Läxade upp sin dotters mobbare - 17000kr i skadestånd och samhällstjänst

Diskussion i 'Off Topic' startad av Mjölk, 25 jan 2013.

1. Mjölk

Mjölk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

Detta har hänt:
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16125129.ab

Dottern ringde pappan och berättade att hon blivit mobbad – igen.

Han blev rasande, åkte till skolan och läxade upp mobbarna.

Nu har han dömts för olaga hot och misshandel.
    - Samhällstjänst 75timmar.
    - Skadestånd 17.000:- till mobbarna.

Rätt eller fel?
    Borde han fått högre straff?

(Exempel kortedalamisshandeln, där en av de åtalade får straffet 70timmar samhällstjänst. Diar Mahmoud och Hassan Kibar som inte blev åtalade får 36.000:- var i skadestånd av staten för att det inte fanns tillräckliga bevis. Bara ett exempel som jämförelse.. )

Last edited: 25 jan 2013
  2. anderssons91

anderssons91 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Skulle det gälla mina barn hade jag gjort samma sak. Om skolan ute gör något hamnar man i ett läge där det inte finns så många valmöjligheter.
    Om någon ska straffas är det pojkarna som trakasserat tjejen, och som jag förstod det gällde det inte bara en tjej. Om 17000 Och lite Samhällstjänst är vad som krävs för att ens barn Skall trivas i skolan är det inte ett dyrt pris, Om än fel person som får betala det.

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

Last edited: 25 jan 2013
  3. chrippe7

chrippe7 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    I think this is very over-exaggerated, I bet that the father didn't even touch the kids but they decided to do a little lie so that the focus wouldn't be on that they bullied the girl.. Of course you can't justify one bad act with the explanation that there was a bad act before that but sometimes you need to put your foot down and say that this behavior isn't OK.

I don't know if anybody here saw the incident where Eden Hazard kicked one of the ballboys during Swansea - Chelsea when he on purpose wasted time in benefit of Swansea. The ballboy laid down on the ball flat and Hazard kicked the ball away from him and may have touched the kid as well(17 years old) but he rolled around like he had been shot... In this case i must agree with Joey Barton and say that the only fault Hazard did was to not kick the ballboy harder haha :)

4. andysign

andysign Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Hela samhället börjar bli så jävla lamt!

Dagens ungdomar (fan va gammal jag låter... men men) kan göra det mesta dom vill utan att dom får någon åtgärd.

Jag är "bara" 30, men fan för 15 år sedan, vi bar knappast kniv, jävlades med folk.
    Det ända vi gjorde var att hänga i någon park, röka och dricka, vi tog det lugnt jämfört med dagens ungdomar...

Och ju mer tiden har gått desto lamare har man blivit mot ungdomarna.
    Ingen vågar säga till, för isf får man rättslig åtgärd eller ett jävla gäng på sig.

Men till saken, hade min son/dotter blivit mobbad, så klart som fan att jag hade sagt till.
    Skolan gör inget, gjorde inget på min tid heller, så vill man ha det klart så får man göra det själv!
    Och absolut inte misshandel.
    (Ser dock inte att man misshandlar någon om man håller den om armen, som i artikeln)

5. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 635
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Samma här. Är 31 snart. Kan bara hålla med

6. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag hade antagligen reagerat likadant men det är inte hans plats att utdela något straff. Det är därför vi har polis och rättegångar. De har gjort något som de skall ha straff för och nu har även farsan gjort något som han bör få straff för.

Det ena förtar inte det andra. Man får sota för sina brott oavsett vad motiven är. Om man rånar en bank för att sin mamma måste ha svindyr medicin ifrån en privatklinik ingen i världen har råd med gör det ju självklart handlingen förståelig men knappast försvarbar :P

Fyller 30 i maj och håller med.

Man slogs kanske men det var aldrig snack om mer än knytnävar eller att någon knuffades ner på marken och fick lite skrapmärken.

Kniv och annat fanns men aldrig på en normal kväll. Jag hade en bekant, klasskompis, som säkerligen hade ett och annat hemma när jag gick i typ 6:an. Men det var en person. Hans familj var dessutom kanske nyligen inflyttade ifrån ett krigsdrabbat land och hade det ganska tufft. Det var liksom det.

7. Punchdrunk

Punchdrunk Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kul att detta alltid sagts, åtminstone så länge jag minns. När man var tonåring hände det inte sällan att någon äldre började predika om att när jag var ung då bråkade vi hederligt, då var det man mot man med knytnävar, inte som idag.

8. Kurt

Kurt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Läste någonstans att han bara tog dem i armen.. Synd att han inte visade vart skåpet skulle stå på riktigt.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

9. Mjölk

Mjölk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68

MINA ENHETER

10. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

11. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Tragisk jävla dom om man läser vad som hänt i artikeln. :S

12. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo jag tror faktiskt det behövs för att få dagens lagstiftare att vakna !!:P

Finns det ingen insamling som man kan stödja och få ihop till den här pappans böter ?

13. chrippe7

chrippe7 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Det är väl inte den rätta vägen att gå men något måste hända för Sverige är på väg neråt, fort går det också.. Som någon skrev här, dagens ungdomar är stökigare och mer våldsbenägna än någonsin, allt fler struntar i skolan och atmosfären i klassrummen blir värre och värre.
    Förut när aga var tillåtet i skolan va det inte en jävel som vågade förstöra för alla andra varje dag som vissa elever gör idag. Idag får inte ens lärarna ta tag i eleven för att leda den ur klassrummet om den förstör för de andra. Lärare har ingen makt samtidigt som många föräldrar förväntar sig att skolan ska uppfostra deras ungar.

