Lagg vid scroll i appar [DISKUSSION]

Diskussion i 'Allmänt' startad av Phpanos, 11 maj 2012.

1. Phpanos

Phpanos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    Hej allihopa!

Jag undrar över något som kanske någon lite mer erfaren kan svara på. Ibland kan man ju uppleva lite "fps drops" / lagg om man scrollar på vissa appar(långt ifrån alla dock!). Jag förstår självklart att om det finns en massa bilder och sånt i bakgrunden så tar det mer kraft och att det kan gå lite segt nån gång, men jag har nu hittat en app som jag tycker flyter på GRYMT bra (likvärdig om inte bättre än iPhone?) vid animeringarna.

Den här appen heter Appy geek och kan laddas ner här:
    https://play.google.com/store/apps/...DEsImNvbS5tb2JpbGVzcmVwdWJsaWMuYXBweWdlZWsiXQ..

Ladda gärna ner den och navigera fram och tillbaka i de olika bokmärkena/nyheterna. Startsidan där alla moods/bokmärkena finns innehåller thumbnails på de nyheterna man har sparat(thumbnail = bild = kan ta en del kraft) samt när man trycker på en av dessa moods så uppstår en helt galen och cool animation som man kan tycka tar en hel del kraft, MEN! Det laggar ingenting! Jag tycker nästan att det är kul att navigera runt i den appen just för att det flyter på så bra.

Så kan någon förklara för mig vad utvecklarna av Appy geek gör rätt? Är det hur de valt att animera?

Om ni vill uppleva det här lagget jag pratar om så kan ni testa ladda ner spelet "top eleven" och scrolla genom listorna där. Har dock märkt att den laggar lite på iPhone vid scroll, men kanske inte lika mycket.

Diskutera på!

2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Innan Honeycomb så var det tillåtet att köra nätverksanrop på huvudtråden istället för att tråda upp det. Det ställer nog till det i många äldre appar där man inte var tvingad till det.

Sätt en låg prioritet på trådarna som hämtar bilder och content så kommer gui-tråden att flyta bättre. Kanske till och med låta trådar sova vid vissa prioriterade händelser.

3. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Min Nexus One klarar inte det här helt skapligt. Animationen när man trycker på en bricka/bokmärke är rätt slö. Listan som laddar bilder asynkront är däremot en rätt fräsch fläkt. Den är inte smärtfri, men ändå rätt mycket smidigare än många andra appar där ute.
    Tänkte att jag kunde ta och göra ett test på en gammal referenstelefon eftersom jag tycker ämnet var tämligen fritt i fråga om vilka enheter som syftas på i tråden.

4. Phpanos

Mottagna gillanden:
    61
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    Okej, så i stort sett är dessa appar inte anpassade efter ICS? Vilken app ska jag använda mig av för att kunna omprioritera trådarna?

@DrLaban: Okej. När jag först laddade ner appen så var den animationen slö, man ville bara att utvecklarna skulle ta bort det. Sedan kom en uppdatering som gjorde så att animationen inte laggade någonting alls, och då kändes det riktigt härligt! Och jag älskar som sagt animationen när man går in i en post, den är också helt laggfri.

5. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det är den teori jag har. Sen beror det nog på hur duktiga utvecklarna är på att ladda saker vi rätt tidpunkt och på rätt sätt. T.ex. ladda inte för stora bilder eller för mycket data utan optimera allt till det som just behövs vid varje tidpunkt.
    Det är inte användaren som styr trådhanteringen utan det är utvecklaren av appen tillsammans med operativsystemet.

Phpanos gillar detta.
  6. Phpanos

Mottagna gillanden:
    61
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    Okej. Precis! Det känns som att vissa har alldeles för tunga bilder t ex. Jaha du menar så, trög man är i huvudet, har haft en lång dag med ett tråkigt projekt :P Men då förstår jag. Tack för svaret e7andy!

7. Phpanos

Mottagna gillanden:
    61
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    Nu bumpar jag en gammal tråd, men det gäller att utnyttja trådar som redan finns skapade antar jag.

Nu är det så att samma app (Appy geek) även har en widget som visar t ex senaste nyheterna o så. På min HOX så laggar det när jag scrollar där, men det är helt laggfritt när jag scrollar i en twitter widget. Dessutom så har jag testat med både sgs2 samt sgs3 att scrolla i samma widget, och då funkar det också laggfritt.

Vad tror ni problemet kan vara? Verkar ju inte vara fel på appen då det inte laggar på s2:an eller s3:an... Är det då fel på sense? Google+ widgeten verkar också lagga.