Launcher med stilrena mappar och appmarkörer?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av emso, 28 sept 2015.

1. emso

emso Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    (Mod vänligen flytta till rätt forumdel om jag postat fel.)

Jag har precis uppdaterat min Samsung Galaxy S4 till Lollipop (5.0.1), och mapparna är så gräsligt fula nu att jag spyr. Telefonen är däremot som ny i övrigt, flyter väldigt mycket bättre. Men mapparna, hur tänkte Samsung där? Urk.

Har aldrig använt annan launcher förut men har sökt en del de senaste dagarna och är ute efter en som egentligen bara ger mig snyggare mappar. Det gör i princip alla jag kollat på, men så har jag upptäckt att många launchers inte verkar visa apparnas små notifikationer på kanten av ikonen? I Samsung TW är de små orange pluppar med siffror i.

Finns det någon enkel launcher som gör detta utan att dra massa extra batteri och slöa ner? Den enda jag hittat verkar vara Nova Launcher Prime med Tesla Unread Plugin? Finns det verkligen ingen annan, gärna gratis? Har testat nova men blev helt förvirrad när jag laddat ner den. Nästan alla appar försvann från mina startskärmar, och alla widgets, och den har mängder med funktioner jag inte bryr mig om alls. Vill liksom bara få bort de fula mapparna :(

2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Anledningen till att appar och widgets försvinner från dina startskärmar när du byter launcher är för att startskärmarna och vad du lagt där hör till launchern.

Jag kör Google Now Launcher. Jag tycker den är snygg och enkel och fokuserar på det som är viktigt, dvs. sökningar och vad jag gör (Now cards). I princip inga inställningar alls. Mappar går att skapa på startskärmarna. Inga mappar i app drawern som en del andra launchers har. Jag ser inte vitsen med mappar i app drawern. Lägg apparna i mappar på en startskärm istället. Då går det även att ha samma app i flera olika mappar. I senaste uppdateringen så ändrades app drawern till att ha en sökfunktion och att alla ikoner ligger i en lång scrollande lista istället för flera sidor. Känns bra.

Notifikationer på apparna (badges) behövs inte. Det används ju notifieringsfältet för. Där samlas alla notifieringar så att man lätt hittar dem och slipper leta efter vad som hänt. Badges är en kopia från iPhone där man ideligen får leta efter vad tusan det är som hänt sen senast man titta på mobilen. De har en typ av notifieringsfält, men har gömt undan det så att det ska vara jobbigt att se vad som hänt.

3. emso

emso Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    Tack för ditt svar, bra att veta varför apparna försvinner när jag byter launcher. Logiskt såklart!

Jag är inte intresserad av Google now launcher eftersom Now cards är totalt irrelevant för mig. Jag har andra appar och widgets som ger mig den information jag behöver.

Gällande "badges" så använder jag mig av dessa eftersom jag har vissa notifikationer avstängda vilket gör att de då syns där och inte stör mig i statusfältet hela tiden, vilket är en väldigt bra fungerande lösning för mig. Därför vill jag ha den kvar.

4. sunemangs

sunemangs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    228

MINA ENHETER

Nova Launcher borde väl fungera. Går att ha olika stilar på mappar som tex egen text på mappen, valfri bild på mappen, svep upp på mappen så kan du starta en valfri app, preview på mappen kan du ha stack, grid, fan eller line, bakgrunden kan du ha none, grey circle, circle, square, platform, disc eller egen. Animeringen kan du ha zoom eller circle på. Bakgrundfärg samt transparens kan ändras. Storlek på ikonerna, färger på ikontext osv går att ändra.

Angående badges så är det dessa som kan visas:
    Sms
    Missade samtal
    Hangouts
    Whatsapp
    Gmail
    Inbox
    Facebook messenger

Kanske är fler som kan visas om man skulle ha de apparna installerade. Dessa kan du också ställa i färg, storlek, vilket hörn de ska visas på osv.

För att kunna visa badges får man förutom Nova Launcher(prime tror jag) installera TeslaUnread som tillhör Nova Launcher.

Nova Launcher: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.teslacoilsw.launcher
    Nova Launcher Prime: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.teslacoilsw.launcher.prime
    TeslaUnread: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.teslacoilsw.notifier

Prime är bara på 26k så den fungerar väl som en cd-key typ.