Låsa telefoner/datorer efter tid/användning för barn

Diskussion i 'Allmänt' startad av Xark, 11 maj 2023.

1. Xark

Xark Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Vet inte vart jag skulle lägga ut denna fråga men testar här.

Jag har 3 barn, som så många andra sitter allt för mycket tid vid datorn/telefon. Alla tre har varsin dator/telefon (android/windows), även skoldator, ps4/5 finns att tillgå.

Vad jag vill göra är att begränsa tillgången till dessa då de tenderar att sitta uppe med dom på nätterna och det går ut över skolgång med mera. Samtidigt använder de bland annat telefon för att lyssna på musik när de ska sova annars kunde jag bara ta bort den helt enkelt.

Använder Microsoft Family Safety för att kontrollera skärmtid på dator. Tycker inte om detta program, går att sätta med telefoner i detta men inte vad jag sätt ställa in tider för dator/telefon individuelt.

Börjar kolla på Google Family Link vilket ser ut som en bra app för telefoner men där går det inte låsa dator, eller hålla koll på den delen.

Finns det något bra som klarar båda? Vad använder ni och upplevs som bra?

Last edited: 11 maj 2023
  2. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 365

MINA ENHETER

Lättaste hade varit att klippa nätet efter ett visst klockslag för just dom enheterna men antar att de har SIM-kort i också

3. cog

cog Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    245
    Telefon:
    Team Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Team Pixel
    Jag har inte hittat någon app som klarar både mobil/dator tillfredsställande. Kombon Family Link och Family Safety funkar, men inte helt optimalt.

För FL hade jag önskat att det gick (som tidigare) att ställa en tid då mobilen är helt öppen t ex mellan 16-18 och övrig tid endast vissa appar (t ex Spotify). Som FL funkar idag så ska man istället utgå från en tidsbuffert som användaren disponerar fritt under den tid som mobilen är inställd på att vara öppen. Funktionen "Always allowed apps" fungerar endast under den tillåtna tiden och inte utanför som hade varit bättre. I familjen har vi kommit fram till att det är bättre att ha en fast speltid (med lite mån för bonus) än att sprida ut tiden under dagen. De vet när tiden börjar och slutar så slipper man det tjatet.

När det kommer till Family Safety för Windows har jag inte laborerat så mycket då vi kört Fedora fram till nyligen men det funkar hittills okej. Även Family Safety till Xbox funkar utan problem.

Playstation har väl också någon föräldrakontroll men den har jag tyvärr inte koll på.

Last edited: 5 sept 2023