Låsa upp mobil - garanti fråga

Diskussion i 'Allmänt' startad av Boyka, 24 jul 2012.

  1. Boyka

    Boyka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2012
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 13

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 13
    Telefon 2:
    Samsung s23+
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8
    Har en mobil som är låst till telia (fortfarande 1 år kvar på bind tiden)

    Har jag rätt att låsa upp den? påverkar den min garanti?
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 349
    Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Vem är det som lämnar garantin?
    Egentligen så kvittar garantin eftersom du har 3 års reklamationsrätt oberoende av om du låser upp den eller ej. Garantin lägger bara över bevisbördan på butiken/tillverkaren vilket egentligen bara betyder att om serviceverkstaden säger att du haft sönder den genom till exempel fukt så räcker det som bevisning oberoende vad du säger.
     
  3. JasonV

    JasonV Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2011
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Comviq, Hallon
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Hallon
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Telefon 2:
    Samsung 24 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S10
    Garantin är från Telia
     
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 943
    Mottagna gillanden:
    2 228

    MINA ENHETER

    Att låsa upp den så det går att använda den med telenor etc kan du göra när som helst och det påverkar inte garantin. Däremot kommer inte telia att hjälpa till med det innan bindningstiden gått ut.
     
  5. JasonV

    JasonV Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2011
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Comviq, Hallon
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Hallon
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Telefon 2:
    Samsung 24 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S10
    Är du 100% säker på det? hittade annan info på en annan sida..

    " Det finns dock fall där garantireparationer nekats på grund av att operatörslåset varit upplåst."

    Taget från: http://operatorslas.com/
     
  6. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 943
    Mottagna gillanden:
    2 228

    MINA ENHETER

    Tja, garanti är ju på sätt och vis frivilligt från säljaren så de kan förstås sätta upp ett sådant villkor, men då måste det nog stå i garantivillkoren man fick när man köpte telefonen. Annars har jag svårt att se hur de ska kunna få det att hålla. Det är ju lagligt att göra det så att försöka påstå att telefonen gått sönder på grund av det är bara skitsnack.

    Men blir det problem med garantin så kan man alltid prova om konsumentköplagen passar istället.

    Jag är inte jurist kanske ska tilläggas.