LauncherPro fail

Diskussion i 'Allmänt' startad av yrara, 7 okt 2010.

1. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

OK. Det här problemet har jag redan löst; jag behöver bara ventilera lite, och kanske fråga ifall någon hade känt till någon smartare lösning, som jag helt missat.

När jag skaffade min Desire så fick tjejen ta över min gamla Hero. Jag rensade den, och installerade bara det som jag tyckte att hon behövde, och lade in LauncherPro för att jag tycker att det är rätt shysst.

Telefonen kör ett vanligt kontantkort där allting som har med internet att göra är helt och hållet avstängt, förutom en Wifi-anslutning som är igång i hemmet.

Igår bestämde sig LauncherPro för att det har funnits en ny version av appen alltför länge, så den gamla inaktiverades. Man kan ju tycka att en shysst lösning hade varit att helt enkelt visa en notis om det, och sedan slå över till default-launchern. Men nej, istället visar de en toast där det står "This version of LauncherPro has expired" och öppnar en webbläsarinstans som pekar till deras hemsida.

Så under hela dagen hade flickvännen ingen som helst möjlighet (vad jag kan lista ut) att komma åt något annat än de upp till 6 sakerna som man kommer åt genom att hålla inne Home-knappen, och ibland via statusraden, t.ex. om hon fick ett SMS.

Och inte ens väl hemma var det en lätt fix. Det är ju en relativt ren installation hon kör, så det var inte aktiverat att installera apps utanför market. När jag lyckades ladda ner APKn från hemsidan över wifi, så kom jag inte till inställningar, utan fick helt enkelt ett felmeddelande när jag försökte installera den.

Så jag försökte massor av omvägar för att komma till inställningar, men kunde helt enkelt inte komma på något, utan att ha tillgång till varken homescreen eller app drawern...?

Till slut löste jag det genom att surfa in på swedroid, leta upp en artikel med app-tips, och klicka på den länkade QR-koden för att komma till market, och därigenom söka efter LauncherPro och installera en uppdatering :D

Ifall inte wifi hade varit aktiverat ser jag inte hur man hade kunnat lösa det här utan att göra en wipe. Det känns ju som en brottsligt dålig design. Har jag missat något shysst knep här?

2. skrot

skrot Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Min tjej hade exakt samma problem med sin telefon (fast hon har datatrafik aktiverat visserligen). Gammal version av Launcher Pro just för att hon inte kollar efter uppdateringar.
    Homescreenen fungerade men det gick inte komma in i appdrawern för att starta och logga in på market. Till slut tänkte jag precis som du att man kan ju kopiera "länken" från en QR-kod på ett programtips på Swedroid och på så vis starta market.
    Dock så lyckades hon lösa det själv ;). Precis när jag tagit fram adressen från en QR-kod så hade hon startat om telefonen, varpå appdrawern fungerade och hon kunde starta market.

Så slutsats, prova starta om telefonen så fungerar det förhoppningsvis.
    Kom på en annan grej nu när jag läste ditt inlägg som kanske kunde funkat. Om du trycker på "meny"-knappen när du har homescreenen uppe får du ju fram lite olika val, t ex att ändra bakgrund, inställningar för Launcher Pro etc. Men det finns även en genväg till telefonens inställningar. Kommer man inte åt appdrawern och därefter inställningar kanske det fungerar med "meny"-knapp och inställningar?

3. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Omstart av telefonen hjälpte inte, LauncherPro drar igång direkt, och då var det samma problem.

Från meny via homescreen kommer man åt inställningar, ja, men det gick aldrig att komma till homescreen, för varje gång man försökte öppnade LP en browser-instans istället.

Hade inte wifi varit aktiverat så hade det inte gått att ladda ner filen ens via market. Då hade enda lösningen varit att pusha in det via ADB, vilket kräver USB debugging aktiverat, vilket man inte skulle kunna aktivera... = wipe?

4. skrot

skrot Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Launcher pro var standard på hennes telefon med så det startade också direkt när telefonen startade, konstig nog fungerade det. Jag tänkte att det inte skulle fungera när hon ville prova det men ack så fel jag hade. Lite udda bara att det fungerade, för logiskt sett borde man fått samma felmeddelade vid om en omstart.

Detta hände i somras så jag minns inte exakt, men det kan hända att det var precis som för er att homescreen inte fungerade heller utan att browsern bara startades. En jobbig situation blir det i alla fall.

Jag läste precis om detta på LauncherPro's forum, och läste följande:
    http://www.launcherpro.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=1747
    Dock så blir det ju fortfarande problem om man har datatrafik och wifi avstängt.
    Ett sätt (som kanske är lite onödigt) är att installera Quick Settings. Det kan du lägga som en genväg på statusraden (när du drar ner den) och där får du sen kontroll över bluetooth, wifi, apn kontroll och gps. Används det inte så ofta blir ju det programmet lite onödigt dock.

Ta kontakt med Fede om detta så han är medveten om att problemet som uppstår när man har datatrafik avstängt, han kanske inte ens har tänkt på detta då de flesta ändå har det igång.

Last edited: 7 okt 2010
  5. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ja, det borde jag nog göra :)

Last edited: 7 okt 2010
  6. Blup

Blup Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Du kom alltså åt inställningar säger du? Isåfall är det väl bara att gå in i program och rensa standardinställningar för Launcher Pro?

