Fråga: "Laga" repor på en Galaxy Nexus?

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av söder, 25 jun 2012.

1. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Innan min Galaxy Nexus har jag haft en Nexus One utan att få en enda repa.

På min Galaxy Nexus tog det inte många veckor innan jag kunde se en liten, liten repa. Tyckte det var konstigt att det kunde gå så lätt.

Repan var liten, så inget jag brydde mig om.

Efter midsommarhelgens firande har jag dock nu fått en ganska djup och lång repa, som jag kommer störa mig på.

Vet någon om det finns något medel som kan laga repor? Jag har för mig att jag har sett något sådant förut, men det är inget jag har haft behov av att testa.

Någon som vet något och som de kan rekommendera?

/Söder

2. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Ska du INTE använda. Du ska aldrig ha några medel alls på skärmen utom möjligtvis vatten. Det enda som ska röra den är dina fingrar och en optikduk (fantastiskt bra att ta bort fettfläckar).

Displaypolish (det heter så) ska användas på plast, dvs till min gamla W810, och inte till touch som är av glas. Glasskärmar är dessutom belagda med ett "antifetthinna" som man tar bort om man har tex glasputs eller diskmedel på, varför man bara ska använda optikduk utan medel.

Vissa fettar in skärmen igen med hårdvax för bil för att lägga dit ännu mer "antifettmedel" med lyckat resultat. Hjälper inte repor, men ändå.

Kanske kan en skyddsfolie (typ Copter) dölja repan, men annars är det bara att bita i det sura.

söder gillar detta.
  3. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

word!

4. Riddler

Riddler Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Mmm om det enda som ska röra skärmen är vatten, dina fingrar å en optikduk så skulle då inte jag vilja låna din mobil (ibland så kommer faktisk din kind emot mobilen också när du pratar i telefon.

För att göra saken kort:
    Fingrar = bakterier/virus = sjuk.
    Dina fingrar är full med mumsiga saker efter en dag på stan/hemma, sen besöker du en offentlig toalett för att slutligen leka med din mobil ett tag. Efter allt detta så ringer du ett samtal och vipps så får allt mumma på din skärm en gratis resa upp till din mun :) Eller så kliar det i ögat...
    http://www.expressen.se/nyheter/ny-studie-visar-att-mobiler-ar-skadliga-bakteriehardar/

Vidare så är beläggningen på skärmen som är en "antifetthinna" troligen skadlig för din hälsa också, den innehåller hormonstörande ämnen osv och andra onyttigheter som du bör minska ner dit intag med så att råka få bort den gör dig nog bara bra det också (om den nu går att få bort med tvål och vatten t-röd eller annat).

Men valet hur du vill göra med din mobil är ditt, men tvätta händerna innan du äter och pilla inte på mobilen när du äter så går det nog bra.
    Men framför allt låna inte ut den till någon annat att leka med, dom kanske inte är van med din bakterie flora eller så har dom inte tvättat händerna sist dom var på toa ;)

5. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Förlåt, men vad snackar du om?
    Tvätta händerna, när kom det in i det hela? Det är väl självklart att tvätta händerna för gemene normalt funtad människa ett par gånger varje dag?
    Hinnan = hormonstörande? Jag kan inte säga nej till det eftersom jag aldrig någonsin läst om någonting sådant. Undervisa mig. Hinnan är ditlagd för att höja användarupplevelsen. Tvätta gärna din telefon med t-röd/thinner, men jag uppmuntrar INTE andra att göra det.

Om du lider av bacillskräck kan jag meddela att du har ungefär 10 ggr så många bakterieceller på och i din kropp än vad du har kroppsegna celler. Varav flertalet är patogena. Streptococker på täcker tex hela huden, E. coli hela tarmkanalen för att nämna två.

Du kan vara hur utförlig du vill, har pluggat biologi i 4 år

6. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Verkar som denna tråd spårar snart. :)

Iaf, så var jag nere och köpte ett Copter idag. Dolde repan ganska bra, och ska väl förhindra att jag får fler.

Gillar egentligen inte att ha något skydd, men detta verkar vara lite bättre på att inte märkas av.

Dock misstänker jag att "kanten" på själva plasten kommer samla en del damm, men det som är cool med detta skyddet är ju att det enkelt går att ta av och göra rent, och sedan sätta på igen.

Återkommer lite senare när jag kört me detta ett tag...

/Söder

otto gillar detta.
  7. Riddler

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Vilken tur att du pluggat biologi i 4 år, då vet du ju redan att händerna är bland det mest skitiga på en människa efter som vi tar på allt (ja munnen är rätt go den också men den kommer inte i direkt kontakt med din mobil).

De jag ville ha fram var att de gör inget om man gör rent sin mobil med mer än optikduk, du ser du tycker ju till och med att "Det är väl självklart att tvätta händerna för gemene normalt funtad människa ett par gånger varje dag" och var har dina händer varit just de på din mobil både före och efter du tvättat dom.

