Långa svarstider vid surf med Tele2

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Adam2, 6 jul 2011.

  1. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Har en Nexus S och ett abbonnemang från Tele2 (mobilsurf large inkluderat).
    Den senaste tiden har jag upplevt något som jag bara kan tolka som långa svarstider när jag surfar. Exempel: Jag skriver in swedroid.se och trycker enter. Uppilen tänds en sekund i statusbaren och därefter slocknar denna igen. Efter några sekunder tänds nerpilen och webbsidan börjar laddas.

    Problemet som jag ser det är alltså att det tar väldigt lång tid från det att min telefon begär datan tills det att den faktiskt börjar ta emot densamma.

    Någon som har (haft) liknande problem?
    Kan man mäta detta på något vis? Ping?
    Har inte kontaktat Tele2 än då min erfarenhet säger mig att det inte ger speciellt mycket. APN inställningar har jag fått mata in själv då Nexus S inte finns med i Tele2:s "skicka-inställningar-som-sms"-tjänst.

    Har följande inställningar (från Swedroid Wiki):
    Kod:
    Namn: Tele2 Internet
    APN: internet.tele2.se
    Proxy: <tomt>
    Port: <tomt>
    Användarnamn: <tomt>
    Lösenord: <tomt>
    Server: <tomt>
    MMSC: <tomt>
    MMS-proxy: <tomt>
    MMS-port: <tomt>
    MCC: 240
    MNC: 07
    Autentisieringstyp: PAP
    APN-typ: <tomt>
    APN-protokoll: IPv4
    Tele2 anger följande:
    Kod:
    namn: Tele2
    Åtkomstnamn: internet.tele2.se
    Proxy:
    Port:
    Användarnamn:
    Lösenord:
    Server:
    MMSC:
    MMS-proxy:
    MMS-port:
    MCC: 240
    MNC: 07
    Autentiseringstyp: PAP
    APN-typ: Default
    
    Det enda som skiljer är APN-typ. Skriver jag inte Default får jag ingen anslutning alls.
     
  2. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Den bistra sanningen är att Telia och Tele2 har ett uselt 3G-nät. Jag har själv samma problem med Telia. Tror det enda sättet att komma runt det är att byta till Tre eller Telenor tyvärr.
     
  3. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Vad är skillnaden då? Jag menar, i grunden är det väl samma teknik?
    Dessutom tycker jag inte att jag hade dessa bekymmer för några veckor sedan...
     
  4. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Näten är olika konfigurerade. Kör du Tre eller Telenor så ligger nallen konstant på HSPA även när man inte skickar och tar emot data.

    Sedan har Tre och Telenor ett mycket tätare nät än Telia och Tele2. Du har alltså kortare avstånd till närmaste basstation med allt vad det betyder för svarstid och hastighet.
     
  5. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Prova surf.tele2.se istället, där är den APN som är förinställd i alla iPhones och kan ibland tyckas fungera bättre. Även mobileinternet.tele2.se är ett alternativ.
     
    marreboy och Adam2 gillar detta.
  6. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Tack för tipset! Helt klart värt att testa. I övrigt samma som jag har antar jag? Någon källa på denna information?

    EDIT: Nevermind om källa, jag googlade lite och testar just nu surf.tele2.se. Upplever mycket kortare tid från begäran till att sidan/whatever börjar ladda - verklig effekt eller placebo? :)
     
    Last edited: 7 jul 2011
  7. kelenpe

    kelenpe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag har exakt samma problem här med nexus one!
    Det började att vara långsamt 2/3 veckor sen (Jag hade internet.tele2.se för ett år utan problem).


    Jag provade med mobileinternet.tele2.se och surf.tele2.se (Tack ! "cnord").
    Det gick lite bättre med mobileinternet.tele2.se men det är inte så bra som förut (svårt med spotify och online radio till exempel).
     
    Last edited: 7 jul 2011
  8. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Källan kan vi kalla branscherfarenhet :) Höga svarstider kan också bero på något så enkelt som att Comviq Kontant har rejäla uppsving på somrarna (p.g.a. kampanjer med fri surf, fria samtal osv) och att det helt enkelt är högre belastning på Sweden3G under sommarmånaderna, särskilt i de större städerna och kring kusterna.
     
  9. kelenpe

    kelenpe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Sant "cnord", Det låter rymligt... Vad synd att det blir så under sommaren.
    Jag har kompisar med också Tele2 och det verkar att funka bra för de (fast de använder inte like mycket deras 3G som mig).

    +1 till Adam2
    Någon annan har upplevt samma problem ?

    From STHLM
     
  10. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Precis, skulle också chansa på 2-3 veckor!


    Har väldiga problem med att spotify ibland inte starta nästa låt i playlisten. Den kan vara tyst i 30 sekunder mellan två låtar, ibland startar den inte alls utan att man trycker "nästa". Trodde detta var ett spotifyproblem men det kanske hänger ihop...

