Lagring utan minneskort?

Diskussion i 'Allmänt' startad av stelex, 26 nov 2017.

  1. stelex

    stelex Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    2 019
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Idag finns det så grymt många telefoner utan minneskortläsare, mina har alltid haft det, hur gör ni utan, är det molnet som gäller eller?
     
  2. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Rejält med internminne, annars får det kvitta.
     
  3. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Man kan göra som Ascii säger och "överdriva" med internminne. Jag gör en variant av både mycket internminne och molnet. Nu köper jag inte 256GB men 64/128GB. På min 6S har jag ca 35GB kvar utav 64. Så jag klarar mig gott och väl med det :)
     
  4. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag använder streamingtjänster och backar bilder och videos till molnet. Sedan tar jag bort appar jag inte använt på ett par månader också så min telefon är relativt ren.
     
  5. nictc

    nictc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    1 483
    Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8+
    Hade en 32 GB innan som var mer än fylld. Fick en 128 gb av jobbet och har just nu 88 gb kvar. Så mycket internminne om man väljer iPhone då de inte går att utöka med ett minneskort. :
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Numera har jag rätt hygglig LTE-täckning, och data är rätt billigt om man håller sig inom EU, så det blir molnet till större delen. Var lite mer konservativ innan EU-roamingen.

    Däremot lagrar jag en del film/TV-serier och dylikt lokalt att ha för längre resor och dylikt. Ett par Spotify-listor finns också sparade, men 64GB räcker gott och väl och blir över för min del. Brukar snitta någonstans runt ~40GB när enheten är som mest full inför någon resa.

    Kan inte minnas att jag vid något tillfälle använt mer än 40GB, så jag brukar hålla mig till 64GB-modellerna.
     
    Last edited: 26 nov 2017
  7. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag har 32 GB internminne och det räcker gott för mig! Jag lagrar mina grejer i molnet, t.ex. foton på Google Photos. Musik streamar jag med Google Play Music så det är väl egentligen bara offlinelistorna som tar utrymme på min mobil.
     
  8. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Synology-NAS hemmavid med DS Cloud-sync och Webdav access för att komma åt filer vart som helst ifrån. Works like a charm ihop med Solid Explorers webdav-stöd. [emoji1]

    På så vis har jag ytterligare 6TB lagring utöver de 128GB i mobilen. Och just nu är jag inne i en emuleringsfas med 119GB Nes, Snes, N64, PSX, PSP, NDS m.fler ROM:ar i mobilen. Så det är himla tur att jag har så pass stor lagring i telefonen som jag har, annars skulle inte allt bra då plats. [emoji38]
     
    Last edited: 13 dec 2017
    bernard gillar detta.
  9. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Molnet i olika lösningar men externt minne går också bra. En USB-OTG kabel och en smidig kortläsare så är det enkelt att ha med ett litet SD-kort med film på
     
  10. doolar

    doolar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2013
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Har för första gången på länge telefon utan minneskort, men 128 GB är fullt tillräckligt för mig. Tex har jag i och med Spotify och Netflix nästan helt slutat med att lagra musik och serier lokalt, då blir det mycket plats över. Bilder lagras till Dropbox, och jag brukar rensa ut de bilder jag tagit en gång om året oavsett.

    Så kombinationen större minne i telefonen och mindre behov av att lagra lokalt har gjort avsaknaden av minneskortsläsare till ett icke-problem för mig.
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Min telefon har 16 GB lagring. Min dator har 32 GB lagring (skojar inte, har en Chromebook). Detta funkar utmärkt för mig. På telefonen har jag några offlinespellistor, några ljudböcker offline och tömmer lokala foton och videoklipp minst en gång i veckan (jag tar mycket foton, mer än de flesta, men räcker för mig att ha dem i Google Photos).

    Har aldrig stött på problem, funkar bra som sagt. I Google Drive använder jag 19 GB just nu, av tillgängliga 119 GB. Förstår inte behovet av att lagra stora mängder data/filer, vad lagrar ni egentligen? :)

    -----
    EDIT: Jag tömde papperskorgen i Drive. Rätt ska vara att jag använder 13 GB, varav 10 GB är filer i Drive.
    [​IMG]
    -----

    Om jag reser kanske jag vill ladda ner några avsnitt av någon tv-serie offline i Netflix. Det har jag gjort i mobilen utan problem vid en kortare resa (men ett större antal avsnitt skulle ju inte gå). Ska jag resa längre och har med dator så kan jag ladda ner avsnitt i Netflix-appen på datorn istället, en av fördelarna med att kunna köra Android-appar på datorn.

    Intressant tråd, ser att några håller med mig om att lokal lagring inte är så viktig nu för tiden. Ni som inte håller med, vad är det allra minsta utrymmet ni skulle klara er på när det gäller mobil och dator? Om ni verkligen ansträngde er och inte beaktar att ha utrymme i överskott/överflöd.
     
    Last edited: 18 dec 2017
  12. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    16 GB är svårt tycker jag, men det varierar såklart. Många system (av Android) använder närapå 10 GB av systemet. Då har man knappt 6 GB ledigt för annat.

    Google Play Services har växt och kan ta över 0.5 GB upp till nästan 1 GB i lagring. Facebook äter också gärna över 0.5 GB och Messenger är också rätt maffig nu. Play Music kunde utan problem spara 1 - 1.5 GB data för mig och övriga appar tar också lätt 1 GB cache. Räkna ihop och 3-4 gig är utan problem borta innan man knappt ens öppnat telefonen och endast 2 GB är ledigt till annat du vill ha...t ex bilder. SD-kort hjälper ju om man har det, har just nu en 8 gig foto/video som behöver jag förvissa kan lägga in på datorn om jag behöver
     
  13. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    32 gb har jag och det räcker gott och väl. fotar och filmar mycket men data kostar ingenting så synkar upp bara. nästa gång jag köper ny telefon blir det nog 128 gb bara för att. sdkort är satans uppfinning så försöker hålla mig borta från det även om min nuvarande lur har sdläsare i sig.