League of Legends

Diskussion i 'Off Topic' startad av indika, 20 dec 2013.

1. indika

indika Custom Android Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Tjena,

Nu är det såhär att jag har sambofritt fram till nyår så då tänkte jag att jag skulle passa på att testa LoL för att se om det är något som passar mig.

Jag håller på att installera det nu men har lite frågor under tiden;

Är detta uppdelat i servrar/realms/nodes lr liknande? Om det är så, vilken är bäst/roligast att spela på med tanke på populationen?

Jag vet såklart vad spelet går ut på i stora drag men undrar om någon här sitter inne med ett par tips för en nybörjare?

Hur långt kan man komma som solospelare innan man börjar slita sitt hår?

I SC2 snittar jag runt 70-80 apm (silver league) är det tillräckligt för silver league i LoL? (om apm mäts ingame?)

Hur stor är chansen att jag kommer spendera riktiga pengar? Och vad är det för priser på prylar generellt sett? (20 lappar, 50 lappar eller 100 lappar?)

Tack på förhand!

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Skapa konto på EUW och inte East.
    Kan skriva mer ikväll men detta det viktigaste från start så att säga. Om du nu inte gärna vill spela med Öststaterna :-P Norden har konstigt nog blivit tilldelat Ryssland osv när vi kanske känner oss mer hemma med folket i England, Frankrike osv.

Du kan aldrig köpa dig färdigheter eller liknande utan bara kosmetiska. Jag har lagt några hundra nu men det är bara för att jag tycker det är värt det :-)

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

Edit, kan lika gärna skriva lite mer.
    Du kan komma hur långt som helst som solospelare. Ända upp i topp. Att lira rankad själv är det vanligaste men det finns möjlighet att spela 5 tillsammans plus massa andra game-modes.

Ett tips är väl att inte köra rankat första månaden så du lär känna gubbar och mekaniken i spelet. Det tar ju en stund att komma in i nya spel innan man vet vilken position man helst spelar eller vilka buskar som är bäst att warda. Sen måste du visserligen vara level 30 för att kunna spela rankat så det löser sig ändå kom jag på nu...

En sak du kan köpa för pengar är ett större pack med gubbar att lira med. Det kan ju vara rätt bra om man vill testa massa olika men om du lirar ett par matcher har du råd att köpa en gubbe med sådana poäng du får av att bara spela (fler poäng när du vinner men alltid poäng). En gammal summoner kostar väl kanske runt 500rp (sådana poäng du spelar ihop) och en ny runt 6500. Per match du vinner får du kanske 100 och säg 50 för en du förlorar. Sen får du mer om du gör bra ifrån dig osv.

Nybörjartips tycker jag är att surfa in på Twitch och kolla på lite streams! TheOddOne har en stream som jag gillar skarpt. Han kör ofta jungel men lite av varje. Hela klanen TSM bor i ett hus tillsammans och alla streamar så du kan byta lite mellan dem.

Finns en del på Youtube också vilket kanske är roligare i början eftersom du inte är proffs ifrån första dagen. Sykkuno tror jag en snubbe heter som jag kollade massvis på i början när jag precis installerat spelet. Han förklarar mer vad gubbarna gör osv. Han är bra men inte så bra som de i TSM som lever gott på att spela spelet :)

Nu har jag ordbajsat nog!

Edit 2, just det. Sativa är roligare än Indica när du spelar ;)

Last edited: 20 dec 2013
  3. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Shysst tackar! Då joinar jag EUW sålänge. Jag föredrar att ligga lågt som du noterat av mitt nick här på swedroid. Så jag ska nog inte spela förän ikväll ;)

4. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Kan slänga in ett par länkar här i tråden när jag kommer hem också.

Det är lätt att bli beroende av lol fast på ett bra sätt. Samtidigt tar matcherna max en timme och allt som oftast mellan 20 och 40 minuter.

5. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    tänkte ta och hoppa in och klicka runt i menyerna nu. Läste på nätet att det ska finnas ett träningsläge för nybörjare så jag tänkte utforska det lite!

6. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag körde mot botar och använde den här: http://www.solomid.net

Testade Annie och Trundle. Jag gillade båda två!

7. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Botar är väldigt bra i början. Körde det ett tag innan vi började köra mot andra människor.

Du kan också köra med fyra andra snubbar mot fem botar. Eller det kanske var det du körde nu?

Guider är A och O i början innan man lär sig vad man skall köpa till vem och det tar ett bra tag.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

8. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Yes körde 5vsAI.
    Jag har ännu inte listat ut vem som passar bäst för olika lanes. Men det lär ju lossna snart.

Sen har jag en taktisk fundering. När är det bäst att tp:a till affären? Så fort man har råd med något eller vid låg HP eller bara om/när man dör?

9. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Metan just nu är lite instabil men normalt sett kör man en bruiser i toplane (renekton, garen eller annan), en AP-carry i mitt (le blanc, ahri, brand), en liknande top-karaktär i jungeln (ofta lee sin, riven, volibear) och en AD-carry + support i bot (vayne, ashe, varus + sona, soraka, taric).

Detta är dock lite beroende på vilken nivå du spelar på och vad de andra laget väljer för gubbe vilket man ser i förtid när du kör rankat eller vanlig draft pick. Man kan gå vilken gubbe vart som helst men annie är för exempel värdelös i jungeln där t.ex. trundle är bättre.

När man åker tillbaka skiljer sig också vansinnigt mycket men en bra regel är när du 1) har råd och 2) inte missar några last hits. Att missa minions, det vill säga att dina motståndare pushar in i ditt torn och låter tornet rensa, förlorar du massivt på. Du förlorar inte bara den viktigaste inkomstkällan men också XP. Det är en avvägning varje gång men du bör aldrig åka hem ifall du riskerar att missa en våg eller två minions ifall det inte är så att du blivit totalmördad och inte känner dig säker att farma minions under torn. När du börjar köra mot andra människor kommer, ifall han vet hur man spelar spelet, junglaren kommer ner och med hjälp av bot-lane (eller vilken lane du nu är i) mörda dig under torn.

Jag hade rekommenderat dig att kika på lite streams och annat för att se hur bättre folk spelar. Det gör jag fortfarande. Man lär sig sjukt mycket och anledningen till att jag blev såpass mycket bättre än några av mina kompisar var just att jag slaviskt kollade på streams under förr-förra sommaren. Rätt avslappnande imo men å andra sidan känner jag ingen annan som finner ett lika stort nöje i det som jag :)
    http://www.twitch.tv/tsm_theoddone/b/488673520

Han junglar, vilket jag också brukar göra, men det är rätt bra för dig också iom att han kutar runt till alla lanes och kommenterar på hur de fuckar upp eller gör något bra.