Laggig x10 Mini Pro

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av jonthe838, 24 sept 2010.

1. jonthe838

jonthe838 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hej jag har problem med min X10 mini pro. Den laggar som f*n. När jag ska smsa med handcent och allt laggar den och det tar tid innan texten kommer ibland. Jag har just nu bara ett 2gb kort i den men ska sätta i 4 i eftermiddag. Beror det på att mitt kort är för fullt? När jag kör adw och ska lägga en genväg på skrivbordet är det ca 5s "väntetid" mellan menyerna medans på min kompis x10 mini pro så går det blixt snabbt? Han har ett 4 eller 8gb kort. Kommer det att hjälpa att byta kort och hur gör man? Är det bara att stoppa in det? Jag ska göra backup på alla mina filer och sedan göra total återställning. Sen uppdatera till nuvarande fw och börja installera allt. Några tips eller tankar om detta?

Skickat från min tugnt kriminella X10 Mini Pro med Tapatalk.

2. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det finns tusen trådar om det där, och ingen vet vad det beror på. Senaste teorin är att det är stocklaunchern som är lite klantigt kodad ;)

3. jonthe838

jonthe838 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Okej men hur gör jag för att installera ett nytt kort? För antar att det inte bara är att stoppa in det i med att det finns en massa filer på det gamla...

Skickat från min tugnt kriminella X10 Mini Pro med Tapatalk.

4. Istvan

Istvan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag har kopierat över innehållet på kortet till en dator, i med nya kortet i luren och sedan kopierat tillbaka.
    Vet inte om jag missat något, men luren har inte klagat iaf.

5. Coldsnap

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det ska inte vara nåt problem att göra så nej. ^^

6. zelxi

zelxi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Tycker också min känns trög/långsam vid vissa tillfällen, ibland är det bara bakgrundsbilden som visas... dvs hela skitet hänger sig. Dock är den kvick vid andra tillfällen, fattar noll.. det är inte så att jag ändrat eller satt igång något program. o.O

7. Coldsnap

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Alltså vi måste reda ut det här snart, börjar bli trött på att se samma tråd startas miljoner gånger ;)
    Finns det NÅN som lyckats hitta nåt om det på engelskspråkiga siter? Enda stället jag sett nåt om det är här på swedroid. Antar att SE inte går att få nån info från heller?

8. micjoh

micjoh Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

det troliga när telefonen börjar uppföra sig såhär är såklart att du stoppat i något som inte uppför sig som det ska. det kan vara programmet i sig eller i kombination med något annat program. handcent är tex ett trevligt program men kanske inte känt för att var blixten personifierat. vad jag vill komma till är att börjar det klydda/lagga/hänga sig ska man kanske tänka lite på vad man installerat innan man hänger problemen på själva luren. jämför med hur du hanterar vanliga datorproblem. börja eliminera orsaker. är sedan problemen kvar när man kör "rent" då vet man att problemen ligger i luren eller dess system.

just my two cents...

9. jsnake

jsnake Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har en annan teori som jag just har testat. Den bygger på faktumet att texturminnet i grafikenheten i minin är begränsat. Antagandet är att om du har väldigt många appar installerade kommer allt texturminne att gå åt till att hålla dina kanske tolv sidor med ikoner för apparna. För att få plats med dem kastar telefonen ut andra texturer, tex de som används för telefonboken. När nu helt plötsligt vill komma åt telefonboken igen får du problem, eftersom telefonen nu måste ladda in texturerna från minnet eller, ännu värre, återskapa dem från scratch. Detta skulle eventuellt kunna förklara flersekunders laggarna vi stött på.

För att testa det raderade jag en massa applikationer så jag gick från 12 skärmar med ikoner till 8. Nu ett dygn senare har jag fortfarande inte upplevt någon irriterande lag.

Två brasklappar: det är ju fullt möjligt att jag bara haft tur och att jag kommer få hemska lags senare, även om det verkar funka bra än så länge. Den andra brasklappen är att det är möjligt att det fungerar, men inte alls av den anledning jag tror. Tex har jag kanske raderat nån enskild app som ensam råkade vara orsaken till all lag.

Men just nu funkar det bra och därför tänkte jag dela med mig.

(Har en mini förresten, ingen pro.)

10. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Jag körde andra homescreens förut, bla ZEAM och ADW. Geggigt och segt, med knappt några widgets. Men jäkligt snyggt och mycket bra funktioner!

Kör nu sedan några månader tillbaka med original SE homescreen = Laggfritt och batteriet håller längre.

/elpapo

11. micjoh

micjoh Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

när jag läste ditt inlägg tänkte jag något liknande. mitt sätt fungerar (det vet jag) men kanske av en annan anledning än jag trodde dvs att ditt tänk är det rätta... :)

av vilken anledning det än är tror jag man ska vara *lite* restriktiv med vad och hur mycket man installerar plus hur man hanterar synkning.

min mini är iallafall fortfarande pigg å snabb :)

12. rina.

rina. Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Jag har samma problem om inte värre. Min mini laggar sönder HELA TIDEN. Seg vid programstart, och varenda jävla gång jag återvänder till hemskärmen så tar det 20 sek innan jag ser allt och kan börja använda den. Jag är skitsur. Jag har fan rensat bort 10 appar som jag installerade innan den blev såhär seg, utan någon framgång. Jag är ilsk. -.-

13. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Jag har märkt att adw och widgets återstartar ofta på min mini. Detta gör den tokseg.

14. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 284

MINA ENHETER

Har haft min Pro sen juni och min Mini sen Juli och ingen av dom laggar
    överhuvudtaget.

Har inte installerat mer än det jag anser nödvändigt på dom och stänger av dom varje natt

Har detta installerat just nu på min mini :

Telia
    Handelsbanken
    True Caller
    Smooth calendar
    Calwidget
    tv.nu
    gmail unread
    Spotify
    battery indicator
    eniro.se
    Silent mode on/off
    for 1.6.
    silent mode on/off
    Audio manager
    google maps
    Akari
    Scandinavian keyboard
    swedish dictionary

15. PolliSoft

PolliSoft Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Jag hade exakt samma problem innan jag rootade min Pro och tog bort Stock-launchern. Nu är den snabbt nästan hela tiden! :-)
    Kör ADW...

Last edited: 8 okt 2010
  16. Ondskan

Ondskan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Hade också samma problem på min Pro. Tog bort stock-launchern och det blev en helt ny telefon :-D

17. rina.

rina. Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Vad är stocklauncher? :-P

18. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Stocklauncher = leveranslauncher.

Hur den såg ut default, original, stock, ny, knallhatt, coca-cola ;)

19. Zkeeter66

Zkeeter66 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Och vad heter den så att man vet att man tar bort rätt ?
    En liten tutorial för oss som inte är så hemma i androidvärlden ännu...

20. PolliSoft

PolliSoft Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Jag antar nu att du har rootat och vet vad allt detta innebär.
    Launchern heter kort och gott homescreen.apk och ligger installerad i System/app.
    Första gången försökte jag avinstallera den genom adb shell under tiden den körde. Telefonen startade då om, jag antar att det blev något knas med rättigheter eller nåt annat internt. Så innan du försöker att avinstallera den, se till att den inte kör genom att gå in i Settings --> Hantera program och forcera ett avslut av processen.

Om någon tycker att jag skriver kryptiskt och inte som en tutorial så är det meningen, har man inte bra koll på vad man gör så är det ganska riskabelt att pilla på denna nivån.