Fråga: Lås upp, root och lås igen: lämnar man några spår?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Haider, 7 feb 2019.

Taggar:
  1. Haider

    Haider Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Majoriteten av guiderna handlar om root. För att åstadkomma det ska man låsa upp bootloadern.

    Ibland vill man dock låsa bootloadern ingen och därmed ta bort root, tex vid en modifiering av originaltillståndet på en telefon, exempelvis bocka svartlistade sajter.

    I root processen ingår alltid att man pushar om två filer, SU och Super SU (har aldrig förstått varför) samt att man i vissa guider anvisat Custom Recovery (inte heller säker varför samt om det är ett måste) och slutligen Kernel (också måste?)

    Om man sedan vill unroota, vilka spår har man lämnat efter sig?
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Här beror det på främst vilken tillverkare av enheten du tänkt roota. Pixel/Nexus samt Oneplus kan man återställa helt. Samsung har sin e-fuse som löser ut om man låser upp bootloadern och den går inte att återställa (om inte detta är löst den senaste tiden?).

    Huawei tillåter t.ex inte upplåsning alls, finns alternativ men kostar givetvis pengar.

    Så svar på din fråga är helt enkelt, det beror på ;-)
     
    Kristy och Fraz gillar detta.
  3. Haider

    Haider Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Frågan avser huvudsakligen OnePlus 6 och Nexus 5X. Eventuellt även äldre Samsung utan e-fuse eller att det är okej att den löser ut bara det inte är några filrester kvar.
     
    Last edited: 8 feb 2019
  4. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Oneplus är ju klockren på den punkten med Qualcomm factory restore. Med krypteringen kan du dessutom säkerställa att nästa ägare inte kommer kunna återställa några filer på den virtuella internal-partitionen som monteras på /sdcard. Hur Nexus 5 löst med kryptering och återställning kan jag dock inte svara för.
     
    Kristy gillar detta.
  5. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    448
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Någon som vet någon app man kan ladda ned för att flytta spel till SD-kort? Har testat SDLink2 men det fungerar inte utan kräver att man rootar surfplattan först. Har faktiskt ingen aning om hur man rootar? Surfplattan är en Lenovo Tab4 10 Plus 32GB / 3GB ram. Nougat 7.1. Det enda jag hittade var att man kunde göra allt till en lagringsmedia dvs att internminne och SD-kort blir tillsammans men då var jag tvungen att formatera SD-kortet. Vilket skulle innebära att fotografier och musik försvann från SD-kortet (Samsung 128 GB). Förr kunde man flytta vissa appar själv men det går inte på den här surfplattan. Det är tyvärr sonen 5 år som fyller den med spel. Borde ha köpt den med 64GB och 4 GB ram istället kanske då det bara skiljde 695 kr mellan dom. Finns det någon bättre app än SDLink2?
     
  6. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Problemet ligger i de säkerhetsfunktioner som Google har infört i modernare Android förhindrar userlevel-appar från att skriva hursomhelst till externa lagringsmedia. Ska du få det där att fungera så är en omformatering till internlagring alternativt root:a vilket iofs kommer tömma hemma plattan under upplåsningsförfarandet så första alternativet är kanske minst destruktivt. Du kan ju alltid kopiera allt på SD-kortet till en dator innan du formaterar om (snabbaste sätt att kopiera är över ADB shell med "adb pull /sdcard).

    Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
     
  7. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    448
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Tack för svaret! Alltså enklast att göra det hela till ett gemensamt minne tror det stod att det skulle bli 146 GB. Då blir det sd kortet och det interna minnet ett gemensamt minne och föra över det som finns på sd kortet till en extern hårddisk. Eftersom min dator bara har 128 SDD och har typ 10 GB ledigt. Fast på min Samsung Galaxy S7 edge kan jag flytta över vissa appar till sd kort. Men på Lenovo är allt tvärlåst utom att via vissa appar göra allt till en gemensam lagring. SD kortet har läshastighet på 80 MB/sek och skriv 100 MB/sek. Samsung Evo Plus. Hoppas det håller bara och inte kraschar.