Problem: Lagg i Jellybean

Discussion in 'Galaxy Nexus - Allmänt' started by Kikoelz, Aug 14, 2012.

1. Kikoelz

Kikoelz Youth Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 +

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 +
    Platta:
    Ipad Pro
    Jag har ett problem angående lagg i Jellybean som jag inte hade med ICS.

Det är nämligen så att när jag startar telefonen från sleepmode, går in i appdrawern och sweepar till nästa sida, så hackar det till innan jag kommer över till nästa sida och sedan flyter det på ända tills man kommer till widgetsen. Där börjar det sega ner, precis som att telefonen inte hänger med när jag sweepar med fingret.

Detta händer alltså bara första gången då man går från sleepmode och in i appdrawern. Släcker man ner telefonen igen, och startar den igen, så händer samma sak.

En annan grej är när man t.ex. har haft uppe sms rutan och sedan går tillbaka till hemskärmen via hemknappen så laggar det till ifall man sweepar till nästa sida direkt när man har kommit till hemskärmen.

Jag har kollat videos på Youtube där lagg på Nexusen med Jellybean i princip är obefintlig, där dessa problem inte alls verkar existera. Inte heller har jag lyckats googla fram någon annan som har samma problem.

Jag har också försökt att göra en factory reset, dock utan resultat.

Någon som har någon idé om vad detta kan vara?

Tack på förhand.

2. neddie

neddie Android Medlem

MINA ENHETER

enklaste svaret är att du kör android... det kommer alltid vara likadant...
    jag lider inte av lagg i jb så ofta numera men visst händer det. Samtidigt kanske man ska sluta lipa om det rycker till nån gång ibland eg då det eg inte är ett problem.. i ditt fall låter det ju dock som ett lite mer irriterande problem får jag säga.

3. jishi

jishi Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Är du säker på att detta uppstår på en helt clean, utan några appar installerade, Nexus med JB?

Jag skulle nog luta åt att du har någon app som orsakar det. Facebook-appen tex... :)

4. Kikoelz

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 +

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 +
    Platta:
    Ipad Pro
    Visst, jag kör android. Är mycket medveten om detta. Men jag det sker liksom på samma ställe varje gång, och är inget random microlagg. Det är ingen slump vart det laggar utan det är verkligen på samma ställe. Det var likadant då telefonen var helt clean efter att jag hade gjort en factory reset,så det kan inte vara någon app.

5. RoadHazard

RoadHazard Adult Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Har exakt samma problem. Skulle dock inte säga att det "hackar", utan snarare att det är en liten fördröjning från att man swipar tills app drawern byter till nästa sida. Och som du säger händer det bara vid första swipen, sen är det mjukt och fint.

Det kommer dock inte bara tillbaka om telefonen går ner i viloläge, utan även om man öppnar någon app, trycker på Home, och går in i app drawern igen. Min teori är att app drawern töms ur minnet när man startar något annat, och att det sedan tar en kort liten stund för den att laddas in helt nästa gång man går in i den.

Och jag är relativt säker på att det inte beror på någon app. Vore konstigt om en app orsakade problem med en så väldigt specifik sak men inte i resten av OS:et.

Här är en tråd om samma sak på XDA: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1814572

Precis som här så påstår sig vissa uppleva problemet och andra inte. Personligen tror jag att problemet finns på alla telefoner, men att vissa antingen är mindre känsliga för lätt lagg eller att de av andra anledningar har "missat" det.

6. Hassizle

Hassizle Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Har inte märkt av detta problemet förut i.o.m att jag slängde in Nova Launcher såfort jag startade mobilen för första gången, men nu när jag testar Stock Launcher så märker jag av det.

Eftersom det inte händer i Nova utan bara i Stock Launcher så är det nog inte JB eller Android det är fel på, utan Stock Launcher.

7. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag gjorde också lite tester efter att jag läst om det och för mig inträder hack främst när jag swipar mellan den hemskärm som dyker upp när jag stänger en app och nästa hemskärm. Sen är det helt hackfritt. I tidigare versioner av Android har jag främst lagt märke till lagg och hack i app drawern men på det stora hela märker jag faktiskt inte av hack alls under dagligt användande, vilket jag gjort tidigare (tex på min N1:a).

