Långsamt ladd. Hur rengöra ev. smuts?

Diskussion i 'Allmänt' startad av thehero, 9 nov 2023.

1. thehero

thehero Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Plötsligt började laddningen vara väldigt långsam på min Mi 11 ultra. Bara mellan 250 och 600 mA.
    Kvittar om det är med original laddare och kabel eller andra laddare. Ibland så tänder den till och laddar i full fart i några sekunder, men sedan slutar det. Jag antar att det mest logiska är att porten är skitig, men den ser ren ut i alla fall. Jag provade att peta lite försiktigt med en tändsticka men inget ludd fanns.
    Någon som känner igen detta på sin mobil oavsett märke? Om de berodde på smuts, hur har ni då rengjort den?

2. Holabanarne

Holabanarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    555
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Redmi Pad Pro 8GB 256GB
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Använd någon sorts elektronikrengöringsspray. Stäng av mobilen först, spraya lite grann i usb-porten och kör in och ut med en usb-kabel ett antal gånger. Vänta sedan ett tag innan du startar mobilen igen så att vätskan säkert har hunnit dunsta bort. Om det inte står någon anvisning på sprayen skulle jag vänta minst 20-30 minuter för säkerhets skull. Testa sedan om det blivit någon skillnad. Är det väldigt skitigt i porten kanske du får göra om det.

Edit: Om du vill ha tips på spray så har Biltema en billig: Elektronikrengöring, 400 ml

Last edited: 9 nov 2023
    thehero och Kristy gillar detta.
  3. poipen

poipen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 384

MINA ENHETER

Jag brukar använda en tandpetare och försöka komma ner till botten och dra lite, det brukar då lossna och komma upp en del ludd.

Kristy gillar detta.