Laga eller skrota?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Krazz, 23 okt 2023.

1. Krazz

Krazz Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej medlemmar har en fråga.
    Hemknappen på min gamla men bra Samsung note 4 slutade att fungera och vad jag tror gjorde det att den inte går att ladda så jag öppnade luren och tog bort den men går fortfarande inte att ladda så jag är osäker på om det bara var den som gör att den inte går att ladda. Om det är någon som vet om man måste ha en fysisk hemknapp för att få den att ladda eller om det kan vara ett gammalt batteri som också spökar. Vill inte lägga ut så mycket pengar på den om det är något annat. Ny hemknapp och nytt batteri är inte så dyrt. Men om det är något annat också så är det inte lönt att göra något. Var snälla och ge något tips vad det kan vara om det är lönt att lägga pengar på en knapp och ett batteri eller ska man skrota den.
    MVH krazz.

2. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Köpa ny är nog att rekommendera, den är ju trots allt 9-10 år gammal. "Nya" batterier brukar ofta vara billiga kopior eller original som är lika gamla som telefonen själv. Jag har i alla fall aldrig lyckats skaffa ett bra nytt batteri till en gammal telefon.

nDre, Pfefe, Krazz och 1 annan gillar detta.
  3. Krazz

Krazz Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Sorry att det kom lite fel. Det är rätt luren är gammal och nya batterier lika så men har inte råd och köpa en ny så tanken var att laga den för en liten peng och använda den tills jag får råd och köpa en ny men får klara mig med Huawei nu och se hur länge den håller. Tack för svaret.

4. Jaramide

Jaramide Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Eftersom den är så gammal är det väldigt osannolikt att någon verkstad har reservdelar som passar. Om du mot förmodan hittar någon som kan fixa den så kommer lagningen antagligen kosta mer än vad mobilen är värd tyvärr.
    Kanske går att hitta reservdelar på wish eller något men de skulle utan tvekan vara av väldigt tveksam kvalitet.

Kristy gillar detta.
  5. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 175
    Det Note 4 har och som nyare Samsung saknar (och som jag saknar från min gamla Note 4) är IR-funktionen som gör att man kan använda den som fjärr till teven mm, annars är mobilen så pass gammal och det kommer inga fler uppdateringar så jag skulle rekommendera att satsa på en nyare mobil.

Jag hade problem jag med med laddningen på Note 4an (samt att den startade om när den inte låg på laddning när jag försökte använda den) men det problemet försvann igen efter att jag hade låtit den ligga ett tag, det var ett tag sen nu som jag provade att använda den och jag har nu en S23U som jag är väldigt nöjd med (det enda som skulle kunna vara ett plus vore just IR-funktionen...)

6. nDre

nDre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    896

MINA ENHETER

THIS!

7. 999987

999987 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Köp ny såklart!

8. F5:ad

F5:ad Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    122

MINA ENHETER

Iofs tror jag du har rätt. Jag har testat köpa billiga batterier och vid båda tillfällena var batteriets kraft en besvikelse, långt ifrån originalets batterikraft när telefonen var ny.
    Men jag tänker att om man letar upp originalbatteriet och köper det redan idag när telefonen är ny och sedan lagrar det under bästa förhållanden (mörkt och sval, jämn temperatur) så borde det batteriet inte tappa allt för mycket tills då det är dags att byta ut batteriet efter låt säga 3-4 år.

9. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 175
    Jag har testat med originalbatteri (dock inte köpt när mobilen var ny) men fick inte då heller samma ork som när mobilen var ny.

Nu har jag en S23U och försöker vara snäll med batteriet så den ska hålla länge (ingen snabbladdning, inte ens QI, laddar aldrig mer än till 85% och försöker låta bli att låta mobilen bli för urladdad).

Kristy gillar detta.