8. Ruscam

Ruscam Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Inget problem alls här.

JellyBean flyter bättre än allt annat jag testat. Ajfåns, SIII, HOX m.m

9. Kikoelz

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 +

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 +
    Platta:
    Ipad Pro
    Konstigt.. Verkar som att det helt enkelt flyter på bättre för vissa än andra.

10. monty

monty Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag hade testat en factory reset om jag vore du. Om du har en annan launcher så prova att slänga ut den och kör med stock launcher. Jag har märkt att den flyter mycket bättre än Nova launcher som jag körde innan.

Sen går du in i inställningar - Utvecklaralternativ, bocka i "inaktivera HW-överlagringar" och "Framtvinga GPU-rendering"

Får du inte bra flyt då så måste det vara nåt fel med telefonen.

11. maRRtin

maRRtin Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Samma här.

Kör dock nu med Nova launcher med snabbaste animationerna och då går det löjligt fort.

12. RoadHazard

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Det är alldeles, alldeles för många som upplever exakt samma problem (se bl a den XDA-tråd jag länkade till) för att det skulle vara något fel med just hans eller min telefon. Dessutom är det ofantligt osannolikt att ett hårdvaruproblem skulle orsaka ett så extremt specifikt problem men inget annat.

Och att framtvinga GPU-rendering har ingen effekt på själva Android-GUI:t (som redan GPU-renderas som standard), utan tvingar bara fram GPU-rendering för appar som inte har eget stöd för det (vilket i många fall får dem att sluta fungera korrekt, så det är inget man i allmänhet bör ha aktiverat).

13. marreboy

marreboy Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Ok så vad händer nu då?
    Testa en annan launcher?
    Roota och avinstallera verkligen allt du inte behöver?
    Installera custom rom och kernel?

Returnera luren och hoppas på att en ny inte har detta problem?

Vill inte vara otrevlig men det känns som dagens i-lands problem. :cool:

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

14. Kikoelz

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 +

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 +
    Platta:
    Ipad Pro
    Dagens i-lands problem? Jag delade med mig av mitt problem i hopp om att det kanske fanns en lösning eller fler som upplevde samma sak.

15. marreboy

marreboy Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Okej en enkel grej.. prova att stänga av automatisk ljusstyrka på skärmen. Eftersom du säger att det hackar just efter du tänder skärmen. Det kan hacka lite just när sensorn känner av ljuset och ställer in skärmen.

Funkar inte det får du helt enkelt göra någon av de saker jag föreslog tidigare.
    Jag anser själv att installation av en custom kernel borde vara det som kan hjälpa dig mest. Eftersom en del kernels har ändrat på hur systemet läser och skriver till minne/sd. Detta borde ha effekt på ditt problem då det även låter lite som att systemet försöker ladda upp alla appar i minnet efter att skärmen varit släckt och det är då du ser lagg.

Angående i-lands problem så kanske jag var lite hård, eftersom det allra mesta här på forumet är just sånt. (Buhu min skärm har en trasig pixel. Buhu min skärm har en lätt blå ton. Buhu det laggar lite ibland om jag letar efter det. Buhu min ett år gamla telefon får inte den nya versionen före den nyaste telefonen på marknaden fått sin. osv. osv.)
    Blir lite löjeväckande när man tar ett steg tillbaka och funderar på vad vi egentligen diskuterar här på forumet.
    Så ta det inte personligt var mer en reflektion från mig på mitt i-landsproblem för stunden. (Buhu inte en till tråd som klagar och klagar och sen inte testar de lösningar som kan funka)

16. Tjotte

Tjotte Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Jag har inte automatisk ljusstyrka eller nåt annat konstigt och har igentligen aldrig upplevt något lagg i JB, men läsandes denna tråd tänkte jag att jag skulle pröva så jag klickade på home knappen och snabbt som attan på appdrawern och swipade direkt, och jo, det hackar till lite snabbt och sen går det över. Vid normal användning dock så är detta nog ett problem som aldrig märks av.

