Hej alla glada.
Jag försöker lära mig att göra nåt i Android, kan lätt göra spel och applikationer i "vanliga Java" (till och med till vanliga mobiltelefoner som stödjer Javaspel) men tyvärr var det lite knepigare än jag trodde att sätta mig in i Android.
Det första jag tampas med är allt detta XML-prat, jag vill inte använda XML. Kalla mig gammaldags men jag föredrar att ha allt i min kod.
Än så länge består all min kod av denna metod:
Kod:
public void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
super.onCreate(savedInstanceState);
final TextView tv = new TextView(this);
tv.setText("tryck");
tv.setHeight(40);
tv.setGravity(Gravity.CENTER);
tv.setOnTouchListener(new OnTouchListener() {
public boolean onTouch(View v, MotionEvent event) {
tv.setText("TRYCKT");
return false;
}
});
WebView wv = new WebView(this);
wv.loadUrl("http://www.whatismyip.org/");
wv.getSettings().setJavaScriptEnabled(true);
wv.setInitialScale(100);
LinearLayout ll = new LinearLayout(this);
ll.setBackgroundColor(Color.BLACK);
ll.setOrientation(LinearLayout.VERTICAL);
ll.addView(tv);
ll.addView(wv);
setContentView(ll);
}
Detta ger två saker:
1) En 40px hög plats med text som man kan ändra på genom att man trycker på den.
2) En vit ruta med sitt ipnummer i (vilket är webbsidan som domänen pekar på), runt 50px hög kanske.
Vad jag vill är att hemsidan med vit bakgrund (WebView) tar upp hela skärmen förutom de 40 pixlarna som jag reserverat för texten längst upp (TextView).
Som det är nu så är höjden på WebView lika hög som hemsidan som visas, jag vill att den alltid ska sträckas ut så att den tar upp hela skärmen (utom 40 px längst upp). Detta utan XML vill jag påminna.
Någon som vet hur man gör denna triviala grej? Och säg nu inget om XML är ni snälla för jag har sökt som en tok men hittar bara en massa XML-snack överallt.
Tack!