Borde du då inte göra rent den också efter som jag inte pluggat biologi i 4 år så vet inte jag om det räcker att bara göra rent den med optikduk, men jag tvivlar..

Nej jag lider av bacillskräck, tycker dock det verkar helt konstigt att bara göra rent nått som är så skitigt och fullt i bakterier med bara optikduk.
    Om du dessutom bemödat dig att läsa så såg du från länken:

En av sex
    Mer än nio av tio deltagare uppgav att de var noga med att tvätta händerna, men trots det visade det sig att många av dem bar omkring på skadliga tarmbakterier.
    Många mobiltelefoner bär på bakterier. En av sex händer och telefoner bar på E. coli-bakterier som kan orsaka magproblem.

Alltså kanske man kan göra rent sin mobil lite också på ett vettigt och bra sätt tvivlar starkt på att optikduk räcker.

8. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

Att rengöra luren med nånting alkoholbaserat borde ju dock straffas med döden. Iof tvekar jag på att det faktiskt finns såpass dumma människor.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

9. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Så, söder. Hur tycker du att din tråd håller ihop? :D

söder gillar detta.
  10. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Well, jag har nog trashat en heeel del trådar över hela jävla internet med massa frågor som är off topic, så jag låter biologer ha sin fight. :-)

Jag har ju typ fått svar. "Låt bli fylla-repor-medel och testa en Copter!" och det har jag gjort nu....

/Söder

DrLaban och otto gillar detta.
  11. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Eftersom söder har fått tag på ett bra skydd och verkar nöjd med lösningen (COPTER) tycker jag att tråden kan få spåra lite.

Anledningen varför jag tog upp min utbildning var dels för att du skrev "Fingrar = bakterier/virus = sjuk." vilket är fel på fler sätt än rätt och även fördummade mig och mitt tidigare inlägg på ett sätt jag inte tycker är OK. Dels för att jag verkligen ville ha reda på eventuella hormonella störningar som kan komma av skärmskydd och det oavsett nivå på källa.

Jag säger som förut, rengör gärna din telefon och allting i ditt hem med t-röd eller jod, men rekommendera det inte till andra. Detta då det är skadligt. Dels för dig själv, dels för i stort sett allting i ditt hem, inkl. telefon. Bakterier är INTE farliga per definition, inte ens patogener, och det kan du få citera mig på (varför du nu skulle vilja göra det) :)

Att göra rent med optikduk innebär inte på några sätt att göra den kliniskt ren, dvs ta bort bakterier och virus, utan att ta bort fett som gör att man inte ser. Jämför att "putsa" en telefon eller ett par glasögon med en bomullsduk (tex en t-shirt) och jämför med riktig optikduk.

Och jag kollade på länken. Varje månad rapporterar dock Expressen/Aftonbladet om nya sjukdomshärdar. Att E. coli eller Streptococcus x hittas nästan överallt verkar de de glömma däremellan... :innocent:

Last edited: 26 jun 2012
  12. Riddler

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Börjar väl med: "beläggningen på skärmen som är en "antifetthinna" troligen skadlig för din hälsa också"
    Källa:
    Underkastelsen - Dokumentärfilm | SVT Play
    svtplay.se
    En film om de hundratals kemikalier vi alla bär i vårt blod, som ett resultat av de kemiska ämnen vi har spridit i vår miljö under de senaste 70 åren.

Finns dock tydligen inte kvar på SVT Play nu mera men finns nog på nätet.

Jag säger igen:
    De jag ville ha fram var att de gör inget om man gör rent sin mobil med mer än optikduk, du ser du tycker ju till och med att "Det är väl självklart att tvätta händerna för gemene normalt funtad människa ett par gånger varje dag" och var har dina händer varit just de på din mobil både före och efter du tvättat dom.
    Va säger du om det då? Bakterier är INTE farliga per definition ok så man kan sluta tvätta händerna?

"Fingrar = bakterier/virus = sjuk." Var en för snabbaning åter igen du tvättar händerna varför? För att inte bli sjuk hänger du med nu.

T-röd och jod är kanske lite mycket men vanligt yes funkar kanon för skärmar, disk, händer osv. Sen att du kan använda handsprit, t-röd osv utan att förstöra skärmen är en helt annan sak, tvål och vatten kommer man långt med (har fungerat för händer i flera år).

Jag har aldrig sagt nått om att optikduk är kass eller ska göra kliniskt ren, optikduk är kanon men de behövs mer ibland.
    Det jag retade mig på är: Du ska aldrig ha några medel alls på skärmen utom möjligtvis vatten. Det enda som ska röra den är dina fingrar och en optikduk.
    Yes, t-röd och handsprit klara en mobil hur bra som helst.

Varför skulle det straffas med döden? Eller har du inte kommit i från häxbrännar tiden än? ;)
    Har du testat att göra rent den med nått alkoholbaserat? Det fungerar bra och den blir fett fri och ren. Sprit är väl dessutom bättre än vatten för det dunstar bort till skillnad mot vatten som elektronik inte tål.

