Fråga: Lås skärm vid samtal

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av ihpv, 9 apr 2012.

  1. ihpv

    ihpv Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Min flickvän fick ärva min gamla Arc och hon har ett problem som jag aldrig märkte av nämligen att när hon pratar i telefon så lyser skärmen upp och hon kommer åt diverse knappar och lägger ofta också på.

    Så finns det någon bra gratis app som helt enkelt låser och håller telefonen låst under samtalet?
     
  2. Mart

    Mart Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2011
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Skärmen ska väl slockna av sig självt när man har den mot örat? Finns ju sensorer till det och jag har aldrig haft nåt problem med det!
     
  3. AtEase

    AtEase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Har hon nyss fått telefonen så gör en fabriksåterställning/reparera mjukvaran och testa det först.

    Det finns appar för att ta backup på sms m.m. om det är viktigt att spara allt sånt.

    Det finns ju en närhetssensor bredvid ljussensorn uppe vid högtalaren. Den ska se till att släcka och stänga av skärmen när man har telefonen mot örat. Det låter osannolikt, men den kan ju gå sönder den med antar jag.
     
  4. otto84

    otto84 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Min flickvän har samma problem. Kan det vara så att sensorn inte fungerar som den ska tillsammans med långt hår som hamnar mellan örat och telefonen?
     
  5. ihpv

    ihpv Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Kan vara för jag studerade när hon pratade och hon rörde inte telefonen men skärmen lös ändå upp och slocknade några gånger under samtalet.. Jag hade den innan och jag hade inga sådana problem så det kan mycket möjligt ha att göra med långt hår. Men tycker det borde finnas någon app som låser den så man måste aktivt låsa upp den själv. Normalt lyser den ju upp när man tar ner telefonen från örat
     
  6. AtEase

    AtEase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Om hon testar att ta håret bakom örat när hon pratar då?

    Den kanske behöver kalibreras om annars, så att den blir mer känslig? Det borde ju gå att lösa så automatiken fungerar som det är tänkt tycker jag.
     
  7. inact_0004

    inact_0004 Youth Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Du kan kolla ifall sensorn är trasig i servicemenyn.

    I dialern slår du: *#*#7378423#*#*

    Service tests > Proximity switch. Kolla sedan ifall sensorn fungerar genom att lägga typ ett finger över sensorn. (Sitter uppe vid högtalaren)

    Om den fungerar men inte vid samtal så testa att reparera programvaran via PC Companion.
     
  8. ihpv

    ihpv Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Okej ska kolla det nästa gång hon är här. Om jag kör en repair i pc companion kommer den då installera om telefonen? eller skriver den bara över systemfiler
     
  9. JkJ076

    JkJ076 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Orginal
    Det installerar om telefonen helt.
    Så kom ihåg att ta backup...

    ---
    Sent from my SE Xperia Arc