Låter hamnar i fel ordning

Diskussion i 'Desire HD' startad av Embel, 21 mars 2011.

1. Embel

Embel Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej gott folk!

Jag sökte i forumet innan men hittade ingenting som svarade på det har jag problem med.
    Vet inte ifall det är något känt problem eller så (min första HTC & Android), but here goes -
    upptäckte att på de album som jag nyligen lagt in på minneskortet så hamnar låtarna i alfabetisk ordning istället för "rätt" ordning.
    Trodde jag kunde åtgärda det med hjälp av "ändra ordningsföljd" men icke.
    Finns det något jag kan göra på telefonen eller via datorn för att fixa ordningsföljden? Låtnummer finns ändå med under låtarnas egenskaper.

Något liknande har hänt innan också, men då vägrade telefonen att känna av artistnamnet istället.

2. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Låtarnas egenskaper? Är det Id3-taggen?
    Kollade två album jag har på telefonen och på båda dessa sorterades låtarna utifrån låtnummer i Id3-taggen. Det finns ju otaliga sätt att tagga sina filer men jag skulle rekommendera dig att ladda hem mp3tag (förutsatt att du kör windows), gratis, och se över dina musikfiler.

Försökte att ändra ordningsföljden på låtarna i albumet och tydligen är enda sättet att manuellt flytta runt dem. Rätt beige men det finns ju andra spelare, både gratis och såna som kostar.

Och visst är det lite tragiskt att man ska behöva börja med att be om ursäkt för att man inte hittat nått när man sökt när man ska skriva på såna här fora.

3. Avarell_Dalton

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Kom på en sak som kan vara värd att kolla. Vissa numrerar sin låtar 1/15, 2/15.... Jag vet inte om spelaren fixar sånt men kolla!

4. Embel

Embel Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har lärt mig att det alltid finns någon som gärna påpekar att det finns en sökfunktion när ens fråga sticker dom för mycket i ögonen.

Det skumma är att just dessa album är sådant som jag "rippat" (programmets uttryck, inte mitt) från CD via Windows Media Player. Så all info finns ju och är korrekt...
    Inte som jag kan tänka mig att vissa nedladdade album strular.
    Å ena sidan så märkte jag att när jag kollade låtarnas egenskaper på telefonen, så spelade den dum och påstod att låtnumret var okänt (som när den påstod att vissa artistnamn var okända).

Menar du flytta manuellt via datorn eller telefonen? Prövade det på telefonen, men den vägrade spara den nya ordningen.

5. Avarell_Dalton

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Hm, rippat via wmp? Har du rippat till mp3? Skulle tror att wmp per default rippar till wma.

Skulle ju kunna vara så att filstödet är begränsat i spelaren för wma.

Testa att ändra till mp3 om du kan det i wmp.
    Sen rekommenderar jag dig att ladda hem audiograbber för att rippa skivor med.
    http://www.audiograbber.org/
    Ta hem "MP3 Plugin for Audiograbber" också så att du får mp3-stödet.

Har använt audiograbber i 10-15 år skulle jag tro. Trodde det var ett begrepp.

6. Avarell_Dalton

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag ska väl tillägga att du visst kan rippa i mp3 i wmp men då måste du nog installera en codec först. Jag gör det inte själv så därför kan jag inte guida dig där

7. KeWm

KeWm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Testa att "hämta album information" innan du rippar ?
    Har för mig det ska finnas någon "knapp" för det ;)