13. speedline

speedline Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    Vilket tjaffs! :O

14. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Tack för källan, även om jag inte minns att de pratade om just fettbeläggningar. Antar att du menar att kemikalier vi lägger till generellt sett drabbar oss på sätt vi inte alltid förutspår, vilket är helt rätt.

Händer tvättas för att få bort lite fett som i sin tur bakterier och annat lever i (inte för att döda bakterier, även om många tror det). Man ska absolut tvätta händerna ett par gånger per dag, men larmrapporter om "smutshärdar" på golv, väggar, tak, soffor, handtag etc varannan månad ger jag ingenting och nada för. Patogener finns överallt, hela tiden.

Utan att ha kollat upp det själv vågar jag garantera att tvätta sin mobiltelefon är en piss i havet jämfört med att stoppa ner handen i fickan på sina byxor, byta skor, öppna dörren, byta kanal, hälla upp kaffe, gnugga sig i ögonen, rätta till frisyren eller klia sig på armen m a p på antal bakterier händerna därmed samlar på sig.

Men tvätta på du! Personligen rekommenderar jag det som sagt INTE.

15. Riddler

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Dom pratar specifikt om fettavstötande ytor en bra sund som inte var bra vilket just beläggningen på skärmen är (antifetthinna).

Finns det inte statistik på att efter den nya svininfluensan när folk vart mer noga med att tvätta händer så minskade antalet vinterkräksjukan fall osv.. Åter igen efter som att man hela tiden har mobilen i händerna och händerna är skitiga så är väl mobilen väldigt skitig också eller?

Var har du källa på det? jag har visat både aftonbladet och Underkastelsen. Samt att efter att du gjort allt ovan så leker du med mobilen och lämnar över bakterier från händerna till mobilen och allt du hade på händerna finns nu på mobilen också + att mobilen brukar ligga i din byxficka som du nyss sa var skitigare än din mobil väldigt konstigt...

Klart jag kan fortsätta med det men kom inte och säg att man inte kan använda t-röd och handsprit eller yes på sin mobil.. Fungerar utmärkt det skadar inte mobilen och du får den renare.

16. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Ok, tack, visste jag inte!

http://www.webmd.com/news/20070625/top-spots-for-bacteria-at-home
    Toilet bowl: 3.2 million bacteria/square inch
    Kitchen drain: 567,845 bacteria/square inch
    Sponge or counter-wiping cloth: 134,630 bacteria/square inch
    Bathtub, near drain: 119,468 bacteria/square inch
    Kitchen sink, near drain: 17,964 bacteria/square inch
    Kitchen faucet handle: 13,227 bacteria/square inch
    Bathroom faucet handle: 6,267 bacteria/square inch
    Bathroom sink, near drain: 2,733 bacteria/square inch
    Pet food dish, inside rim: 2,110 bacteria/square inch
    Kitchen floor, in front of sink: 830 bacteria/square inch
    Toilet floor, in front of toilet: 764 bacteria/square inch
    Kitchen countertop: 488 bacteria/square inch
    Bathroom countertop: 452 bacteria/square inch
    Garbage bin: 411 bacteria/square inch
    Dish towel: 408 bacteria/square inch
    Toy: 345 bacteria/square inch
    Kitchen tabletop: 344 bacteria/square inch
    Home office phone or refrigerator door: 319 bacteria/square inch
    Toilet seat: 295 bacteria/square inch
    Bathroom light switch: 217 bacteria/square inch
    Microwave buttons: 214 bacteria/square inch
    Kitchen chopping board: 194 bacteria/square inch
    Child-training potty: 191 bacteria/square inch
    Infant changing mat and infant high chair: 190 bacteria/square inch
    Kitchen phone: 133 bacteria/square inch
    Bathroom door's inside handle: 121 bacteria/square inch
    Toilet's flush handle: 83 bacteria/square inch
    TV remote control: 70 bacteria/square inch
    Home office computer keyboard: 64 bacteria/square inch
    Home office computer mouse: 50 bacteria/square inch

http://www.calgarysun.com/news/alberta/2011/01/20/16958256.html
    "Five kinds of bacteria were found in the jeans - all skin bacteria - and most of it in the crotch region where between 8,500 and 10,000 bacterial units per square cm were found."

... vilket gör att byxor borde placera sig på plats 7 i listan ovanför ungefär. Kroppen tänker jag inte ens ta upp då det är bevisat att vi består av ~10ggr fler bakterier än kroppsegna celler, om än flertalet är i magtarmkanalen.

Dock verkar mobiltelefoner vara skitigare än vad jag trodde - någon kom fram till 20-25000 st/inch2 - så det är bara att tvätta på om man är orolig! Ändrar istället angreppsvinkel till att ställa frågan hur stort problem detta egentligen innebär om vi ställer det i relation till alla övriga exponeringar vi utsätts för dagligen.

Notera fortfarande att JAG inte rekommenderar att tvätta telefonen med någonting flytande :)