Ledigt minne men ingen plats...

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av NoiseMaker, 4 jul 2010.

1. NoiseMaker

NoiseMaker Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hur kan det vara så att trots att det finns 15,77 MB ledigt minne så får jag meddelande om att det finns SMS jag inte fått för att det inte finns plats!?
    Ett SMS tar näst intill noll plats men avvisas ändå.

Har FroYo sen i morse och trodde att det skulle innebära lite mer tillgängligt minne, men det verkar det inte göra för mig. Det är även väldigt få appar som går att flytta till minneskortet...

Till sist: Finns det något sätt att avinstallera bloatware som tex Amazon MP3 utan att roota?

2. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Nej du får inte mer ledigt minne i froyo. Däremot får du 256 mer i RAM-minne.

Men i froyo kan du ju slänga in apps på sdkortet. Så gå in applications och visa ALLA och gå igenom en och en o klicka på "move to sd" på dom det går :) När du ändå är inne på alla en och en så tryck på clear cache oxå så lär du få många MB ledigt sen :)

3. esseven

esseven Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har bara hittat en app och det är google maps, tror jag det var, som går att flytta. Finns det fler? ;)

Edit..
    Google Sky Maps var det visst. Men några fler appar med detta implementerat har inte jag hittat..

Last edited: 5 jul 2010
  4. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Just nu har jag 7 st på SD kortet :-)

5. BenPool

BenPool Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Håller med om att minnet är lite sunkigt, 196 MB tar slut fort
    Jag har tex inte plats för Google Earth och CoPilot, två program jag gärna skulle vilja ha (CoPilot har jag dessutom betalat för men fått välja bort pga platsbrist)

Ett tips är att använda App 2 SD, en smidig app som snabbt och enkelt kollar vilka av dina installerade apps som går att flytta till SD kortet så att du själv slipper gå igenom alla.
    Värt att notera är att vid flytt till SD så flyttas inte hela appen, den använder fortfarande en del av telefonens minne (olika mkt beroende på app)

6. NoiseMaker

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Äsch då.

Hmmm...

Det där hade jag ju förstås redan gjort eftersom jag beklagade mig över att så få appar går att flytta. Inte särskilt många som ens har någon cache av mina 107 appar (i Appmanager, inklusive systemets egna). Dessutom finns det vissa som jag inte vill rensa cachen på eftersom jag vill ha kvar användningshistorik och liknande.

Last edited: 5 jul 2010
  7. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Cachen ska du som sagt rensa. Däremot rensar du Data försvinner typ webhistorik o sånt.

8. NoiseMaker

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Mmm, insåg det en stund efter mitt inlägg.

9. joelbitar

joelbitar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Enligt app2sd har jag 15 meg kvar på det interna SD kortet men SMS avvisas ändå. Samma problem som NoiseMaker altså.

Jag vrider på frågan lite, var sparas SMS och varför skulle ett SMS avvisas på detta sätt?

10. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Intressant fråga, men för att hjälpa dig, så se till att lägga mer på SD. Jag försöker ligga så jag iaf har 30-35 mb ledigt.

/Söder

11. joelbitar

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ok, jag har alltid hållt mig så att "low space"-blah-blah grejjen inte visas. Alla mina applikationer ligger på det externa SD kortet (som kan läggas där)

Det jag fick göra för att få mer utrymme var att tömma lite cache data för galleri (15 mb) och browsern (15 mb), bokmärken åt helvete men men...

Det finns en issue på detta som är aktiv i Android projektet så vi får väl se vad som händer.

Hoppas telefoner börjar komma med mer lagringsutrymme...

12. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Finns dessutom en app som heter app2sd tror jag som enkelt kan flytta apps sim uttryckligen inte vill bli flyttade. Funkar iaf på rootad lur.

/Söder

13. joelbitar

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har inte rootat min lur men app2sd gör det enkelt att flytta de applikationer som "vill" kunna bli flyttade, dvs de som tillåter att man flyttar dom utan några speciella behörigheter.

Jag kör med denna applikationen: http://www.appbrain.com/app/app-2-sd-(move-apps-to-sd)/com.a0soft.gphone.app2sd

Om en applikation uppdateras så att den kan flyttas får man en notifikation och behöver således inte kolla upp om applikationer går att flyta när de har uppdaterats.

14. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Inget försvinner om du tömmer cachen i ett program. Däremot om du kör clear data så försvinner ju alla inställningar/data i det programmet.

15. malajo

malajo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    129

MINA ENHETER

Flera bud angående detta prog.
    Stämmer det att om luren är rootad så kan man flytta apps som "inte vill" flyttas och om man har en orootad lur kan man bara flytta apps som "vill" flyttas?

Jag körde detta på min orootade lur och tjänade ingenting, hade redan flyttat allt som gick att flytta

16. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Jo, så är det nog. Programmet visar i sina 3 tabbar program som:

• är på telefonen och som KAN flyttas
      är flyttade, automatiskt eller manuellt, till SD
      "Phone only", där programmet antagligen uttryckligen talat om att den inte vill flyttas

Dock kan jag, i settings/applications, ta move to SD på de saker som inte vill flyttas. Men bara vissa. Testar jag på vissa får jag faktiskt upp infom om att programmet är copy-protected. Men detta kanske har med just det att göra. Vissa andra som legat i "flytta ej"-tabben i app2sd har gått att flytta.

Om det har med root att göra vet jag inte..

/Söder

17. malajo

Mottagna gillanden:
    129

MINA ENHETER

I min settings finns det bara notifering om nya prog som kan flyttas.

Har läst att nån säger appen heter App2sd+ och nån säger bara app2sd...det e väl samma app det snackas om?
    Eller finns det en betalvariant kanske?

18. nikjensie

nikjensie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Mitt bästa tips e att roota och flytta Dalvik-Cache till Cache... ger mig cirka 160 MB för programinstallationer...

//Nik

19. malajo

Mottagna gillanden:
    129

MINA ENHETER

Roota och göra vadå???

Och hur roota?
    Har redan skrivit en tråd här med fråga om hur jag rootar min 2.2.1 men får inget vettigt svar där

20. Talisman

Talisman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hur du rootar hittar du såklart guider på om du googlar. Det är lite snårigt men alla måste lära sig att själva hitta lösningar på internet idag :)

Nu till en fråga:

Jag försökte på min N1 att köra dalvik cache på cachepartitionen. Hur stor är egentligen den och kan jag ändra det? Kunde nämligen inte installera apps när den låg där p.g.a utrymmesbrist.. Funkar dock bra med dalvik cache på SD, jag märker ingen speciell performancebrist. Och hade efter flytten 120Mb ledigt. 1 dags användning så var det på 100. Antar att man kommer att få rensa cache ganska ofta även om man har allt som går på SD..

Sen till en rant:

Förbannade HTC som stoppade i så lite lagring. Och vad är grejen med att kasta bort SMS för att det är < 10% diskspace kvar. Grrrr!

Hur är det på de senaste lurarna? Vilka fler tillverkare stoppar i så lite? Samsung hade 8Gb redan på 1st gen galaxyn.

och slutligen en rekommendation:

Rekommenderar alla som insett att det är trångt på telefonen att gå igenom besväret att stoppa i en rom med icke-google a2sd. Besvärligt men plötsligt är det inte en plåga varje gång man vill testa något nytt.

;)