Larm till bilen, kopplat till app?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av N6290, 14 okt 2022.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Jag funderar på om det går att köpa något slags "smart inbrottslarm", fast avsett för en bil. Typ nån dosa som man har liggande i bilen, med inbyggd kamera/mikrofon, och om något skulle hända (krossad ruta, bilstöld) så får man en notis i sin telefon, och kan se var bilen är samt se på inspelning/lyssna på ljud vad som hänt. Då bör den ju ha GPS inbyggd också, plus simkortsplats, och det bästa vore nog att den drivs på batteri, men kan laddas med cigaretttändaruttag med jämna mellanrum, så den inte laddar ur bilens batteri. Eller till OCR-uttaget.

    Finns det något sådant? Eller någon annan pryl som kan åstadkomma något liknande för en bil?
    Tidigare hade jag en Telia Sense-dosa i bilen (numera kallad Paydrive Sense), kopplad till OCR-uttaget, men inte längre. Den kunde ju göra ungefär dessa saker. Just funktionen för att upptäcka inbrott/skadegörelse var kanske inte världsbäst i den dosan, och när den väl larmade så var det en enkel notis och man fick ingen mer info än "upptäckte rörelse". Något lite mer sofistikerat söker jag nog, och gärna att telefonen faktiskt väcker mig med ett tjutande om den larmar.

    EDIT:
    En sån mojäng som filmar trafiken när man kör, som är vanligt i andra länder för att bevisa vem som orsakat olycka, vad kallas såna? Jag glömmer namnet. Om prylen jag söker ovan även kan filma trafiken så blir den säkert orimligt dyr, men det råkar inte finnas någon "allt-i-ett-pryl" som kan göra alla dessa grejer? ;-)
     
    Last edited: 14 okt 2022
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 840
    Mottagna gillanden:
    4 932

    MINA ENHETER

    Dash cam?
     
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 042

    MINA ENHETER

    Menar du OBD-II?

    Oavsett vilket uttag man kopplar in till så ska man vara medveten om risken att bilbatteriet laddas ur om det får stå en längre tid. Inget problem för de flesta tror jag, men som info liksom.

    Telia Sense tror jag hade en del av sakerna även om det inte är ett larm. Telia Sense - OBD-adapter för bilen med LTE/WiFi
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    OCR-uttaget.. jag var nog väldigt trött när jag skrev :D
    Jag menade OBD, som du säger. Dash cam är också ordet jag inte fann, tack!
    Jag hade tidigare Telia Sense i min bil, det påverkade inte batteriet på min bil vad jag märkte, men som du säger, man bör nog vara lite vaksam, särskilt ifall man har ett slitet batteri! Men nu vill jag uppgradera, ser ingen anledning att skaffa Telia Sense på nytt. Men någon liknande lösning hade ju varit av intresse att läsa om.
     
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Jag lyfter tråden igen...

    Jag kom på att Apple Airtags, Tile eller Googles nya produkt ("Finder"?), ej lanserad ännu, kanske kan utgöra ett hyfsat bra skydd även för en bil. Om bilen blir stulen har man ju iaf en ungefärlig plats där bilen befunnit sig, om någon med en kompatibel telefon passerar nära den stulna bilen.
    Så min nya fråga: Är det någon som äger en Airtag, eller liknande produkt, som kan rapportera hur bra den fungerar för att spåra en bil? Någon som har en sån permanent placerad i sin bil rent av?
    I en stad gissar jag att det fungerar lysande att spåra, medan på landsbygd så gäller det att ha lite tur nog.
    Eller kan det vara så att dessa produkter stänger av sig av säkerhetsskäl efter ett tag, då de frekvent kommer bli lämnade ensamma i bilen, dvs rapporterade som "tappade"? I värsta fall kanske någon granne som bor nära bilens parkering kommer få notifikation att den blir spårad av en sån enhet. Eller tjuven själv.