    Hur som helst, kör med surf.tele2.se nu ska låta det gå nån vecka iaf. Tack än en gång!
     
  11. marreboy

    marreboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    387
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Testade också att använda surf.tele2.se och måste säga att min telefon känns så mycket rappare. Alla internet baserade tjänster svarar mycket snabbare. Jättetack för tipset.
     
  12. kelenpe

    kelenpe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    Före hade jag T2 kompis och mobil surf 1GB/mån och jag brukade går över 1GB värje månad pga spotify eller online radio... Jag vet att över 1GB, Tele2 begränsar hastigheten till 64 Kbit/s, för mig begränsning up till 64 Kbit/s spelar ingen roll för att jag kan forsätta att använda min online radio. Kanske ett sätt för att tvinga mig att byta till mobil surf 5GB ???

    iaf sen 2-3 veckor sen det funkade väldigt dåligt... oavsett vilken server jag änvander (tack igen "cnord" för tipset)

    Igår ändrade jag mitt abonnemang till tele2 smart/1GB (passar bättre mina behov för mina samtal till övriga operatörer). Nu allt funkar perfekt som förut. Det är liksom de har nollställd ett tak att jag hade på mitt konto ...

    Kan det vara att Tele 2 har begränsat min förbrukning för att jag använder för mycket deras 3G ?
     
  13. pjb

    pjb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har inte Bredbandskollen en app så man kan läsa av hastigheten?
    Ha dock i minnet att vissa äldre telefoner bara klarar max 3,6mps
     
    Last edited: 8 jul 2011
  14. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Jo det finns flera program för att mäta hastigheten. Sedan klarar olika mobiler olika hastigheter. Innan hspa kom så gav 3g-näten bara 384 kbit/s kan väl nämnas.
     
  15. Janptr

    Janptr Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har hemsk erfarenhet av Tele Snackis Surf. Haft otaliga samtal till supporten men de fattar noll. Bedrövlig täckning oavsett vart jag befinner mig, jämför med kolleger som har Tre och Telenor. Oftast surfar jag i gsm fart och aldrig turbo 3G. Använder Google Nexus S. Köpt Tre kontant för att testa en månads tid men tyvärr så låste sig min mobil så fick skicka in den på lagning. Sonen hat Tre och Wildfire och den flyter på myket bättre. Ska testa en del inställnings tips från denna tråd när mobilen återkommer.
    Mvh
    Janptr
     
  16. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Jag är givetvis tacksam för dom tips jag fick i denna tråd och har sedan dess kört med surf.tele2.se. Kan dock inte påstå att det blivit bättre. Jag börjar tro att det alla säger om tele2s nät stämmer - det har fungerat riktigt dåligt denna sommar. När jag skaffar nytt abonnemang blir det något annat, det är inte värt att spara några ynka kronor...

    Sent from my Nexus S using Tapatalk
     
  17. pjb

    pjb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Du ska ha klart för dig att det aldrig är fel på Tele2s nät enl supporten.
    Det är alltid fel på din utrustning.

    När du felanmäler kräv alltid att få ett felanmälansnr TT000XXX... annars gör dom överhuvudtaget ingenting alls.
    Om du ändå trots det myckna motståndet från deras kundtjänst ändå lyckas få göra en felanmälan med nr så kräv ovillkorligen att de inte får kontakta dig via sms. Annars får du ett anonymt sådant från Tele2 som säger att de inte kunnat hitta något fel.
    Det kommer de att säga ändå men om dom ringer upp (du kan aldrig sedan ringa tillbaka för de kan inte nås på telefon!??!) så har du möjlighet att i alla fall få berätta om problemet.
    I bästa fall ber dom dig att pröva simkortet i en annan telefon eller på en annan plats eller att du kan få köpa ett nytt simkort, men det finns inget fel i deras nät även om det överhuvudtaget inte fungerar.

    Läs också det här från fairshopping.se som jag hittade i en kommentar:


    Fairshoppings.se - Tele2, Fel pris på fakturor trots felanmälan





    "Ovino, 2011-07-22 08:47:40
    Rättelse av föregåeende kommentar:

    Jag vill allvarligt varna för att ringa till Tele2 Kundtjänst och komma överens med dem om något eftersom deras Ansvarige Produktspecialist Kundservice Mobila Produkter uttryckligen informerat om att det är deras policy att inte bry sig om sådana muntliga avtal. De gäller inte.

    Kräv därför alltid att få överenskommelsen skriftligt och hemskickad samt undertecknad med den ansvariga person som du talat med. Inte enbart Tele2 Kundtjänst så att de inte kan hävda att den okända personen du talat med inte var behörig att ingå avtalet med dig.
    Begär skriftligt på allt även småsaker. Godta inte SMS som skriftligt.

    Ifall att du behöver gå vidare senare någon gång (kanske år) för att kunna bevisa din överenskommelse med Tele2 som annars inte kommer att bry sig om den. Trots att deras handlingssätt strider mot lagen."