Låg uppladdningshastighet till vissa tjänster enbart? (5G)

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Dekosta, 19 apr 2024.

1. Dekosta

Dekosta Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Så skaffade 5g obegränsat mobilt bredband via Telia till hemmet och nedladdningen fungerar ypperligt får ut 3-400Mbps från i princip varje test jag gjort men uppladdningen skiljer rätt markant från olika fart tester allt från 3 till 90Mbps.

Samt specifikt streaming tjänsten twitch kan jag inte streama upp via där är det max 500kb/s men om jag slår igång en VPN så höjs inte bara uppåt hastigheten i varje test men jag kan då också streama via twitch utmärkt, helt utan problem.

Så är nyfiken på vad som orsakar detta, någon som har någon ide?

UPPDATERING:
    Så om jag ansluter till bredbandet via WIFI på mobilen och provar streama till Twitch så går det utmärkt, ingen throttle/störning av anslutning alls.
    Så antingen är det skillnad i ingest servern mellan desktop och mobil till twitch (inget jag kan se ännu utan mer ingående analys) och routingen på den servern desktop applikationen använder är värdelös med Telia eller så är det något annat men vad..

YTTERLIGARE UPPDATERING:
    Efter att ha gjort packet capture på luren samt desktop appen(OBS) när den ansluter till twitch servern så hade PCn kollosalt med bad tcp packets så ställde ner MTU på PCns nätverkskort från 1500 till 1464 och nu fungerar det även via desktops appen.
    Jag är ingen nätverkstekniker men nu är jag nyfiken på varför youtube fungerar utmärkt att streama till med default 1500 men twitch klarar max 1464 om jag ökar den till 1465 så tappar jag upload till 2-3k bitrate och får massor av bad tcp packets..

Last edited: 5 maj 2024