17. doktorn

doktorn Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag installerade om min Galaxy Nexus med senaste bygget från android developer, alltså inte bara factory reset utan en hel ominstallation med radio, bootloader och allt. Det går som en dans på smör nu :-)

Tanka ner den och installera om. Dubbelkolla checksumman innan du installerar om.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

18. RoadHazard

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Funderar på att göra detta och se om jag upplever någon som helst skillnad. En fullständig omflashning känns ju trots allt "renare" än en uppdatering, särskilt när det är en så pass stor uppdatering som det var från 4.0.4 till 4.1.1.

Blir ju lite smådrygt att återställa allt sen, men men.

Har inget med det att göra. Lagget inträffar inte bara om man stänger av och sätter på skärmen, utan även om man öppnar lite appar och sen går till app drawern igen. Är som sagt ganska säker på att det handlar om att app drawern rensas ur minnet när man gör annat på telefonen. Då måste app drawern laddas in igen nästa gång man öppnar den, vilket leder till det lilla lagget om man är "för snabb" med att swipa till nästa sida. Uppenbarligen sker denna rensning ur minnet även när man stänger av skärmen (dvs låter telefonen "sova").

Ett tydligt sätt att se att detta faktiskt händer: Gå in i app drawern, gå till någon annan sida än den första, stäng den, och öppna den direkt igen. Den kommer komma ihåg vilken sida du var på. Om du däremot gör samma sak, men öppnar ett par appar eller stänger av och sätter på skärmen innan du öppnar app drawern igen, så kommer den inte komma ihåg var du var, utan kommer öppna första sidan. Kan knappast tolkas som något annat än att den har rensats ur minnet.

(För övrigt använder jag inte automatisk ljusstyrka, så det är ju ytterligare ett bevis för att det inte har något med det att göra.)

Last edited: Aug 17, 2012
  19. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag testade att göra samma sak, att flasha om med senaste factory image, men jag har fortfarande "problemet". Flashningen gjorde jag från den OTA-uppdatering som levererades innan factory imagen hamnade på Googles hemsida. Jag har inte märkt av någon synlig skillnad i hastigheten/flytet mellan OTA-uppdateringen och factory imagen, men det kan bero på orsakerna att jag inte hunnit gröta ner min telefon med speciellt många appar som kör services eller att jag har speciellt många widgetar. Men som sagt, lagget som det pratas om här stör mig inte tillräckligt mycket för att jag ska tänka på det eller märka av det under daglig användning. Intressant kan däremot tyckas att det finns där om jag provocerar fram det.

Jag tror mycket på det som RoadHazard säger med in/ur-laddning av AppDrawern, men att det kanske inte enbart rör sig om AppDrawern utan att även andra saker laddas in och ur för att göra vad man kan med de tillgängliga resurserna. Tex Launchern, som jag märker av lagget på, kan ju helt klart även den laddas ur minnet när en app drar igång och tar fokus för att den annars skulle äta upp massvis med minne om den rullade i bakgrunden. Det här är ju rena spekulationer från min sida, men det ger mig en något rimlig förklaring till det som inträffar.

Last edited: Aug 18, 2012
  20. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Möjligtvis skulle "SuperCharger" scriptet som finns till Android kunna hjälpa erat "problem". Dock tycker jag Jelly Bean efter jag provat det häromdagen flyta så pass fint så dessa små lagg som är kvar kan man väl leva med utan större problem.

Vet inte ens om det scriptet finns till JB. Men man kan ställa in minneshanteringen med de scriptet. Förbättra multitasking och ge appar mer/mindre minne att arbeta med. Man kan ge launchern prio så att den inte kastat ut ur minnet etc...

Funkade fint när jag körde det på en av mina Android lurar men det var ett litet tag sedan nu. Men vet att det hjälpte folk med Sony Ericsson lurar i synnerhet som hade problem med launcher redraws. Det scriptet hjälpte många att bli av med det eller i alla fall hjälpa en hel del.