Kanske är helt ute och cyklar, det vet jag inte.

7. Broderbluff

Broderbluff Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Så enkelt är det

8. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Nope

Jag kom inte åt inställningar eftersom LP öppnade en webbläsarinstans varje gång jag försökte nå home screen. Jag kom inte på något sätt att komma åt dem utan tillgång till home screen eller app drawer...?

Någon på LP-forumet postade en lösning: Håll inne home för att komma till senaste apps, klicka på sök-knappen därifrån, och sök efter Settings, så får man en länk till inställningar.

Så, visst, det finns flera hack runt det, men ingen av dem är saker som folk kan förväntas kunna. Just den lösningen, att söka ifrån recent apps-listan, är den enda jag känner till som inte innebär att man skulle behöva göra en full wipe ifall man hade internet och USB debugging inaktiverat.

Last edited: 11 okt 2010
  9. barbapappa

barbapappa Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag fick samma problem, kunde inte gå på recent apps via home knappen eftersom problemet uppstod när jag startade telefonen.

Tur som fan att jag hade 3g på för jag brukar vanligtvis ha det avstängt när jag inte surfar, iallafall så googlade jag problemet i webbläsaren och efter ett tag hittade jag en länk som öppnade market appen så att jag kunde tanka ADW launcher.

Gillade launcher pro väldigt mycket, men efter det där så bojkottar jag skiten. Riktigt löjligt att det gör att telefonen inte går att använda alls bara för att programmet går ut. Man är helt låst till webbläsaren och försöker man gå ut så öppnas det igen. Inte lika nöjd med ADW launcher men hellre det än sence.

Hade för övrigt tänkt köpa launcher pro, synd för dem.

10. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Håller med om att det är dumt att sätta en tidsbegränsning på detta viset.

Jag råkade ut för detta problem för och löste det väldigt enkelt. Jag installerade nyaste versionen av LP via adb. Snabbt och smidigt. :)

11. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jovisst, adb funkar ju om man har USB debugging aktiverat. Men även det är en teknik som folk inte rimligtvis kan förväntas kunna. Jag löste ju också problemet, men vi på Swedroid är ju knappast representativa för android-användare i stort. För många användare kommer appen helt enkelt ta över telefonen. Det hade kanske varit en sak ifall LP hade gjort något med telefonen om den märkte att man försökte hacka till sig köp-versionen, men det här är något så simpelt som att man inte har skaffat den senaste versionen: något som bara LP-utvecklarna själva bryr sig om. Det här är vad jag vänder mig mot.

12. slingsby

slingsby Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sjalvklart usel ui-design. Funderade på att skaffa LP men tror jag avstår.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

13. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Jag har för mig att Launcher Pro varnade mig i en veckas tid innan den lade av helt.
    Någon mer än mig som fick det så?

14. sockan

sockan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Bara att smsa market länken till hennes mobil :)

15. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Well, det är ju som sagt löst nu, men ifall man inte hade haft internet-tillgång, så hade det ju inte hjälpt att komma åt Market.

Lösningen som någon kommit på är att hålla inne home för att komma åt recent-listan. När man är där kan man klicka på sök-knappen, och söka på 'Settings' för att komma till sina inställningar, och rensa inställningar för standard-launcher.

Så det är inte längre ett problem men det är likväl kass design.

16. 4305ms

4305ms Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Fick precis samma problem nu när jag installerade en ny mod på min HD2a. Den hade LP som standard och desvärre var den en äldre modell så nu kommer jag inte in! Försökte tanka ner andra varianter men hittade ingen apk download på ADW eller någon annan louncher. Testade till och med och tanka hem en crackad men det strulade bara.. FÖRBANNAT.
    Så nu..klockan 23 på kvällen sitter jag och väntar på att den sence-rom jag tankat senaste 20 minutrarna ska bli klar.. så jag kan ställa klockan och gå och lägga mig-.- fy fan man blir alltid för sugen att testa nya saker för sent på kvällarna.. skulle hållt mig till i morgon! DAMN!^^

17. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Du har APK-filer på LPs hemsida.

OT: Det heter Sense.

18. doktorn

doktorn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

På en nexus går det inte att söka efter ett program via home-knappen. Om fler får problem nån gång i framtiden går det att från 2.x av android att söka genom att plocka fram tangentbordet (håll in menyknappen) eller att bara klicka på Sök-knappen. Skriv setting och starta inställningar därifrån. Leta upp din launcher och tryck clear defaults.

19. Blup

Blup Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hjälp! Nu är det så att min syster har råkat ut för detta.. jag har installerat LP på hennes telefon och hon bryr sig inte direkt om att kolla efter uppdateringar, och jag träffar henne inte så ofta..

Hon är låst på LPs hemsida, och sa åt henne att hålla inne menu och skriva in inställningar. Problemet är att hennes telefon, SGS, bara söker på nätet eftersom hon har uppe internet, alltså går det inte att få fram inställningar den vägen.

Hur ska jag göra?

20. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Om du kan söka på internet så borde du kunna leta upp uppdateringen och ladda ner och installera den.

http://www.launcherpro.com/apk/LauncherPro-0.8.2.apk