Fråga: Låsa upp hox:en , och sen återställa - hur?

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av solpete, 23 jun 2012.

1. solpete

solpete Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Hej! Jag funderar på att köpa en operatörslåst hox. Jag vill låsa upp den eftersom jag använder en annan operatör. Hur mycket kostar det?

Om jag vill ha en annan rom på den, går det att återställa romen som följde med så att affären inte börjar tjafsa vid garantiärenden?

2. Droid119

Droid119 Guest

Det kostar väl runt 300spänn

Tja, byter du ROM så och du byter tillbaka till "stock"-rom så måste du låsa bootloadern igen efter och du lyckligtvis kan få den lagad. Eftersom htc's tjänst "HTCdev" registrerar ditt serienummer som upplåst bootloader och täcks inte av garantin men det går att låsa bootloadern igen med "fastboot oem lock" Men det kommer bara stå "Relocked" än "locked". Du kanske lyckas få den utbytt iaf vad vet vi..

3. alhal

alhal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Är HTCdev en oficiell/HTC sanktionerad tjänst
    ?
    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

4. Droid119

Droid119 Guest

HTCdev är HTCs egna tjänst ja.

5. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Ja i allra högsta grad...

http://htcdev.com/

Viktigaste funktionen förutom upplåsningen är att där publiceras källkoden för kärnan när den släpps.

-------------------
    Angående garnatin så ryker då garantin för mjukvarurelaterdade fel, inte hårdvarufel som tex en lossnad knapp.

6. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 332
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Angående garantin så gäller inte heller garantin för hårdvarufel enligt en annan tråd här på forumet i den här delen av forumet

7. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo jag har sett dito och som jag tidigare skrivit så handlar det mer om skriftlig argumentation angående fel som Anovo eller Deltaservice bedömer som utom garantin pga upplåsning.

HTC vill inte hamna hos ARN med ärenden... helt säker !!;)

8. Droid119

Droid119 Guest

Ur HTCdev

9. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo det beror på hur mycket man läser på !!

Skrivningen ovan gäller då mjukvarufel.

Det typiska värsta felet är då en hård-brickning och jag förstår att inte HTC och vi andra kunder ska står för något oftast en klantskalle förosakar !

10. Droid119

Droid119 Guest

Tja, Jag har aldrig använt HTCdev och lär inte göra det heller. Nöjer mig med Revolutionary. Sen säger väl HTC att all garanti har "brutits" men som jag har sett dig skriva förut "En ändrad mjukvara kan inte orsaka att t.ex. en volymknapp trillar av. Det kan man iförsig ha som argument sen om det räcker vet jag inte. Men HTC kan fortfarande neka dig som kund. Eftersom du har "skrivit under ett kontrakt" kan jämföra det som att du har skrivit under ett avtal att du säger upp din lägenhet t.ex. det ger inte dig rätten att sedan gå tillbaka till lägenheten och bo där. Dåligt exempel men man fattar vad jag ville få fram:)

11. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Nej jag är inte med på vad du skriver.....;)

Problemet är ju lurar som hård-brickas och en tillverkare blir tvungen att byta hela "moderkortet" för 2-3000 kr eftersom minneskretsarna är döda.

Oftast beror det här på någon som endera inte orkar eller kan läsa en manual eller en usel utdaterad slarvigt skriven dito.

Jag kan inte förstå varför jag i slutändan ska behöva betala mer för en lur för att några inte fattar vad de håller på med !

Ett annat exempel är den glade överklockaren som inte heller vet vad han/hon håller på med och överhettar sin lur.

I sak sedan så är en One X i det närmaste obrickbar eftersom man inte får full S-Off med nuvarande upplåsning och det är faktiskt bra....

12. Droid119

Droid119 Guest

Ta och läs igen.. Dedär med upplåsning är väl som smaken som baken, dvs delad. Vissa föredrar S-OFF andra S-ON..

13. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo jag vet inte vad jag ska läsa om... ?

Självklart skulle jag föredra en total S-Off men jag ser fördelarna med den låsta boot-loadern och hur det ser ut just nu med att kunna följa en manual.

Vissa "jönsar" ställer ju även frågan hur man brickar en lur med flit...:P:P

14. Droid119

Droid119 Guest

Att när du har låst upp din bootloader via HTCdev har du "brytit" garantin. Även om du kör STOCK-ROM och t.ex. din volymknapp ramlar av så gills inte "den garantin på hårdvarufel" som du försöker lura i oss som "existerar" Efter en liten kort konversation med HTC så får du svaren på svart och vitt:)
    Ha en trevlig kväll:D

Last edited by a moderator: 25 jun 2012
  15. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Nej som jag skrev i annan tråd i det allmänna HTC-forumet så är det här helt nonsens från HTCs sida.:P

HTC kan inte ändra EUs lagstiftning angående "ursprungsfel" samt då den Svenska konsumentköplagen... rent absurt !

Sen skulle jag gärna se att det här blir prövat !!

Se mer:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=75898

Men eventuellt har HTC blitt spritt språngande galna efter att uppenbarligen ha byggt ett antal "One-lurar" på fel sätt....:P

16. Droid119

Droid119 Guest

Klart att det inte är nonsens ifrån HTC. Att en volymknapp t.ex. ramlar av vi säger 2år efter du köpt den. Då är även garantin utgången dvs som den blir efter du låst upp bootloadern efter HTCdev, DÅ har du ingen som helst rätt att kräva att telefonen ska bli fixad under garantin. Du kan dock reklamera den efter tre service besök om problem uppstår.

Edit; När det gäller vad som helst som har tillverkats kan ha fel från början, Det är inte bara HTC som kan göra fel. Utan alla andra företag..

17. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo men att låsa upp bootloadern har inte med "ursprungsfel" att göra per definition.

Jag tror inte HTC har en chans om någon skulle pröva detta.

Alla fel är kända mest med XDA som referens.

18. Droid119

Droid119 Guest

Nej, jag vet väl att en unlocked bootloader inte har något med utsprungsfel. Och de HOX:s som har fel kan alltid skicka in sin lur tre gånger utan att något fixars och kräver reklamation eller så DOA:r man så fort som möjligt..