Lastfm och Xiialive via 3g och edge?

Diskussion i 'Galaxy S' startad av Rongden, 31 jul 2010.

1. Rongden

Rongden Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är en otrolig nybörjare när det kommer till tjänster som Lastfm och liknande och har egentligen bara en fundering.
    Detta är ifall jag streamar detta via 3g och/eller andra nät när jag är på jobbet så kostar det för varje minut jag har det igång eller?
    Jag funderar på att skaffa halebop abonnemang och ta surf plus vilket ger mig 3GB och det borde alltså göra det möjligt för mig att streama visst mycket "länge" tills de 3 Gb är slut eller är jag helt fel ute då?
    Och finns det något sätt att då se hur mycket jag har kvar av mina 3Gb efter sig en dag?

Tackar!

2. Cippi

Cippi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Som jag ser det så ska man ha nån slags "obegränsat" surf med en sån här telefon. Ska man hålla på och försöka hålla koll på hur mycket man surfat så blir det jobbigt. Telefonen funkar bäst om den har tillgång till nätet hela tiden. Det finns ju surf på dom flesta abonnemang för 150-199 kr och då är det bara att surfa på.

3. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    522

MINA ENHETER

Du gör rätt i att ta ett paket till ditt abonnemang.

Det finns ett antal olika apps som kan hålla koll på hur mycket du surfat för.

4. Rongden

Rongden Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej,
    Men det som jag undrar mest över är ifall det kostar "hela tiden" som jag lyssnar på lastfm till exempel eller ifall det bara är någon form av engångskostnad för den tjänsten? eller är det minutkostnad eller Mb kostnad? :P Jag jobbar ju ca 6 timmar och gå o lyssna på Lastfm en dag kan det bli mer än 3GB tex? eller hur fungerar detta? :)
    Haha, känner mig inte direkt smart nu inte :P

5. Magnus

Mottagna gillanden:
    522

MINA ENHETER

lastfm kostar väl per månad 30kr kanske. spotify kostar 99kr mån. grooveshark kostar ~30kr mån. men dem tar inte någon minut/MB kostnad, det ligger på ditt abonnemang.

spotify och grooveshark har offline läge så man kan "synka" när man har wifi tillgång.

Ja streamar du så kan du nog komma upp i 3GB i mån om du lyssnar hela arbetsdagen.

6. Sigma78

Sigma78 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det enklaste tror jag är att installera t.ex. NetCounter och prova, så kan du se hur mycket trafik som används. Den summerar automagiskt åt dig per vecka och per månad också.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

7. Rongden

Rongden Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, får göra det! Jag menar det måste ju finnas hur många som helst som lyssnar på lastfm här som har några riktlinjer på vad det kan kosta att lyssna där.. men jag har lyssnat lite på lastfm på galaxy över wifi och inte sett eller hört något om någon månadskostnad?
    när får jag höra om det? :)

8. Magnus

Mottagna gillanden:
    522

MINA ENHETER

provade en app för att lyssna på lastfm och kunde lyssna på några låtar. och låtarna tar ungefär 4MB för 3-4 minuter. så ~1MB per minut, så om du lyssnar via 3G på jobb 6 timmar om dagen så blir det ungefär 7GB per månad.

På lastfms sida står det att det kostar för att lyssna på musik via deras sida...

9. Rongden

Rongden Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ah okej, tackar för det!
    då får man anpassa sig lite då ^^ och inte lyssna på det hela tiden. Dock står det på halebops hemsida att de går ner till 128kb/s efter 3GB. Det kommer väl inte räcka för att streama musik eller vad tror du?

10. Magnus

Mottagna gillanden:
    522

MINA ENHETER

Det kan räcka. vet inte vilken app du tänker lyssna med hur många bitar den streamar musiken i.

11. Androido

Androido Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tänk också på att om du streamar musik, radio och dylik från online källor att det suger på batteriet enormt och du kan dränera ditt batteri på några timmar eftersom du använder mobilens 3G/UMTS kretsar hela tiden.
    Bättre då att använda offline läge som finns i Spotify och ladda hem låtarna hemma på Wi-Fi som kostar inte dig och kan göras medan du laddar ditt batteri. ;)

12. svendolph

svendolph Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag surfar, tittar på Youtube och använder Spotify flitigt och denna månad gick det åt:

Downloaded last month: 13 236 MB
    Uploaded last month: 586 MB
    _________ _________
    Total last month: 13 822 MB

Man gör åt mer än man tror och vet man att det inte finns någon gräns på ens abb (Telenor 99 kr/mån) så håller man inte igen.

Och enligt min erfarenhet drar inte Galaxy S mycket när man streamar Spotify direkt. Mest tycker jag den drar med Webbläsaren och full ljusstyrka en solig dag.

Last edited: 1 aug 2010
  13. Rongden

Rongden Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det lät ju bra. Dock såg jag att det du hade var 1mb/s, du har inte upplevt några problem med hastigheten via streaming eller surfning? annars kan ju Telenor vara ett alternativ för mig istället för Halebop.

14. svendolph

svendolph Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

1 mb/s och innan 0,3 mb/s störde inte mig om man hade minst 40% täckning. Spotify kan ju dock lagga till och med genom WiFi 20Mb/s. Se på You Tube mobile är inga problem - inte ens med gamla 0,3 Mb.Men visst går det fortare när man har 1 MB/s. Jag har även provat 7,2 Mb kort som gav 4,5 Mb/s och i mobilen va det ingen skillnad mot 1 Mb/s abbet.

Jag tror att främst ska man välja abonnemang efter vilken täckning man har där man mest använder telefonen. Galaxy S kan ju ha svårt att hitta tillbaka till 3G om man varit i radioskugga. 40% signalsyrka/täckning från Telenor vet jag att den klarar mycket bra hemma hos mig.

15. Rongden

Rongden Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo, sant det. Bor ju Timrå och det ser ut att vara bra täckning här ifall man ska tro på deras karta.
    Dock undrar jag ifall jag kan ta detta abonnemang på 12 månader? På deras sida kan jag välja 12,24 men i prislistan står det måste vara 24 månader. Så vad valde du, och vet du ifall detta erbjudande även finns för 12 månader?