Lagligt att sälja telefon med endast ab.

Diskussion i 'Off Topic' startad av mynta2004, 7 apr 2010.

1. mynta2004

mynta2004 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Som topic lyder.

Är det verkligen lagligt att sälja en telefon där det endast går att köpa den om man tecknar ett abonemang samtidigt.

Det är sånt man funderar på när Tele2 har en massa Desire tillgängliga :-)

2. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Du formulerar väldigt konstigt.

Men ja, ingen kan tvinga ett företag att sänka priset på sin produkt eller hur de säljer produkten.

3. mynta2004

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sänka pris var inget jag tänkte på alls, så det faller bort.
    Min tanke var följande, det finns massor med domar där ett företag tex. sålt en luftvärmeväxlare och samtidigt erbjudit en cykel på köpet, det får man nämligen inte göra.(enkelt förklarat)

Så min tanke var om det är tillåtet att sälja grejer till ofördelaktiga ab. (som tele2's ab är)

Kanske en desperat tanke från en som desperat vill ha en Desire.....hahahahaha

4. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Varför skulle de inte kunna kasta in en cyckel på köpet? Nu tror ju du antingen rökt på eller fått något annat i dig. Företag som säljer produkter får sälja dem, ge ut dem eller göra hur fan de vill så länge de inte är ockel pris (vilket inte finns någon parantes vad ockel är i lagen)

5. mynta2004

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du har ju en minst sagt otrevlig ton, hoppas du inte uppför dig så där IRL.

Sen kan du ta och plugga lite läsförståelse istället för den kalle-anka juridik du uppenbarligen studerat så kan du kanske rätta till ditt dåliga uppförande.

6. znapie

znapie Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

+4 och lära dig stava bättre :cool:

7. coolof

coolof Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Hmm, är det alltså olagligt att göra som Siba och El-Giganten gjort när de erbjuder en cykel vid köp över x antal kronor eller missförstår jag dig? Det verkar lite konstigt.

En annan dum fråga; Du verkar väldigt låst vid att köpa en Desire genom just Tele2, varför då? Varför inte bara köpa den utan abonnemang men på avbetalning? Borde väl inte nödvändigtvis bli dyrare? Det är ju mer eller mindre det du gör från Tele2, det är inte som att du får telefonen, du betalar av den under en viss tid. Dessutom verkar inte min Hero som är köpt genom Tele2 vara låst till Tele2, testade med en kompis Telia-simkort och det fungerade utan problem.

8. mynta2004

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Efter lite googlande så finns det en lagstiftning, mot.....Låt mig kalla det "lockvaror"
    Det var av lågt intesse för mig egentligen, så jag konstaterar kort att jag hade både rätt och fel.

Ingen dum fråga alls, en bra fråga tycker jag.
    Jag kan endast tänka mig att köpa en Desire genom Tele2 av den enkla anledning att den finns enligt uppgift hos dom nu och inte nästa vecka som hos resten av återförsäljarna.
    Och jag kommer att köpa den utan abonnemang hos den som först kan sälja den åt mig.

Och för att återknyta till trådstarten så var den en blandning av allvar, humor och ironi.

Att det går vissa förbi är bara att beklaga, hade jag lagt den i avdelningen för Desire så hade tråden kanske uppfattats på ett annat sätt.

9. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Men ditt dumma fan.

När du lägger upp en tråd så kan du gärna skriva så man förstår först och främst.

Det du skulle ha skrivit om jag nu fattat rätt.

Så lär dig skriva innan du ber mig att plugga läsförståelse. Och nej, jag håller inte på med juridik.

10. mynta2004

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan du inget om juridik så bör du hålla tand för tunga om vad företag får och inte får göra. Du svamlar uppenbarligen rätt duktigt.

Att du kallar mig för hårda ord visar ju bara på hur ägd du känner dig, men jag förlåter din dumhet.

Sen är det ju så att i trådar som jag startar, så formulerar jag mig precis hur jag vill och ALDRIG som du vill.

Men som sagt, jag är en god människa som förlåter.

11. Mist

Mist Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S9+
    ROM:
    Noble Rom 3.6
    Info:
    Android 13
    Sluta fjanta er.

12. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Är det där hårda ord för dig? Okay, sure vi säger så att jag är grovt "ägd".

Men fortfarande så är reglerna så att INGEN kan stoppa ett företag för från att sälja sin egen produkt för 1 kr eller 200.000 kr. Och abonnemang är inget olagligt, ingen som tvingar dig att skriva på detta? Eller ens köpa en desire. De ger dig alternativ till att få en produkten, frågan är vilket alternativ du väljer?

13. mynta2004

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det finns absolut lagar som hindrar ett företag att sälja för billigt eller för dyrt vad det gäller vissa varor/tjänster.
    Mer om detta kan du läsa i konkurrenslagstiftningen.

Återigen, ursprungsfrågan var om det är tillåtet att sälja en produkt med ett abonnemang utan möjlighet att köpa produkten utan abonnemang, och det verkar uppenbarligen som att så är fallet.

Och återigen, frågan var ställd med allvar, humor och ironi med tanke på den rådande hysterin ang. Desire.

14. canfield

canfield Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Har du några pålitliga uppgifter på att tele2 redan har desire i lager?

15. mynta2004

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Pålitlig nej.

Men enligt folk så står det Tele2 försäljare med telefonen fysiskt i hand och kan sälja den tillsammans med ett ab.

700 stycken hörde jag nån nämna.

16. abacuz

abacuz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är du seriöst irriterad över att telefonen bara går att köpa med abbonemang eller missförstod ÄVEN JAG dig? Hur säljs Frukttelefonerna?
    Inte är det med kontantkort i alla fall.

17. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 895
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det var värst vad mycket tjafs det blev i den här tråden, fortsätt gärna diskutera, men dumpa alla förolämpningar.

18. mynta2004

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Antar att det är mig du menar.

Och jag råder dig till nästa gång att läsa lite bättre.

Men jag tar och kopierar in det jag skrev tidigare :

Jag kan endast tänka mig att köpa en Desire genom Tele2 av den enkla anledning att den finns enligt uppgift hos dom nu och inte nästa vecka som hos resten av återförsäljarna.
    Och jag kommer att köpa den utan abonnemang hos den som först kan sälja den åt mig.

(klart jag är irriterad över att den bara säljs med ab. jag vill ju ha den igår !!! )

Edit: köpte mitt äppelskrutt utan ab.

Last edited: 7 apr 2010
  19. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Dom får inte ge dig en vara för att du köper andra varor för över en viss summa. däremot så får dom "sälja" den varan till dig för typ ett öre som dras från resten du har betalat.

20. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Konkurrensverket:

Får ett företag ta ut oskäligt höga priser?
    Svar: På de flesta marknader i Sverige gäller fri prissättning. I Konkurrensverkets uppgifter ingår normalt inte att bedöma om ett pris är rimligt eller inte. Däremot kan vi ingripa mot en prissättning som innebär att ett företag missbrukar sin dominerande ställning på marknaden.

Sedan får ni tolka det hur ni vill...

Intressant med tanke på att (oftast) 3 har "unika" telefoner.

Varför kan jag inte köpa en ny dator utan Microsofts operativsystem förinstallerat? Jag tycker att Microsoft missbrukar sin dominerande ställning.
    Svar: Enligt datortillverkarna själva efterfrågar flertalet konsumenter Microsofts operativsystem. Därför väljer datortillverkarna att förinstallera detta när datorerna tillverkas (medför stordriftsfördelar) för att sedan säljas vidare till återförsäljare.

Datortillverkarna skulle kunna sälja datorer med andra operativsystem, exempelvis Linux eller Free DOS, och även helt ”tomma”, men enligt tillverkarna är efterfrågan på sådana produkter liten.

Ett företag får ha en dominerande ställning på en marknad, och till och med ha monopol. Men det är förbjudet för en dominant att missbruka sin ställning. Inom konkurrensrätten måste man därför skilja mellan att konkurrera med starka produkter och att missbruka sin dominerande ställning genom att exempelvis ha exklusivitetsklausuler i sina avtal som binder upp kunderna eller på annat sätt begränsar konkurrensen på marknaden.