Ledigt ram minne?

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av Gnubaver, 13 apr 2011.

1. Gnubaver

Gnubaver Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Hej! Jag tycker det är extremt dåligt med ram minne ledigt och jag får känslan av att telefonen blir slöare när den endast har !!!"70 mb ledigt"!!! 50 meg mindre än min iPhone 3GS som jag bytte ifrån!

Finns det verkligen tillräckligt med minne för att telefonen ska funka som den ska? eller var detta en förskräcklig tabbe av LG att bara skeppa den med 512?

Det känns i slutändan som RAM-Minnet blir en flaskhals för resten av telefonen Tegra och CPU'n lider för att det inte är tillräckligt med ram-minne, även spel och emulatorer?

Kan nån lugna med genom att förklara om jag har fel?

MVH Johan

2. stantemo

stantemo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

androids minneshantering är annorlunda ios.

det är först när du har 0mb ledigt minne som du får problem, oavsett plattform. har du 70mb ledigt har du 70mb mer minne än vad du behöver :)

3. kirkulus

kirkulus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony XZ1

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony XZ1
    Telefon 2:
    Sony Z5
    Telefon 3:
    Sony Z3+
    Gå in på inställningar/program och hantera program och gå igenom de som ligger under fliken nedladdat och se vilka du kan flytta till sd-kortet.. det frigör en del :-)

4. Gilgamesh

Gilgamesh Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 693
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro 256GB Rose

MINA ENHETER

Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    bara roota, lägga in CWM och flasha Custom ROM, över 200MB ledigt RAM vid start, programmen LG skickar med äter RAM.

5. Gnubaver

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Hur menar du att det kommer frigöra mer "Ram-minne" om jag flyttar program till sd-kortet?

6. Gnubaver

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Hört att telefonen buggar sig mer med CWM i dagsläget med omstarter och liknande eller fixade det sig med uppdateringen som kom igår?

Och en till sak jag undrar över är CWM och uppdatering jag gjorde från lg igår två olika saker?

Om jag kör din CWM på telefonen kommer det röra uppdateringen som jag gjorde från LG?

Och räcker det att ha 8 GB SD-Kort?

7. Gilgamesh

Gilgamesh Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 693
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    CWM är ingen ROM utan ClockWorkMod Recovery, den har du till för att flasha ROMs, samt ta backup/restore osv.

Custom ROMs är iaf stabilare och snabbare än LGs stock ROM utan tvekan. Uppdateringen du gjorde igår var basebandet, går att köra Custom ROM ändå. 8GB räcker, kör själv 4GB då jag väntar på mitt 32GB jag får under veckan förhoppningsvis.

8. Gnubaver

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Hej jag råkade skriva fel, när jag sa CWM så menade jag såklart Custom ROM, lägger sig custom romen över uppdateringen jag gjorde från lg igår?

Och om jag kör en custom rom, måste jag då gå tillbaka till LG's Stock rom för att kunna uppdatera vi LG Update programmet?

9. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

hur skulle din telefon bli slöare med mindre minne?

Om en applikation ligger i minnet så betyder det inte att den är igång, den är kanske enbart cachead för att starta snabbare nästa gång du vill starta den.

10. kirkulus

kirkulus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony XZ1

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony XZ1
    Telefon 2:
    Sony Z5
    Telefon 3:
    Sony Z3+
    Jag tänkte med fel minne ;p läste din frågeställning slarvigt!

Borde finnas någon app där man bestämmer vilka program som ska autostarta vid systemstart samt att när man dödar ett program så ska man kunna hindra att systemet startar det direkt...

lättast är väl att roota och lägga in en sjysst custom rom om man nu vill ha mer minne som önskas här!

Har inte testat att roots 2x än, men körde lite olika på min hero och där var minnet iofs ett större problem än på lg'n.

Hade en c 64 när jag var liten och man kan göra en hel del med bara 64 kb minne ;p

11. Gnubaver

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Kan man bestämma någonstans att program alltid ska installeras på SD-Kortet?

Och vart kan jag se minneshantering/platshantering på det inbyggda respektive SD-Kortet?

12. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Mig veterligen finns det bara 1 mobil som har mer än 512 MB RAM? Jag trodde hypen/nojan om att man måste ha 32GB RAM i sin smartphone hade lagt sig nu. :P

Över gillar detta.
  13. the_speed

the_speed Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Oanvänt minne = onödigt minne

telefonen blir inte snabbare för att du har mer minne ledigt då det minnet bara ligger o gör ingen nytta, program som ligger i minnet går bara i bakgrunden o drar i stort sätt inget CPU kraft.
    Sen när du vill använda ett program så kommer programmet att starta snabbare om det ligger i ram än om det hade behövts läsas från intern minnet, eller ännu lite slöare externa minnet.

Så att du har "lite" minne gör faktiskt din mobil snabbare snarare än långsammare.
    Skulle minnet ta slut så stänger android ner det program som du använt minst o på lång tid :)

lite dåligt skrivet men hoppas detta förklarar lite :)

Väntar själv på min O2x som bör komma imorgon :D

M1ntos gillar detta.