Problem: Lagg i Touchwiz launchern??

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Jockeboy, 22 nov 2011.

1. Jockeboy

Jockeboy Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hejsan!

Har nyss köpt denna telefonen och är riktigt nöjd med den förutom hur Touchwiz-launcher beter sig ibland. När man bläddrar bland hemskärmarna har launchern ofta en tendens att hacka lite och helt enkelt inte hänga med. Speciellt är det när man ska bläddra fort, och ännu värre när man aktiverar energisparläge för system, då blir det väldigt laggigt jämfört med hur flytet på en iphone är.

Är detta något som ni också upplever på era SGS 2? Uppdaterade själv från en LG Optimus One till SGS 2 men blev besviken på hur Touchwiz var. Annars är jag väldigt nöjd med mobilen.

Har provat Adw launcher pro med bättre resultat, men vill gärna ha Touchwiz gränssnitt.

.. så skulle gärna vilja vet nu hur ni tycker Touchwiz fungerar på era mobiler :)

2. Talvathir

Talvathir Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Om din lur är helt stock kommer du nog inte runt det, UI:et är inte hårdvaruaccelererat i Android 2.X. Själv har jag inte minsta antydan till lagg någonstans, men så kör jag heller inte stock. ICS är HW-accat och de tidigare alpha-versionerna jag testade smög runt i bästa iOS-stil. Testa annan kernel?

Edit: kan ju fan inte stava rakt :(

3. Jockeboy

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Okej, tack :D

Japp, jag kör stock version, men kände du också av lagget innan du byte från stock?? Var bara rädd att lagget berodde på något systemfel i mobilen eller något sådant.. verkar dock inte vara så?

Så i ICS kommer förmodligen flytet bli mkt bättre i SGS 2? Kommer Samsung att lansera det som officiell android version eller måste man hålla på och roota, (något som jag inte är duktig på) eller?

4. Oldskool

Oldskool Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Det första du bör testa är att helt enkelt byta launcher. Du kan ladda ner andra launchers direkt från market, det kräver inte root. Launcher Pro har varit populär länge, själv kör jag SPB Shell 3D, men den finns inte i gratisversion som LPP gör. Jag tror att du kan lösa en hel del av det du söker bara genom att köra med en anna launcher. Den slutgiltiga lösningen på problemet med lagg är när vi får Ice Cream Sandwich.

5. Talvathir

Talvathir Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Kan inte svara på det tyvärr, skickade på min första ROM innan jag ens visste att telefonen fungerade ;). Dock kommer jag i kontakt med mängder av S2or via jobbet och visst är det en liten bit kvar till 100% mjukt scrollande. Iom ICS kommer OS:et kunna utnyttja all kraft som finns i telefonen. Som sagt, tom tidiga alpha-builds flyter praktiskt taget perfekt.

(skamlös pro-androidreklam)

en iPhone scrollar inte fortare än telefonen orkar med, det är byggt så för att behålla "mjukheten", android scrollar så fort det kan och frågar inte telefonen vad den faktiskt klarar av ;)

(/skamlös pro-androidreklam)

Roota/byta kernel är väldigt enkelt om du skulle vilja gå den vägen, finns högvis av guider, även här på Swedroid och folk att fråga. Byta launcher är ännu enklare, bara att tanka från market, trycka "Home" på telefonen, välja den nya, testa .. gillar du den inte kastar du bara ut den igen. Går att köra hur många som helst parallellt.

6. Jockeboy

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack för tipsen :D

Har redan provat några andra launcher och känner bättre flyt i telefonen, men det är fortfarande inte samma flyt och känsla som i en iphone. Ska bli helt klart bli kul och se hur ICS kan utnyttja all kraft i telefonen sen när det kommer :D

Har provat rootat på billigare telefoner (med Z4root), dock är jag rädd att misslycka och bricka luren vilket skulle vara tråkigt då den är helt ny. Har inte riktigt fattat mig på det där med att byta kernel, har man något speciellt program för att kunna göra det och kan man ta bort en kernel om man inte vill ha den? För att göra detta måste man väl roota luren först.. och sedan installera kernel eller? Går det ta bort rooten sen om man skulle vilja ha officiela ICS när den kommer ut?

Föresten, går det använda Z4root till SGS 2?

Tacksam för svar!

7. pulkamannen

pulkamannen Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Efter att uppgraderat till 2.3.5 så försvann allt lagg!

8. Jockeboy

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Väldigt konstigt, men lagget när jag bläddrar i hemskärmen försvann när jag tog bort samsungs inbyggda kalender. Har alltid haft den widgeten på skärmen förut. Nu flyter det på fint, men när jag som sagt lägger in samsungs kalender så kommer det där lilla hackandet tillbaka. Undra vad det kan bero på??

Har installerat en kalendern från market istället, så nu slipper jag problemet..

Aja gillar detta.
  9. Aja

Aja Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Knepigt men det samma gjorde susen för mig! :eek:
    Tog bort Samsungkalendern från en av hemskärmarna och inget mer mikrolagg. Tackar för tipset!

10. Janne303

Janne303 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    501
    Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon: