Lång tid att ladda upp filmer på youtube?

Diskussion i 'Off Topic' startad av millemupp, 22 apr 2011.

1. millemupp

millemupp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej, jag har inte haft youtube(eller, jo det har jag men aldrig tänkt på att ladda upp något, men nu när jag köpt Fraps tyckte jag att det var tid för det) så länge men iaf. När jag ska ladda upp en film så tar det jättelång tid? Jag laddade upp en film och gick upp och åt, sen när jag kom ner igen 30min senare var det 7%klart, men det var 232min kvar?? Sen när jag tittade 2 minuter senare var det 241min kvar :s Nu är det ju 253!! D: Vad händer? det blir bara mer och mer och det ser inte ut att funka så värst bra, tar det så här lång tid eller vad är det? jag har Google Chrome och har inte prövat något annat, ska pröva starta om och återkommer med resultat, men hitintills så funkar ingenting! Filmen är ca 30 sek lång och är 610 MB lång. Inspelad med Fraps, har någon någon aning om varför det blir så här?

2. Mikael R

Mikael R Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

Det kan finnas flera anledningar, ett för att ditt internet är segt, sen att YouTube har så många användare och servern inte klarar av trycket.

3. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Jag vet inte vad Fraps är för något, men hallå!!! Vad är det för format du har valt egentligen?!? 610 MB för en halvminuts film? Det innebär ju drygt 20 MB/s vilket med t ex 25 fps nästan är en hel MegaByte per frame.

Jämför detta med t ex en DVD-skiva, där har du ungefär 4 GB som räcker till ungefär 2 timmars film. 4 GB på 2 timmar i 25 fps blir ungefär 22 kiloByte per frame. Då pratar vi ändå mpeg2 som inte anses vara någon jätteefektiv codec.

Som svar till varför det tar lång tid att ladda upp dina data så kan man dela upp svaret i tre delar:

1) Datamängden är alldeles för stor

2) Många tror sig veta vilken hastighet de har på sitt internetabbonemang, men alla är inte medvetna om att hastigheten upstream oftast är lägre än hastighteten downstream som brukar nämnas i marknadsföringen.

3) Som Mikael sade, hastigheten beror inte bara på kopplingen till din internetleverantör, den beror också på belastningen på varje del av internet ända bort till servern.

610 MB på 4 timmar blir ungefär 340 kilobit/s.

m v h Henrik

4. millemupp

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Oj jag visste inte att det var så mycket :o
    Hur kan jag göra för att få filmen mindre då? finns det något annat program där det inte blir lika stort eller har jag bara någon konstig inställning på? :P

5. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Jag känner som sagt inte till fraps och jag har heller aldrig laddat upp videos till youtube. Det där med codecs är lite av en djungel, det finns väldigt många olika varianter att välja på och alla program klarar naturlitgtvis inte alla varianter.

Hyffsat välspritt och med bra effektivitet när det gäller komprimeringen är olika varianter av mpeg4, t ex divx. Har du möjlighet att välja divx i fraps? Sen törs jag som sagt inte lova om youtube kan ta emot divx, men då det är ganska välspritt skulle jag tro att de klarar det.

Ofta kan man ställa in bitraten då man kodar om en film. På så vis kan man välja hur stor den skall bli. Lägre bitrate innebär dock inte bara att filen blir mindre, det innebär också sämre kvalitet. Därför kan det vara bra att kika på sin filmsnutt för att se hur den blev innan den skickas iväg.

MPlayer tillsammans med MEncoder är exempel på ett fritt program som kan konvertera till och från ganska många olika format. Ett annat verktyg som är grafiskt är avidemux: http://www.avidemux.org/admWiki/doku.php

m v h Henrik

6. Irregular Programming

Irregular Programming Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Fraps är ett skärm inspelningsprogram för spel, det spelar in med fraps egna codec som är lossless.

Millemupp, jag skulle använda AviSynth och MeGui om du vill göra något riktigt. Annars så kasta bara in filerna till Windows Movie Maker så kan du ladda upp dem till Youtube därifrån, movie maker kommer att fixa allting åt dig.

7. millemupp

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

henca: Ska pröva Avidemux och se hur det funkar.
    IP: Hur ska man kasta in dom i movie maker sen lägga upp dom därifrån? eller har jag fattat det hela fel? du måste förklara lite mer eftersom jag aldrig gjort något sånthär förut.

8. Irregular Programming

Irregular Programming Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Det är verkligen bara att kasta in dem.

Starta Windows Live Moviemaker, drag och släpp filmen (eller filmerna) in i programmet.

Tryck på youtube knappen högst upp i högra hörnet.

Klart.

9. millemupp

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ska pröva :P
    Tack iaf ;)

10. millemupp

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack så mycket, det gick mycket fortare att ladda upp med movie maker.