Långsamt WiFi!

Diskussion i 'Hero' startad av nicgu, 28 sept 2009.

1. nicgu

nicgu Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

Har precis skaffat en HTC Hero och är grymt nöjd, bortsett från en sak, Wifi't.

Har kört mot bredbandskollen.se över trådlöst nätverk både hemma och på jobbet, samma resultat som ligger ungefär på 1,5 - 2 mbs. Med turbo 3G kommer jag upp i ca 5-6 mbs.

Jag gjorde en jämförelse med en kollegas iPhone, alltså samma WiFi-nät på jobbet och vi gjorde testerna direkt efter varandra. Han kom upp i nästa 10 mbs och min Hero kom, som nämnts ovan, bara upp till ca 1.5 - 2 mbs.

Är det någon som haft samma problem eller är det någon inställning som jag inte har tänkt på?

Mvh
    /Nicolas

2. ipx

ipx Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hej!

Jag testade precis jag också på brebandskollen med min 24/10-lina och kommer upp i cirka 4 in och 3,4 ut. Jag skulle gissa på att det beror på att iphone har en egen klient medans vi med android får surfa in på hemsidan och göra allt via flash.. Fast jag vet inte.

3. nitram86

nitram86 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Provade köra Bredbandskollen på en 100/100 Lina och fick 2,4 Mbit/sek skicka och 3,0 Mbit/sek ta emot. Tycker det är under all kritik. Någon som har några tips och trix för att fixa detta?

4. nicgu

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Låter som det kan vara det

Låter som en vettig föklaring, tack! Kanske man kan köra en FTP-klient och mäta tiden? Finns det några bra sådana till Android?

5. nitram86

nitram86 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har kört AndFTP som jag tycker är riktigt bra. Laddar jag ner en fil från min stationäradator där jag satt upp en ftp server till heron via FTP kommer jag upp i en hastighet av 400KB/s vilket är ca 3.2Mbit/sekund. Inte särskilt bra över 54Mbit nätverk om jag får säga det själv. Vet dock inte om det är någon finurlig inställning som saknas...

6. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Jag använder aldrig wifin pga av detta, har ju fri surf & får mycket snabbare uppkoppling via det mobila...

7. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Tog och körde ett tethering test mellan min stationära dator och Hero'n. Detta är hur mitt nät ser ut:

BBB's 100/10 > Xavi (Anteno) 6546 > D-Link DIR-655 > Stationär dator

DIR-655'an ligger under skrivbordet en halv meter ifrån där jag hade telefonen vid testet.

I testet så kopplade jag helt enkelt bort min stationära dator från DIR-655'an för att istället låta telefonen prata wlan mot den och körde in USB-kabeln och drog igång Mobile network sharing på telefonen.

Detta är resultatet:

Över wlan: 8,32Mbit/s ner och 8,38Mbit/s upp.
    Över 3g: 0,84Mbit/s ner och 0,10Mbit/s upp. Och då har jag turbo-3g från 3...

Men om jag däremot gör samma test från telefonens webläsare så blir resultatet detta:

Över wlan: 3.35Mbit/s ner och 1.42Mbit/s upp.
    Över 3g: 1.24Mbit/s ner och 0.20Mbit/s upp.

Det är tydligt att när telefonen agerar modem åt min stationära dator så går det snabbt över wlanet men inte över 3g. Men när telefonens inbyggda webläsare behöver rendera flash (som är äckligt långsamt oavsett dator) så händer det nåt i telefonen... det är precis som om flash suger musten ur telefonen.

Last edited: 28 sept 2009
  8. Mars

Mars Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vet inte om det hjälper dig, men min wi-fi blev stabilare och känns snabbare efter jag ställde om routern till 802.11 g. På bredbandskollen får jag 4 Mbit/s ner och 0,75 upp (har cable 8/1).

9. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Handen på hjärtat hur stor skillnad märker man vid surfning av hastighetsskillnaderna över nätet? Jag tycker att det känns som att luren segar mer när man surfar än själva datahastigheten...

10. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Håller med, renderingstiderna för browsern är ganska dåliga. Trots att man stänger av plugins.

11. Thiesen

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Prova att rota fram ett urgammalt härke från tiden då CPU'erna låg runt 500-600MHz och försök installera typ WinXP och öppna IE så kommer du uppleva att 528MHz var rätt så slött i förhållande till dagens 4+ GHz fyrkärninga prollar... prova sen att göra detta med runt 200MByte i minne...

12. nicgu

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjenare alla!

Håller med er vad gäller rederingen och hårdvara. Förmodligen också en rimlig förklaring till "hastigheten". När man väl börjar fundera så blir allt väldigt logiskt ;)

13. Thiesen

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Precis... jag ser Hero'n som en dator med påhängd telefonfunktion...