sakta in/undvik vassa brunnslock/glas/trottoarkanter så går det bra.

MrKarisma och bernard gillar detta.
  3. MrKarisma

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Tack för ditt utförliga svar, ska kolla närmre på Mi 2 pro :)

4. MrKarisma

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Kollade ett test på youtube, en ett år gammal mi 2 pro klarade bara 2.3 mil.. Men det kanske beror på hur den har använts också.. :eek:

5. Ko900

Ko900 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Jo, att den skulle tappa nästan halva räckvidden på ett år låter otroligt, såvida inte batteriet misshandlats. Det rekommenderas att ladda den till 50-60% när den skall långtidsförvaras och att även då underhållsladda lite någon gång under vintern. Det är av sådan hänsyn jag försöker att inte köra batteriet under 15% laddning någonsin om jag kan undvika det.

Pro 2 kostar strax under 6000 så den är svårslagen vad gäller pris/prestanda - skulle den tappa räckvidden efter två säsonger så köper jag nog bara en ny likadan såvida inte det hunnit komma uppgraderad modell :cool:

PS: Stöldbegärliga som få - jag har ett kombinationskättlinglås från biltema, ett litet skivbromslås och dessutom en tunn wire med vanligt hänglås hängande på den varje gång jag är ute och försöker att alltid låsa minst 2 av dem. Sannolikheten är annars att den försvinner innan du hinner blinka.

MrKarisma gillar detta.
  6. MrKarisma

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Tack för bra svar, blir nog mi 2 pro när jag sparat ihop lite :teeth: