Fråga: Långa reparationstider?

Diskussion i 'One M7 (2013) - Allmänt' startad av Ascii, 2 apr 2014.

1. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Varför är det så långa reparationstider för oss svenskar? Jag har läst att det tagit flertalet veckor för vissa. Jag har en engelsk polare som det tog fyra (4) arbetsdagar för. Han fick en s.k. "24 hour delivery bag" av HTC, och fyra arbetsdagar senare (det var en helg emellan också så totalt 6 dagar) hade han sin One i handen igen.

2. indika

indika Custom Android Super Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Måste vara för att ingenting förutom mjukvaruuppgraderingar görs i sverige vad jag har förstått?

Vår One mini var inne på service för byte av plastkanten, den skickades till tyskland har jag för mig. Eller möjligtvis till just england. Kommer inte ihåg :/

segt är det iaf.

3. appan

appan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Segt är bara förnamnet i mitt fall...
    Min M7 började lukta överhettad elektronik när jag laddade den, så jag drog förstås ur laddkabeln (originalladdare). Provade efter en stund och upptäckte då att den inte laddade. Provade med en annan laddare, men samma resultat. Båda laddarna fungerade med sonens Samsung S3. Ringde in detta till HTC, för TRE VECKOR sedan. En vecka efter jag hamnat hos second line support, och svarat på samma frågor en gång till, frågade de efter bilder på laddare och telefon, visst, tog några med sonens S3:a och mejlade upp (gick inte att svara på deras mejl, fast det stod det inget om, webformulär gäller...).
    Sedan gick det några dagar, jag började ringa och ligga på lite eftersom jag använder telefonen i jobbet, efter en knapp vecka till vill de ha foton specifikt på telefonens usbuttag. Då får jag veta att ärendet kaskaderats till tekniskt kunniga, reklamantionshandläggare, den senares chef, för att senare hamna i England (hörde något om HQ i Taiwan också). Ok, säger jag, skulle det inte vara enklare att ni helt enkelt tog in den? Jag menar, jag har ingen bra kamera, och inne i ett microusbuttag blir det ju en del oxid och skit som gör det ganska svårfotograferat (svart). Nej de ville ha foton. Jag ringer och ligger på, får höra hur de skickat vidare info och mejlat bilder uppåt. Några dagar senare, efter jag ringt och legat på igen, ber de om ännu bättre bilder på usb-uttaget i luren. Ok, vid det här laget är jag naturligtvis rätt upprörd, men lånar hem en finare kompaktkamera. Lyser med en stark ledlampa in i porten och knäpper av. Visst går det att skymta pinnarna så. Idag har det gått tre veckor sedan mitt första samtal. Köpte luren för ett knappt år sedan, för ca 6000. När man köper en premiumlur förväntar man ju sig en skaplig support, men hittills har det bara varit en stor besvikelse för mig.
    Köpte en begagnad Sony Xperia Z för att ha något vettigt medan jag väntar, och den var ju rackarns bra faktiskt! Bättre än M/:an på mycket och förstås sämre på en del saker, men tusan vet om det inte blir en Sony nästa gång jag köper nytt.
    På grund av deras sega och usla kundsupport kan jag inte rekommendera HTC, fast de gör rätt bra lurar.
    /Per

4. Snusdus

Snusdus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    259

MINA ENHETER

Vad jag har läst mig till så skickas alla HTC One M7 till Polen då det är det enda certifierade servicestället i Norden..

5. fogy

fogy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    OnePlus 6T
    Det är korrekt. Jag vill dock tillägga att Polen inte ligger i norden.

Sent from my HTC One M7

-WR- gillar detta.
  6. Snusdus

Snusdus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    259

MINA ENHETER

Haha, mitt fel lol. Vetefan vad jag tänkte (eller snarare inte tänkte) där alltså xD

Menade självklart att alla HTC One M7 ifrån Norden åker vidare till Polen för service.

7. appan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Huga, ser fram emot att vänta länge... Om de nu inte tycker att ladda telefonen är en åverkan på luren, så jag förväntas pynta själv. Då är det definitivt adjö. Är det förresten fler än jag som fått glappiga usbkontakter i sin HTC-lur efter ett tag? Alltså inte längre så precisa i passformen menar jag då. (Sonys laddockor löser ju föresten allt kring slitaget på usb-porten, grymt ju!)
    //Per

8. fogy

fogy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    OnePlus 6T
    Glappande USB-kontakt är ganska vanligt med tanke på att den inte har någon skyddslucka som sitter för. Jag hade alltid problem med detta på min gamla DHD. Kolla så att det inte packats damm längst in i kontakten. Jag brukade ta bort det hela med änden på ett gem eller annat smalt och hårt.

9. appan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du det hade jag faktiskt inte tänkt på. Nu blev den ju överhettad, men jag skall kanske ta och göra ett försök till med laddningen. Det är ju uppenbart egentligen, att jag inte tänkte på det... säkert en del stoff från min bakficka i uttaget.
    Tack!
    /Per

10. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Om det nu är så att det har uppstått något fel i telefonen och den är trasig, kommer du antagligen att vilja skicka in den på service i vilket fall som helst. Antar jag?

Det du lika gärna kan göra är att kontakta Deltaservice, beskriva problemet och starta ett ärende. De kommer då ta emot telefonen, avgöra om det är ditt fel eller inte och i bästa fall skicka iväg den som ett garantiärende. Det är kostnadsfritt om inte skulden bedöms ligga på dig. Det kostar isf 300kr (har jag för mig) att få tillbaka telefonen utan åtgärd. Du kan också välja att få den reparerad mot det kostnadsförslaget Deltaservice ger dig.

I vilket fall som helst så går det snabbare än att du ska vänta på att HTC bestämmer sig. Reparationsverkstaden, eller i detta fall Deltaservice, gör den bedömmningen mycket snabbare. Kan dock kosta en slant att få den tillbakaskickad utan åtgärd.

11. Frrr

Frrr Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Är inne på min tredje One och det har tagit 2 - 2,5 vecka bägge gångerna och som fler har skrivit så är det i polen som One servas, tror inte ens dom tittar på telefonen i sverige utan den går direkt till polen.
    Det kostar 500:- och få tillbaka telefonen utan åtgärd, skrotning bjuder dom på ;)

12. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Min telefon gick på 7 dagar. Från mig till Kalmar, till polen. Tillbaka till Kalmar och hem till mig.

13. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Varför Kalmar? :P

Min mobil har f.ö. aldrig lämnat det långa landet falukorv.

14. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    AsciiAscii Deltaservice tar emot M7 i kalmar!

15. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Aha. Min mobil har gått via telecare så den har som sagt aldrig lämnat sverige. :)

16. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    lämnade in för kameran. fick bytt högtalargaller uppe och nere, baksida, den där plasten emellan, ir sensor, kamera, vibb, högtalare, display, touchen under, flashade ny firmaware.

Helt ärligt tror jag att jag fick en helt ny lur med flyttat serienr och imei.

17. appan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Baah. Skickade in M7:an via Katshing. I deras formulär står det uttryckligt att man bara skall skicka in mobil och batteri. Inget annat. Eventuella emballage och liknande kommer att destrueras och inte återsändas. Så nu, fick jag att de ville ha in laddare och sladd också... Fasen vad segt. Felanmälde luren 22/4.
    Och ärligt talat, jag kan ju skicka in vilken laddare och kabel som helst, om det nu var där som något gått snett. Önskemålet kommer tydligen från HTC själva. Jag kommer fått vänta på besked i bortåt två månader innan jag får besked. OM de inte lyckas twista det till att jag klantat mig och reklamationen går igenom borde de för höge farao kompensera mig. Typ med en M8 eller så....
    Vad säger ni förresten, tror ni de lackar ur och underkänner reklamationen om jag skickar in en gammal Samsungladdare istället för HTC original?
    //P

18. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Det är ju inte så smart att skicka in en Samsungladdare, när verkstaden ber att få ta en titt på telefonens laddare..

// mobilt

19. appan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Näe, det kunde de kanske tycka illa om. Fast samtidigt, egentligen borde ju vilken 1000mA laddare med micro-USB anslutningen passera (jo jag vet att Samsungen troligen är 700mA).

Jaja, jag rotar fram grejorna :-)

20. inact_0030

inact_0030 Guest

Dom vill naturligtvis se om det är något fel på laddaren som har orsakat överhettningen i luren. Om du säger att du har använt en annan laddare än original så kan dom mycket väl säga att då kan dom inte ta ansvar för vad som händer med luren. Skicka du in originalladdaren och erkänn aldrig att du har använt någon annan!! :)
    Dåliga laddare är ofta orsaken till de telefonbränder man kan läsa om i tidningarna.

Last edited by a moderator: 12 jun 2014