låst rom, för eller nackdel ?

Diskussion i 'Sensation - ROM-filer och utveckling' startad av Pageup, 31 jul 2011.

1. Pageup

Pageup Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Precis som rubriken säger, är inte expert på mobilområdet alls det ska vi inte sopa under mattan, därför skapade jag denna tråd för att kunna bilda mig en uppfattning om ROM som vad jag förstår är låst på HTC Sensation.

Är på jakt efter en ny telefon, kommer bli min första Andriod så då undrar jag på hur ni HTC Sensation användare ser på att den har en låst rom, andra frågan är, vilka begränsningar har man om man har låst rom, är det bara att man inte kan ändra utseendet på telefonen eller kan man bara ha speciella appar ?o_O

Valet för mig står mellan Galaxy S2 eller HTC Sensation som det värkar just nu, tacksam för svar :)

Vänliga Hälsningar
    Pageup

2. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Att en mobil har en låst, eller rättare sagt, en signerad, bootloader innebär (grovt uttryckt) man inte kan byta ut ROM:en mot skräddarsydda sådana. Begränsningarna är alltså i form av att du inte kommer att kunna flasha en tredjeparts-ROM som, exempelvis, gör att du blir av med HTC Sense, byta kernel, avinstallera/frysa förinstallerade appar o.d.

3. Pageup

Pageup Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ah okej tack så mycket för att du bringar klarhet i min fråga, får jag bara fundera ännu hårdare vilken Andrioid jag ska köpa, men det löser sig nog :)

4. jedi

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Dessutom,

HTC låser upp Sensations bootloader i augusti/början av september | Swedroid

5. Pageup

Pageup Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

6. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo nu vet jag inte varför man skulle vilja bli av med Sense 3....fördomar ??

Däremot så är det en stor fördel att kunna installera skräddarsydda Sense 3 romar samt då även andra standardromar.

Den största fördelen som jag ser det är att man kan överklocka Sensation, eller rättare köra med frekvensen som CPUn är tillverkad för.

Många tror sedan att HTCs upplåsning av bootloadern kan bli en funktion som fylls med kompromisser.

Sen är ju redan Sensation "befriad" sedan i går.....
    HTC Sensation och Evo 3D får S-OFF tack vare AlphaRev och Unrevoked | Swedroid

--

7. jedi

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Inga fördomar här inte. Det var som sagt var bara ett exempel. :)

8. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Njau... det är besynnerligt hur de som aldrig kört en Sense 3 bestyckad lur kan tycka en massa om Sense... ??

9. Stromma

Stromma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    LG G3
    Info:
    Stock/root
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4+
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Info:
    Nova/eget tema/root
    Från HTC:s facebooksida:
    Källa:
    https://www.facebook.com/note.php?saved&&note_id=10150305151453084&id=101063233083