Låsa upp en operatörslåst Desire

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av jonne, 25 jun 2010.

1. jonne

jonne Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Köpte en Desire av en privatperson i oöppnad kartong och med kvitto för några veckor sedan, har använt mitt befintliga tele2 simkort i den fram tills för några dagar sedan då den plötsligt vägrar att ansluta till mobilnätet.
    Efter att ha letat runt ett tag på nätet så visar det sig att den är operatörslåst till Telenor, detta för att personen jag köpte den av fick med den när han tecknade ett abonnemang hos dem.

Nu kan jag såklart inte få tag i honom och självklart känner jag mig lagom lurad och har inte lust att betala 350kr för att låsa upp skiten, så finns där något sätt som man själv kan ta bort operatörslåset?

2. foxman

foxman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    79

MINA ENHETER

Verkar som om telefonen har blivit stöldspärrad. Är den låst så ska du från början aldrig kunnat använda Tele2 kort. Prova ett telenorkort.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

3. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Tja, har du betalat 4000:- för telefonen är väl 350:- inte så mycket att orda om. Vad vet jag.

4. Peter_l

Peter_l Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det där var min första tanke också. Har läst om flera som råkat ut för det när dom köpt iphone på Blocket. Det går en tid, och sen slutar telefonen att fungera. Då har säljaren stöldanmält den och plockar ut en ny på försäkringen. Vips så har han både pengar och en ny telefon, och köparen har en dyr brevpress och är flera tusenlappar fattigare.

Och som vanligt gör polisen ingenting. Bedrägeri i liten skala är helt riskfritt i det här landet.

F.ö. säljs det väl inga operatörslåsta Desire i Sverige, eller?

5. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Om det säljs en Iphone 3Gs eller Desire för under 3500:- så hade jag räknat med att den är stulen.

6. alle090

alle090 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Var kartongen VERKLIGEN oöppnad (Var Htc Warranty klistermärket rivet?)?
    Htc Desire finns inte som låst i Sverige som Peter_l säger. Det var snack om att 3 skulle göra egen firmware och sedan låsa den. Men dom gav upp tror jag.

Pröva antigen ringa Tele2/telenor och se om de har blockat IMEI nummret som din telefon har.
    Om de har så verkligen otur för dig, har hört om att via rooting kan man fejka IMEI nr men vet inte om det stämmer.

7. ginux

ginux Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Känns inte som någon höjdare att hålla på med att fejka imei nummer heller när man inte gjort något fel. Jag hade tagit ett snack med säljaren för att se vad han säger. Som sagts tidigare är den stöldspärrad, annars hade den inte fungerat från början.

8. alle090

alle090 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Förstår det, IMEI är ju trots allt för säkerhet. Men han/man borde ju kunna häva spärren. (vet inte hur regler för IMEI spärrning är.)

9. Mullvaden

Mullvaden Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Gå till operatören o sätt dit killen som du köpte telefonen av för Försäkringsbedrägeri.
    Visa kontoutdrag att du har betalat för den o visa dom lådan o kvittot.

10. ginux

ginux Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Är jag inte helt ute och cyklar så är det tom en olaglig handling att byta imei numret.

11. Fezze

Fezze Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4+

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4+
    ROM:
    Unofficial Cyanogenmod12.
    Info:
    Stock
    Platta:
    iPad Air 16gb wifi/cellular
    ROM:
    Jailbreak
    Och en sak till, jag skulle kunna sälja min 2månader gamla legend och säga ny i obruten kartong då man fick med en sprillans ny sån där warranty grej som man bryter när man öppnar kartongen,

Sent from my HTC Legend using Tapatalk

12. robinofstockholm

robinofstockholm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

För det första är det OLAGLIGT mao STRAFFBART att ändra IMEI nummer. Det ger dryga böter eller fängelse. Anledningen är att man kan skada telenätet enligt operatörerna

Last edited: 25 jun 2010
  13. robinofstockholm

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

TELENOR har som Policy att de inte öppnar telefoner som har blivit stulna, köpta i en annans persons namn typ Bedrägeri.. /även om den nye köparen har kvitto/följesedel

IMEI spärren spärras centralt i Irland. Finns där en databas som skickar ut alla stulna telefoners IMEI till alla Europeiska Operatörer.