Jag som ungdom skäms över hur många ungdomar beter sig idag och det märks också på omgivningen, jag är trevlig av mig och önskar alltid trevlig dag eller liknande när jag handlar i affären. De som sitter i kassen blir förvånade över att en ungdom säger något sånt då så många ungdomar idag är arroganta och självupptagna. Jag förespråkar inte aga eller barnmisshandel, men ibland känns det som att vissa idioter skulle behöva ett kokstryk för att lära de lite vett. Skulle jag bli en sån människa som beter mig illa då skulle jag vilja att någon rättade till mig, lyssnar jag inte med ord så får man banka in lite vett i mig :P Eftersom dagens ungdomar idag inte lyssnar och många yrkesmän(framförallt lärare) inte har någon makt så måste något förändras.

Inför bestraffning såsom att läraren får rättighet att stänga av en elev från skolan ett x antal dagar och eleven måste sköta skolgången själv under tiden han är avstängd. Fixar den inte det eller avstängningarna sker ofta så skicka iväg denne till ett institut där den lär sig lite vett. Är så sjuukt less på många av dagens ungdomar, speciellt de som har annan syn på hur man ska bete sig i ett samhälle. Att tro att man kan gå runt och behandla kvinnor som om de vore objekt är exempel på saker som inte är okej. Många kommer från en annan del av världen och inte anpassar sig till den svenska etiken, ska man bo i ett land så ska man följa det landets regler och etik. Utan diskussion.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

14. Andreas2

Andreas2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Comviq

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Varför dom har svårt att anpassa sig i skolan och samhället kan bero på att dom kommer ifrån ett krigsdrabbat område och då kan man fråga sig vad använder dessa personer för lösning när det uppstår en konflikt? Jo våld, för att det är så man löser konflikter där dom kommer ifrån så man kan inte bara placera ut folk hur som helst och tro att det löser sig.. dessa personer behöver lite hjälp på traven om det ska funka i ett samhälle som vi bor i.

Skickat från min Sony Xperia V

15. ftangstrom

ftangstrom Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Orkar inte läsa era långa inlägg som verkar börja handla om invandring istället för mobbing. Men jag är polis och tycker att föräldrar ska inte åka runt och spöa ungdomar för att de blir mobbade. Vad är det för primitivt samhälle? Mobbing sker överallt så tusentals ungdomar ska alltså ha stryk varje dag? Nej. Om det nu är så att någon blir mobbad så är det föräldrarnas uppgift att ordna med skolan så det löser sig. Bästa lösningen är oftast att flytta på mobbarna. Det ska vara straffet för mobbning. För mobbning kan innebära hot, misshandel, kränkning. Sånna saker är ju fängelsestraff på i Sverige men kallar man det mobbing så är det plötsligt inte så farligt. Sjukt egentligen.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

16. anderssons91

anderssons91 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Verkligheten anropar! Det är Ju precis vad pappan försökt göra, men skolan gör inget! För det andra är det ovanligt att man flytter på mobbaren, de t är den som är mobbad som ska flyttas!. För det tredje är hålla hårt i armen knappast att "spöa upp ungdomar".
    Det du pratar om är hur det borde vara och som polis kan det vara dags att vakna upp och se hur det faktiskt är.

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

17. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Men du. Det är nog dig verkligheten försöker kontakta.

Hur svårt det än kan vara att förstå för många så är det inte okej att ta lagen i egna händer. Enda gången det känns aktuellt är vid stora revolutioner i länder som under många år blivit förtryckta och gör uppror mot en korrupt regering.

Det spelar ingen roll vad som har hänt innan farsans vedergällning. Det är inte hans plats att styra upp mobbarna. Det är inte hans ansvar, rättighet eller skyldighet.

Sedan är det skrämmande hur folk sitter på ett forum över nätet och helt plötsligt verkar veta hur hela situationen sett ut, vad alla sagt, vad alla gjort och hur personerna i fråga är. Så vitt du vet är farsan en livsfarlig alkoholist som ofta bankar på ungar i grannskapet.

Innan alla fakta finns presenterade, något som vi inte har, kan man inte utgå ifrån att farsan har rätt.

Det är precis sådant det finns polis, rättegångar, domstolar och lagbok till.

Hur jävla illa jag än tycker om mobbning går jag inte in på skolor med min milis och försöker stoppa det för att skolan gör ett kasst jobb. Det är inte min plats.

18. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

När jag får en unge och denne blir mobbad i skolan hade även jag läxat upp mobbarna, men dock inte publikt och speciellt inte inne i en skola. ;)

Normalt sett förespråkar jag inte anarkism, men när det gäller ens egna ugnar, då ser jag rött.

19. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

självklart.. när det gäller ens egna skiter man fullständigt i lagen det vet min lillebrors gamla mobbare. konsekvenser kanske det får man sålänge det inte innebär att man skiljs från familjen och man får sitta inne så betalar jag vafan som helst. pengar är bara pengar det betyder ingenting.

20. BiTTeR

BiTTeR Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

17.000 är billigt och något jag gladeligen skulle betalat för att sätta dagens dryga jävla ungdomar på plats.
    Eftersom vi envisas med att rösta fram ett samhälle som daltar med kriminella och uppfostrar idioter så får slutligen var man bli sin egen domare och pöbel.
    Kortedalamisshandeln är ett lysande exempel på hur rädda de som faktiskt styr är för att sätta ner foten. Fortsätter de i samma anda så kommer staten att få så vad de har skördat.

Last edited: 26 jan 2013