Långsam smb3 filöverföring.

Diskussion i 'Allmänt' startad av jlw, 15 okt 2016.

1. jlw

jlw Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Gjorde en överföring av diverse mediafiler till min Xperia XZ via ES Explorer via WIFI och via SMB 3 shares som hostas på en Server 2012r2 maskin. Hastigheten jag får är < 2 mb/sek

Är detta normalt med Android? Gissar på att det är någon form av kryptering som spökar. Vad är bästa sättet att föra över filer via WIFI?

2. iterva

iterva -_- Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 938

MINA ENHETER

Normalt vet jag inte. Jag personligen har aldrig kommit upp i nån nämnvärt högre hastighet än 3-4 mb/sek vid dom tester jag gjort med SMB överföring till Android. Detta var ju visserligen ett par år sen. Men då jag har gått över till molnbaserad lagring sen flera år tillbaka så har jag inte desto mer undersökt detta.

Men det du kan enkelt göra för att utesluta var felet ligger är att testa annan app än ES Explorer, i denna tråd diskuterades några alternativ. För övrigt så rekommenderar jag starkt att avinstallera ES Explorer då den appen sen en tid tillbaka anses av många som osäker (Malware/spyware/spam). Solid Explorer är ett grymt bra alternativt!

Om inte byte av app heller löser hastigheten så är det bara två möjliga orsaker kvar, servern eller telefonen.

3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 196
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Testa Solid Explorer istället. ES Explorer blev köpt av ett adware-företag i slutet av 2015, och har inte uppdaterats sedan dess med mycket annat än...adware.

4. jlw

jlw Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Jag har testat andra appar med samma funktionalitet och får samma långsamma hastighet. Faktiskt ännu långsammare än ES Explorer.. Får 220 mbit när jag kör bredbandskollen. Misstänker det är kryptering som spökar.

bernard gillar detta.
  5. jlw

jlw Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    satte upp en vanlig ftp och då ligger jag på 11-12 mb/sek.

bernard gillar detta.