låsa upp bootloader utan risk att den låser sig igen

Diskussion i 'Mate 10-serien' startad av zzcool500, 17 sept 2018.

  1. zzcool500

    zzcool500 Kid Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    10 apr 2018
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    hej jag köpte nyligen en huawei mate 10 pro och fick då veta att det inte går att låsa upp bootloadern så jag gjorde returrätt på den och köper nu en ny eftersom det finns en workaround där man kan låsa upp bootloadern på en äldre version av EMUI så jag undrar hur jag gör här

    1.hur gör jag för att undvika att telefonen uppdateras automatiskt medan jag startar upp den för första gången eller är detta manuellt? kommer inte ihåg
    2.om jag låser upp bootloadern och flashar twrp och sedan uppdaterar emui till senaste kommer då allt jag gjort att förvinna och kommer den då bli permanent låst utan chans att låsa upp den igen pågrund av nya emui
    3.jag läste att den kan försöka återställa sig när man startar den för första gången
    4.om jag låser upp bootloadern och flashar twrp och sedan flashar tex lineage är jag fri då från alla risker att den låser sig igen eftersom det inte finns någon ota längre kan jag någonsin flasha emui igen eller kan detta riskera att den låser sig igen genom ota

    så enkelt sagt vad ska jag absolut inte göra för att förstöra chansen att låsa upp bootloadern och ha den upplåst permanent, och hur blir jag fri från riskerna att den låser sig igen.
     
  2. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Om du har Bootloader key så kan du alltid låsa upp mobilen även om den låser sig.
    Huawei har inte tagit bort funktionen att låsa upp Bootloader, dem har tagit bort fuktionen att få Bootloader key till luren för att låsa upp Bootloader.

    Har man en mobil med gammal mjukvara/firmware så kan man fortfarande annvända Dc Unlocker för att få en Bootloader key, har man senaste firmware så kan man ej annvända Dc Unlocker för ändamålet.

    När du startar upp luren så kommer den fråga ifall du vill uppdatera firmware.
     
  3. zzcool500

    zzcool500 Kid Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    10 apr 2018
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    som sagt jag har inte bootloader key så jag kan endast använda mig av dc unlocker
     
  4. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Stämmer, endast genom Dc Unlocker kan du få tag på Bootloader key om du har gammal Firmware.
    Vill bara höja ett varningens finger, Huawei är väldigt lätt att hard bricka ifall du flashar fel firmware.
     
  5. zzcool500

    zzcool500 Kid Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    10 apr 2018
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    är väl väldigt svårt att göra det om det tydligt står att det är en firmware för mate 10 pro, vad händer med twrp om jag uppdaterar emui innan jag flashar ny rom.
     
  6. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Just som jag sa att det är lätt att bricka den, du kan INTE uppdatera OTA med TWRP rakt av om du skulle få en OTA i luren, du måste först installera stock recovery innan du uppgraderar OTA annars brickar du luren.
    Factory Reset görs automatiskt nör du gör det och då måste du låsa upp Bootloader igen och installera om TWRP.
     
  7. zzcool500

    zzcool500 Kid Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    10 apr 2018
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    ok så om jag

    1.låser upp bootloader
    2.flash twrp
    3.formatera
    4.installera custom rom

    då är chansen att den någonsin låser sig igen extremt liten om jag inte flashar emui igen?
     
  8. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Om du håller dig till Custom roms och inte EMUI så ska det nog inte vara problem med det, dem flashar du ändå via TWRP.
     
  9. zzcool500

    zzcool500 Kid Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    10 apr 2018
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    så om jag gör detta så är det garanterat att den inte låser sig igen, läste att den kan låsa sig på första starten förstår inte den biten, och hur menar du bricka, om jag laddar ner en firmware där det tydligt står mate 10 pro hur kan jag dp bricka?