Även om Du skulle ha kvitto och det visar sig att "säljaren" som har sålt till dig har beställt tfn/abonnemanget i en annans persons namn.. så är def. 100 % att Telenor inte öppnar. Den rättmäktiga ägaren till enheten är INTE DU utan Telenor och den bör lämnas tillbaks till dom efter kontakt med Kundtjänst.. för även om Du går in på en Polisstation och gör anmälan så tillhör enheten givetvis Telenor

JÄTTETRIST, Ja jag vet. Man ska vara skitförsiktig att köpa saker som man inte vet ursprunget på .. eller typ Blocket.

14. spunken

spunken Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

vart hittar du detta lagstöd? :teeth:

15. Peter_l

Peter_l Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Med andra ord så finns det inget sätt att gardera sig mot sånt här, om det är som du säger Robin. Och varför skulle du inte ha rätt?

Jag vet en kille som försökte få sin upplåst. Det gick inte alls, fast han hade kvitto. Det var på håret att han själv skulle bli åtalad. Hade inte kvittot och hela historien stämt så han han varit den som råkat värst ut. Det såg ju illa ut när det kom en kille och lämnade in en stulen telefon för att få den upplåst.... Han påstod att han köpt den begagnad och efter en månad så slutade den plötsligt fungera. Känns historien igen?

Skurkarna hålls om ryggen och offren kläms åt verkar det som.

Det enda som fungerar är nog att köpa och sälja bland kompisar. Undvik Blocket, man råkar bara illa ut.

16. robinofstockholm

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Jag råkade förra våren ut för liknande historia med en ny iPhone som jag köpte på Blocket. Jag VARNAR alla att vara MYCKET NOGRANNA med säljarna på Blocket. Man säljer inte direkt en ny Telefon i 5000 kr klassen dagen efter... Följesedel är det mest förekommande.. SÅ UNDERVIK DETTA !!!! /KVITTO ska det vara i ORGINAL och och inte Kopia/ OCH STÄLL FRÅGOR TILL SÄLJAREN

KÖP ALDRIG EN TELEFON UTAN KVITTO !!!

Händer det nåt så kan Du råka verkligen illa ut.. för köp i God Tro finns inte längre. Du kan BLI ÅTALAD !!!!! Och telefonen kommer bli beslagtagen som tjuvgods.

För tjuvarna/bedragarna så är det mycket snabba cash man får av en dyr telefon.

17. Mullvaden

Mullvaden Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Hmm. På telenors hemsida på min inloggningssida finns det ett alternativ att Spärra IMEI SAMT att ÖPPNA IMEI. Undra om det funkar på vilken telefon som helst. Eller bara den som e reggad på mitt abonemang. Men det står att man själv ska fylla i IMEI nummer o inte färdigifyllt.
    Jag kan ju alltid prova att låsa upp din telefon. o.O

18. bergsby

bergsby Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag hade nog praktiserat lite kamrat uppfostran här. Gjort ett hem besök och förklarat på ett bestämt sätt hur man känner.

19. jonne

jonne Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svaren allihop!

glömde ju helt att säga att telefonen köpte han i danmark, vilket kanske försvårar saken lite ytterligare.. Men som sagt så fick jag orginal-kvittot och där satt HTCs orginal-klisterlapp som plombering på kartongen.
    Men det känns som en jävla besvärlig situation, får väl ringa Telenor igen och se om jag kan få skiten upplåst och hoppas att de inte skickar polisen efter mig istället :P

20. Falkz

Falkz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

att det sitter en htc orginal klisterlapp på den betyder inget då htc skickar med en extra i kartongen!